تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۷-۱۳ - 12:38 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 96052

انگلیس، جزایر چاگوس را به موریس واگذار کرد

این اقدام انگلیس برای ضمانت حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در پایگاه هوایی «دیگو گارسیا»، حاکمیت جزیره چاگوس را به موریس است.

سیاست شرق _ انگلیس اعلام کرد تصمیم گرفته حاکمیت خود بر جزایر چاگوس، قلمرویی استعماری در جنوب اقیانوس هند را به موریس واگذار کند، اما پایگاه نظامی دیه‌گو گارسیا در آن را از طریق یک توافق با ایالات متحده حفظ می‌کند.

به گزارش «رویترز»، این توافق که مورد حمایت آمریکا است، تضمین می‌کند که این پایگاه هوایی استراتژیک در اقیانوس هند، حداقل به مدت ۹۹ سال به فعالیت‌ خود ادامه دهد، و استفاده ویژه برای فعالیت‌های نظامی آمریکا در اقیانوس هند ادامه پیدا کند. این پایگاه در وقایعی مانند جنگ‌های عراق و افغانستان نقش کلیدی داشته است.

این اقدام انگلیس برای ضمانت حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در پایگاه هوایی «دیگو گارسیا»، حاکمیت جزیره چاگوس را به موریس است.

طبق گزارش شبکه روسی «اسپوتنیک»  بر اساس این موافقتنامه، انگلیس مجاز خواهد بود از حقوق حاکمیتی و مدیریتی موریس در رابطه با دیگو گارسیا برای یک دوره اولیه ۹۹ ساله استفاده کند.

موریس در اجرای برنامه اسکان مجدد در مجمع الجزایر چاگوس، به‌جز دیگو گارسیا، آزاد خواهد بود.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است که انگلیس یک صندوق کمک مالی جدید ایجاد خواهد کرد و بسته‌های کمکی بیشتری در حمایت از ساکنین چاگوس ارائه خواهد کرد.

انگلیس و موریس همچنین اعلام کردند که این معاهده «دوران جدیدی از مشارکت اقتصادی، امنیتی و زیست محیطی» را بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

برای فعال کردن این مشارکت، انگلیس بسته حمایت مالی از جمله «پرداخت سالانه شاخص برای مدت زمان توافق» و «ایجاد یک مشارکت زیرساختی تحول‌آفرین»  را به موریس ارائه خواهد کرد.

پراویند جاگنات، نخست‌وزیر موریس از این توافق استقبال کرد و آن را گامی به سوی تکمیل روند «استعمارزدایی» موریس دانست.
انتهای پیام

language »