تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۶-۲۶ - 8:42 ق.ظ
موضوع:‌ اجتماعی
شماره:‌ 94737

نویسنده ایرانی _ آمریکایی، با “رمان شهید”، نامزد جایزه کتاب ملی آمریکا شد

«کاوه اکبر» شاعر، ویراستار و استاد ایرانی-آمریکایی است، که تاکنون دو مجموعه شعر «گرگ را گرگ خواندن» و «سیمای یک الکلی» از او به چاپ رسیده‌است. او استاد دانشگاه پردو است و اشعارش در نشریه‌های چون نیویورکر، نیویورک تایمز، آمریکن پوئتری و ... منتشر شده است.

سیاست شرق _«کاوه اکبر»، شاعر و نویسنده ایرانی _ آمریکایی، با نخستین رمان خود، به جمع نامزدهای اولیه جایزه معتبر «کتاب ملی آمریکا در سال ۲۰۲۴» راه یافت.

فهرست بلند نامزدهای جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش‌های مختلف اعلام شد و کاوه اکبر شاعر و نویسنده ایرانی با رمان «شهید» در بخش ادبیات داستانی حضور دارد.

رمان «شهید» روایتی از زندگی یک جوان ایرانی ساکن آمریکا است، که گمان می‌کند مادرش از مسافران پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی ایران ایر بوده؛ همان پروازی که در تاریخ ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷، مورد هدف موشک‌ «ناو وینسنس» آمریکایی قرار گرفت و تمامی ۲۹۰ سرنشینان آن شهید شدند.  

راوی کتاب شهید، شخصیتی بیست و چند ساله به نام کوروش شمس است که به تازگی از سال‌ها درگیری با اعتیاد به الکل و انواع مواد مخدر رهایی یافته و حالا در تلاش است، جهان را از دریچه‌ای دیگر نگاه کند.

کوروش، اندکی پس از ترک خانه برای دانشگاه، پدرش را نیز از دست می دهد و تمرکزش روی مرگ، او را به علاقه به شهادت سوق می دهد. او تعجب می کند که چه چیزی مردم را وادار می کند، تا جان خود را برای یک هدف فدا کنند.

«کاوه اکبر» شاعر، ویراستار و استاد ایرانی-آمریکایی است، که تاکنون دو مجموعه شعر «گرگ را گرگ خواندن» و «سیمای یک الکلی» از او به چاپ رسیده‌است. او استاد دانشگاه پردو است و اشعارش در نشریه‌های چون نیویورکر، نیویورک تایمز، آمریکن پوئتری و … منتشر شده است.

جایزه کتاب ملی در سال ۱۹۳۶ توسط انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد اما در طول جنگ جهانی اجبارا فعالیت خودرا متوقف کرد. این جایزه از سال ۱۹۵۰ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.

نامزدهای نهایی این جایزه ادبی روز اول اکتبر (۱۰ مهر ماه) و برندگان در همه شاخه‌ها نیز طی مراسمی در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آبان) معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

language »