تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۷-۲۲ - 11:30 ب.ظ
موضوع:‌ تحلیلگران
شماره:‌ 96523

گزارش “فرانس ۲۴″، از توان مقابله حزب الله لبنان با ارتش اسرائیل در نبرد زمینی

ذخیره قابل توجهی از موشک های ضد تانک و سایر سلاح ها به حزب الله کمک می کند تا جلوی پیشروی تانک های (اسرائیلی) را بگیرد، که هنوز از آنها استفاده نمی کند. در مقابل نیروهای پیشرو به کمین ها، تله ها و مواد منفجره متکی است."

سیاست شرق _ فرانس ۲۴ نوشت: حالی که اسرائیل، چهارمین حمله زمینی خود را در جنوب لبنان در ۵۰ سال گذشته انجام می دهد، سربازانش دوباره با زمین های صخره ای و مین گذاری شده با مواد منفجره و پر از مخفیگاه هایی روبرو می شوند که نسل های قبلی سربازان، در آنجا نبرد کرده اند.

پس از نزدیک به یک سال حمله به غزه، نیروهای اسرائیلی در ۳۰ سپتامبر حملات زمینی “هدفمند” را با هدف عقب راندن رزمندگان حزب الله لبنان که در طول سال گذشته شمال اسرائیل را،(در حمایت از فلسطینیان در غزه) مورد حمله قرار داده اند، آغاز کردند.

این تصمیم بحثی را در مورد حکمت باز کردن جبهه دوم به راه انداخته است و سربازان اسرائیلی را با چالشی متفاوت در برابر محیط شهری مسطح و متراکم غزه روبرو می کند.

جاناتان کنریکوس که در لبنان جنگید و به عنوان افسر رابط اسرائیلی در بین نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ خدمت کرد، گفت که زمین “بسیار متفاوت” است و یک منطقه جنگی را تشکیل می دهد که “چند برابر بزرگتر” است.

کنریکوس، سخنگوی سابق ارتش که اکنون برای بنیاد محافظه کار دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن کار می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «توپوگرافی برای یک نیروی مهاجم بسیار چالش برانگیز است و برای دشمنی مانند حزب الله، راحت است.»

وی با اشاره به مواد منفجره دست ساز افزود: این زمین همچنین راه های متعددی را در اختیار دشمن مدافع قرار می دهد تا از موشک های ضد تانک و بمب های دست ساز علیه ارتش متعارف استفاده کند.

میری آیزن، که به عنوان یک افسر اطلاعاتی اسرائیل در لبنان خدمت می کرد، تپه ها و دره های شیب دار را به یاد می آورد که در طول تهاجم اسرائیل در سال ۱۹۷۸ با آنها روبرو شد.

آیزن به خبرگزاری فرانسه گفت: «به محض عبور از مرز، به شدت پایین و به شدت بالا می روید.»

او به یاد می آورد: “صخره هایی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان مخفیگاه استفاده کرد و مناطقی وجود دارد که نمی توان فقط با وسایل نقلیه از آنها عبور کرد. همچنین راه رفتن در آنها سخت است.”

تحلیلگران بر این باورند که حزب‌الله شبکه پیچیده‌ای از تونل‌های زیرزمینی را ساخته است که در اعماق تپه‌ها حفر شده و منافذی در داخل خانه‌ها در میان مکان‌های دیگر پنهان شده است.

یک سرباز اسرائیلی مجروح در ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۶ در جریان جنگ با حزب الله لبنان به بیمارستان رامبام در حیفا منتقل شد. 

“باتلاق” 

جنگ‌های متعدد اسرائیل در لبنان همیشه هدف یکسانی داشته است – مقابله با تهدید امنیتی در مرز شمالی آن – اما نتایج بسیار بحث برانگیزی داشته است.

[سیدحسن] نصرالله ، رهبر حزب الله ، که در ۲۷ سپتامبر در یک حمله هوایی ترور شد، یک “پیروزی الهی” را در جنگ سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که به طور گسترده به عنوان یک شکست برای اسرائیل به بهای جان ۱۶۰ نفر، عمدتا سربازان، تلقی شد.

جنگ ۳۳ روزه ۱۲۰۰ لبنانی عمدتا غیرنظامی نیز کشته شدند.

[سید حسن] نصرالله در آخرین سخنرانی خود چند روز قبل از ترورش، به دشمن سرسخت خود در مورد خطرات تلاش برای ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان هشدار داد.

او در ۱۹ سپتامبر هشدار داد: «اگر بخواهید به سرزمین ما بیایید، این کمربند امنیتی برای ارتش شما به باتلاق، تله، کمین، پرتگاه و جهنم تبدیل خواهد شد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه بر اساس آمار رسمی اسرائیل، تاکنون، پس از نزدیک به دو هفته نبرد، ۱۴ سرباز اسرائیلی کشته شده اند.

سخت نبرد

کارشناسان می گویند که ارتش اسرائیل و حزب الله از آخرین رویارویی آشکار خود متحول شده اند.

برنامه ریزان نظامی اسرائیل در مورد شکست های سال ۲۰۰۶ تامل کردند، تا درس هایی بیاموزند.

تشدید تنش، درست پس از انفجار دستگاه های ارتباطی[پیجر] بمب گذاری شده توسط اسرائیل صورت گرفت، که هزاران نفر را مجروح کرد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، تاکنون در این حملات، ۲۱۰۰ نفر جان باخته اند، در حالی که سازمان بین المللی مهاجرت می گوید حدود ۱,۲۰۰,۰۰۰ آواره داخلی را راستی آزمایی کرده است.

«ربها علام» از مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام، یک مؤسسه تحقیقاتی مصری، تأکید کرد که حزب الله به شیوه ای غیرمتمرکز مانند یک ارتش چریکی عمل می کند و آن را قادر می سازد در جنوب بجنگد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این فرض که ضربه زدن به رهبری و ارتباطات حزب الله، این (گروه) جنبش را فلج می‌کند، اشتباه بود.

منیر شحاده، هماهنگ کننده سابق دولت لبنان برای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد یونیفل، به خبرگزاری فرانسه گفت که حزب الله ذخیره قابل توجهی از موشک های ضد تانک و سایر سلاح ها دارد.

او گفت: “این چیزی است که حزب الله به شدت به آن وابسته است، تا جلوی پیشروی تانک های (اسرائیلی) را بگیرد، که هنوز از آنها استفاده نمی کند. در مقابل نیروهای پیشرو به کمین ها، تله ها و مواد منفجره متکی است.”

انتهای پیام

language »