تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۷-۰۵ - 0:37 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 95386

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در نیویورک

بلینکن: خطر تشدید تنش در منطقه حاد است و من می دانم که همه ما به شدت روی آن متمرکز هستیم. بهترین پاسخ، دیپلماسی است و تلاش های هماهنگ ما برای جلوگیری از تشدید بیشتر و هموار کردن مسیر به سوی صلح و ثبات بیشتر حیاتی است.

سیاست شرق _ آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جاسم محمد البودوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، روز چهارشنبه، نشست مشترک سالیانه ای را در نیویورک برگزار نمودند.

به نقل از وبگاه کاخ سفید، در این نشست، بلینکن گفت: خطر تشدید تنش در منطقه حاد است و من می دانم که همه ما به شدت روی آن متمرکز هستیم. بهترین پاسخ، دیپلماسی است و تلاش های هماهنگ ما برای جلوگیری از تشدید بیشتر و هموار کردن مسیر به سوی صلح و ثبات بیشتر حیاتی است.

وزیر خارج آمریکا گفت: هر یک از ما باید به همه طرف‌ها فشار بیاوریم تا تصمیمات لازم برای رسیدن به این توافق را به پایان برسانند.

بلینکن در ادامه، با متهم نمودن ایران و جلوگیری از آنچه« فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» عنوان نمود،گفت: ما باید هماهنگی و همکاری کنیم… از همه شما می‌خواهم که از اهرم‌هایی استفاده کنیم که باید به ایران فشار بیاوریم، تا از تشدید تنش‌ها از طریق حوثی‌ها، از طریق حزب‌الله، در عراق، در کرانه باختری دست بردارد.

در ادامه، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیرخارحه قطر نیز، گفت: ما واقعاً روابط و مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس با ایالات متحده را ستایش می کنیم و معتقدیم که در طول دهه ها شاهد نتایج بسیار مثبتی برای امنیت و ثبات منطقه هستیم.

وزیرخارجه قطر افزود: من فکر می‌کنم که نشست ما با همه آنچه در خاورمیانه در جریان است، چه در غزه، چه در کرانه باختری، چه جبهه‌ای در لبنان که به‌تازگی به وضعیتی تبدیل شد که در حال سرریز کردن بر کل منطقه است، نمی‌تواند به موقع باشد. من معتقدم که روز به روز وضعیت خطرناک تر و نگران کننده تر می شود و ما معتقدیم که همه ما مسئولیت داریم که جلوی این را بگیریم و نباید فقط بگوییم بس است، باید راه حلی پیدا کنیم.


جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در ادامه گفت: نشست امروز ما در پاسخ به تهدیدهای حیاتی که منطقه ما و سایر نقاط جهان با آن مواجه است و همچنین فرصت های نویدبخش برای همکاری دوجانبه بیشتر به موقع است.

وی افزود: معتقدیم که برای کاهش تنش و جلوگیری از کشاندن منطقه به سطوح جدیدی از خشونت، تنش و بی‌ثباتی، مانند تهدید تکثیر هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، تهدید امنیت دریایی و آزادی ناوبری، باید دست به دست هم دهیم. علاوه بر تحولات اخیر و فاجعه انسانی در غزه، تشدید تنش نظامی بین ایران و اسرائیل و تشدید تنش در دریای سرخ.


البدیوی افزود: مناقشه جاری فلسطین و اسرائیل که همچنان حل نشده باقی مانده است، همچنان صلح و امنیت این منطقه را به خطر می اندازد و مانع از دستیابی صلح می شود. ادامه تشدید تنش متقابل در سراسر منطقه، خطر ایجاد یک درگیری گسترده‌تر و غیرقابل کنترل را به همراه دارد و به طور بالقوه دایره خشونت را گسترش می‌دهد و امنیت و ثبات را تضعیف می‌کند. این امر مستلزم آن است که همه طرف ها حداکثر خویشتن داری را به کار گیرند و اختلافات خود را از طریق گفتگو و کانال های دیپلماتیک حل کنند و منطقه و مردم آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند.

وی افزود: علاوه بر این، شورای همکاری خلیج فارس بر موضع ثابت خود در حمایت از حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و ثبات لبنان تاکید می کند. این شورا همچنین نسبت به تجاوزات اخیر اسرائیل در خاک لبنان، که تهدید جدی برای تشدید منطقه است، ابراز نگرانی می کند. شورای همکاری خلیج فارس از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که اقدامات فوری برای توقف این اقدامات تحریک‌آمیز و تلاش برای ثبات پایدار در منطقه اتخاذ کند و از این طریق به جلوگیری از خطر تشدید درگیری‌های گسترده‌تر کمک کند. 

البدیوی افزود: از زمان اعلام شراکت استراتژیک شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۵، همه ما به دنبال تقویت همکاری خود در همه زمینه ها از طریق حفظ تعامل منظم در همه سطوح بوده است.

وی افزود: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تعهد خود برای تقویت و تقویت روابط خود با ایالات متحده تزلزل ناپذیرند.

انتهای پیام

language »