تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۶-۲۱ - 9:37 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 94396

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر) ۱۰ فرد، ۶ نهاد و ۴ کشتی در ایران و روسیه را در ارتباط با آنچه «ارسال موشک از تهران به مسکو» ادعا شده، تحریم کرد. واشینگتن و متحدان آن می‌گویند روسیه از این موشک‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

سیاست شرق _ آمریکا، کشورهای ایران و روسیه را به دلیل همکاری موشکی در جنگ اوکراین مورد تحریم‌های تازه قرار داد و در همین رابطه، مجموعا ۲۰ شرکت، فرد و کشتی از جمله شرکت هواپیمایی «ایران ایر» تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر) ۱۰ فرد، ۶ نهاد و ۴ کشتی در ایران و روسیه را در ارتباط با آنچه «ارسال موشک از تهران به مسکو» ادعا شده، تحریم کرد. واشینگتن و متحدان آن می‌گویند روسیه از این موشک‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا نمود که، این کشور در واکنش به آنچه «حمایت‌های نظامی مداوم ایران از روسیه در جنگ تجاوز‌کارانه‌اش علیه اوکراین، که تحویل اخیر موشک‌های بالستیک به مسکو نمونه تازه آن است» ادعا شده است، ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر  در ایران و روسیه را تحریم می‌کند. همچنین چهار کشتی که در تحویل قطعات و سامانه‌های تسلیحاتی ایران به روسیه از جمله پهپاد و موشک‌های بالستیک با برد نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به عنوان أموال مسدودشده تلقی می‌شوند.

بنا بر ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران و روسیه  در اواخر سال ۲۰۲۳ قراردادی برای تامین صدها موشک از سوی تهران به مسکو امضا کردند و پرسنل نظامی روسیه در تابستان ۲۰۲۴ برای استفاده از این موشک‌ها توسط پرسنل ایرانی آموزش دیدند و اولین محموله موشک‌ها در ابتدای ماه جاری میلادی تحویل روسیه شد.

بیانیه در ادامه می‌گوید که همزمان با این تحریم‌ها، متحدان بین‌المللی آمریکا در حال اعلام تدابیری هستند که اجازه نمی‌دهد شرکت هواپیمایی «ایران ایر»، در آینده در  حریم هوایی آنها فعالیت کند. آنها در صدد شناسایی افراد، نهادها و کشتی‌های مستقر در ایران و روسیه هستند که در انتقال کمک‌های مرگبار ایران به روسیه نقش دارند.

ایران ایر، شبکه شرکت حمل و نقل آزادگان، شرکت مهندسی آماد بهینه ساز، شرکت بازرسی مهندسی و کنترل کیفیت سنجش گستر دانا، مشمول تحریم‌های جدید آمریکا شده‌اند.

اندکی پیش از صدور بیانیه وزارت خزانه‌داری، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با خبرنگاران ادعا کرد که بر اساس آنها ده‌ها پرسنل نظامی روسیه در ایران برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک فتاح-۳۶۰ با برد کوتاه آموزش دیده‌اند.

کربی افزود که روسیه این محموله‌های موشک‌های بالستیک ایرانی را دریافت کرده است و احتمالاً ظرف چند هفته آینده، آنها را علیه اوکراین به کار خواهد گرفت .

سخنان مقامات آمریکایی در حالی است که، جمهوری اسلامی ایران، هرگونه ارسال تسلیحات به روسیه، جهت استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب نموده اند.
انتهای پیام

language »