تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۸-۰۱ - 9:04 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 96911

درخواست عربستان از ایران برای رزمایش مشترک دریایی

دیدار ایرانی: در صورتی که هماهنگی‌ها انجام شود، یک رزمایش دوجانبه و یک رزمایش با مشارکت سایر کشورها انجام خواهد شد.

سیاست شرق _ دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، امشب (دوشنبه، ۳۰ مهرماه) در برنامه صف اول شبکه خبر، از درخواست عربستان سعودی از ایران، برای برگزاری رزمایش مشترک در دریای سرخ خبر داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با بیان اینکه عربستان درخواست داده در دریای سرخ رزمایش مرکب انجام دهیم، عنوان کرد: در صورتی که هماهنگی‌ها انجام شود، یک رزمایش دوجانبه و یک رزمایش با مشارکت سایر کشورها انجام خواهد شد.

دریادار شهرام ایرانی، همچنین در خصوص رزمایش آیونز ۲۰۲۴، گفت: آیونز به معنای نشست فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند است که بر اساس اساسنامه و زیرساخت نرم‌افزاری آن متشکل از سه کمیته امنیت دریایی، اقدامات بشردوستانه و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: دو کمیته امنیت و اقدامات بشردوستانه با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش اداره می‌شود.

به گفته دریادار ایرانی، بر اساس اساسنامه هر کشور یک دوره می‌تواند مسئولیت یکی از کمیته‌ها را عهده‌دار باشد اما به دلیل نوع عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دریا به طور عام و خاص به معنای تامین امنیت برای همه کشتی‌ها در جهان و کشتی‌های ایران باعث شده تا سومین دوره مسئولیت این کمیته‌ها را پشت سر گذاشتیم و برای دوره چهارم برای مسئولیت امنیت آماده می‌شویم.

آمادگی ارتش و سپاه برای برخورد با هرگونه ناامنی در دریا
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به مثلث راهبردی طلایی در دریاها که سه تنگه مالاکا، باب المندب و هرمز را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: این مثلث یک مثلث طلایی از نظر اقتصادی است چون سه تنگه راهبردی را به یکدیگر متصل می‌کند و حدود ۷۰ درصد از کشتیرانی ایران در این منطقه انجام می‌گیرد. به نحوی که بیش از ۵۰ درصد گاز و ۶۰ درصد نفت در همین محدوده جابجا می‌شود.
وی افزود: اگر امنیت و ایمنی این منطقه به خطر بیفتد اثرات سو و نامناسب بر جامعه جهانی خواهد داشت. چرا که امروز نقشه جمهوری اسلامی ایران فقط برای کشورهای منطقه نیست بلکه اثرات و پیامدهای آن مستقیماً به اقتصاد جهانی و ایمنی دریانوردان بین المللی مرتبط است.
دریادار ایرانی با اشاره به سه مرتبه تقدیر از نیروی دریایی ارتش برای تامین امنیت در آبراه‌های مختلف گفت: اگر در حوزه امنیت و ایمنی خطایی صورت بگیرد هم ما و هم عزیزانمان در نیروی دریایی سپاه با اقتدار برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام

language »