تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۴-۰۷ - 9:29 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 89317

با حضور مردم، کودتا در بولیوی شکست خورد

با حضور مردم، سربازان از میدان خارج شدند و پلیس کنترل میدان را در دست گرفت. مقامات بولیوی زونیگا را دستگیر و با خود بردند، اگرچه مقصد آنها نامشخص بود.

سیاست شرق _ نیروهای مسلح بولیوی شامگاه چهارشنبه از کاخ ریاست جمهوری در لاپاز عقب نشینی کردند و ژنرال کودتاچی، پس از آن که رئیس جمهور لوئیس آرس، “کودتا” علیه دولت را محکوم کرد و خواستار حمایت بین المللی و مردمی شد، دستگیر شد.

به نقل از رویترز، در اوایل روز چهارشنبه ، واحدهای نظامی به رهبری ژنرال خوان خوزه زونیگا، که اخیراً برکنار شده بود، در میدان مرکزی پلازا موریلو، محل کاخ ریاست جمهوری و کنگره تجمع کرده بودند.

آرس، رئیس جمهور سوسیالیست بولیوی، در اظهاراتی از کاخ ریاست جمهوری با سربازان مسلح در بیرون سخن می گفت و هشدار داد: “امروز کشور با تلاش برای کودتا مواجه است. امروز کشور بار دیگر با حوادثی روبرو است تا دموکراسی در بولیوی ساقط شود.””مردم بولیوی امروز احضار شده اند. ما به مردم بولیوی نیاز داریم تا علیه کودتا به نفع دموکراسی، سازماندهی و بسیج شوند.”

چند ساعت بعد، با حضور مردم، سربازان از میدان خارج شدند و پلیس کنترل میدان را در دست گرفت. مقامات بولیوی زونیگا را دستگیر و با خود بردند، اگرچه مقصد آنها نامشخص بود.

تلویزیون رسمی دولت بولیوی نیز صحنه‌های از تجمع شهروندان در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری بولیوی و خواندن سرود ملی این کشور منتشر کرد.

آرس از داخل کاخ ریاست جمهوری، خوزه ویلسون سانچز را به عنوان فرمانده نظامی، نقش سابق زونیگا سوگند یاد کرد. او خواستار برقراری آرامش و نظم شد.

سانچز گفت: «به همه پرسنل بسیج شده در خیابان دستور می دهم به واحدهای خود بازگردند. ما التماس می کنیم که خون سربازان ما ریخته نشود.»

 به نقل از رویترز، در بولیوی پیش از انتخابات عمومی در سال ۲۰۲۵، تنش افزایش یافته است و اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرا، قصد دارد در برابر متحد سابق آرس خود، رقابت کند و که شکاف بزرگی در حزب سوسیالیست حاکم شده است.

با این حال، بسیاری خواهان بازگشت مورالس نیستند که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ در بحبوحه اعتراضات گسترده برکنار شد و یک دولت محافظه کار به رهبری آرس در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شد.

انتهای پیام

language »