تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۷-۱۳ - 8:51 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 96105

سفر عراقچی به بیروت

سید عباس عراقچی: حضور در این شرایط در لبنان، نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی پشت سر حزب‌الله خواهد بود.

سیاست شرق _ خبرگزاری رویترز، روز جمعه ۱۳ مهر، ویدئویی از لحظه فرود هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران را به فرودگاه بیروت، پایتخت لبنان، منتشر کرده است.
در لحظاتی از این ویدئو، آسمان پردود بیروت که دیشب هدف حملات سنگین اسرائیل قرار گرفته است، مشاهده می‌شود.

در شرایطی که تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده، سفر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به لبنان که امروز (۱۳مهر) انجام شد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سفر در فضای پرتلاطم و حساس منطقه صورت گرفت که نشان‌دهنده پویایی دستگاه سیاست خارجی و پیوند عمیق میدان و دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، دقایقی پیش در شبکه ایکس با اشاره به فرود هواپیمای هیئت دیپماتیک ایران به بیروت گفت که «در این سفر محموله‌ای شامل ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران» در اختیار لبنان قرار می‌گیرد.

به گفته اسماعیل بقائی هیئت دیپلماتیک ایران در این سفر شامل وزیر امور خارجه، دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال احمر است و آن‌ها قرار است با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان دیدار خواهد کرد.

سفر وزیر امور خارجه ایران، هم‌زمان با برگزای نماز جمعه به امامت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب است.

سید عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که حضورش در این شرایط در لبنان، نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی پشت سر حزب‌الله خواهد بود.

آقای عراقچی جمعه ۱۳ مهرماه در دیدار خود از لبنان به خبرنگاران گفت جمهوری اسلامی قصد ادامه حملات به اسرائیل را ندارد، اما در صورت هرگونه اقدام دیگری از سوی اسرائیل، ایران حتما «سخت‌تر» پاسخ خواهد داد.

او در ادامه گفت بر خلاف اسرائیل «که مراکز انسانی را هدف قرار می‌دهد، ما فقط به «مراکز نظامی و امنیتی» حمله کردیم.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «این حمله دفاع مشروع از خود و بر اساس اصول منشور سازمان ملل بود. ما شروع‌کنندهٔ حمله نبودیم و به تهاجم اسرائیل پاسخ دادیم.»

در مجموع، سفر وزیر خارجه ایران به لبنان در این برهه زمانی، نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک روابط ایران با محور مقاومت و پایان خویشتن‌داری ایران در برابر دشمنی‌ها و در دست داشتن ابتکار عمل توسط دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام

language »