تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۴-۰۲ - 3:22 ب.ظ
موضوع:‌ تحلیلگران
شماره:‌ 89028

هوشنگ امیراحمدی؛ از تمجید (۲۰۱۶) تا تخریب (۲۰۱۹) “ظریف و برجام”

امیراحمدی: آنها عاشق برجام هستند و به خاطر همین هم می‌گویم طرف آمریکایی برجام را پاره نخواهد کرد و آنها باید دیوانه باشند که یک قراردادی را که 90 درصد برای آنها و 10 درصد برای ماست، پاره کنند.

سیاست شرق _ «هوشنگ امیراحمدی»، نوه سپهبد امیراحمدی و از دستیاران «ریچارد فرای» است که به عنوان «دلال رابطه ایران و آمریکا» شناخته می‌شود. او پس از انقلاب، در پوشش پروژه «بازگشت ایرانیان خارج از کشور» سال ۱۳۶۸ به ایران آمد. او ۳ بار و در سال های ۱۳۹۳،۱۳۸۴ و ۱۳۹۶ کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران شد، که هر سه بار تایید صلاحیت نشد.

با این حال، امیراحمدی که در دوره انتخابات ریاست جمهوری امریکا(۲٠۱۶)، پیروزی دونالد ترامپ را برای ایران، بسیار بهتر از هیلاری کلینتون می دانست و از مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده حمایت و تمجید نموده بود، پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، از اردیبهشت ۱۳۹۸ که ایران شروع به کاهش تعهدات برجامی نمود، شروع به تاختن به محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران و برجام نمود.

به نقل از فارس، امیراحمدی خود را یک اپوزوسیون مخالف جمهوری اسلامی نمی‌داند، چنانکه در زمان محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور، به دلیل رابطه خوبی که با وی داشت، توانست بعد از چند سال به ایران بازگردد و شورای ایران و آمریکا را در دولت او ،‌فعال کند. وی همچنین تلاش کرد که دفتر شورای ایرانیان امریکایی را در تهران افتتاح کند، که با آن موافقت نشد.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با هوشنگ امیراحمدی‌ است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۲۰۱۶) صورت گرفت:

شما در آمریکا وضعیت دموکرات‌ها را جلوتر از جمهوری‌خواهان ارزیابی می‌کنید؟

من همیشه می‌گویم آقای ترامپ برای آدمی مثل من در داخل آمریکا بد است و هیلاری خوب، اما درباره ایران معتقدم که ترامپ بهتر از هیلاری است؛ البته مشکل ترامپ قابل‌پیش‌بینی نبودن اوست،‌ البته فردی جنگ‌جو هم نیست، او مدام حرف خود را عوض می‌کند و فردی فرصت‌طلب و نژادپرست است و این دیدگاه را نه فقط در آمریکا که نسبت به کل دنیا دارد.

چه ویژگی‌هایی در ترامپ باعث شده که او را در تعامل با ایران بهتر از گزینه‌ای همچون کلینتون تحلیل کنید.

من فکر نمی‌کنم مشکل ایران، نژادپرستی باشد، بلکه مشکل ایران چیزهای دیگری است که مثلاً یکی از مشکلات ایران موضوع سوریه است، ترامپ در سیاست خارجی مداخله‌جو نیست، اما هیلاری کاملاً فردی مداخله‌جوست؛ آنها هر دو نمایندگان سرمایه‌داری آمریکا هستند و نماینده طبقات فقیر و متوسط آمریکا نیستند، البته حزب دموکرات‌ به طبقات فقیر و متوسط نزدیک‌تر است، از نظر سیاست داخلی، آنها تفاوت اساسی دارند. ترامپ به اقتصاد آمریکا به‌صورت بسازوبفروشی نگاه می‌کند و نگاه‌شان طبقات بالاست، اما هیلاری در مسائل داخلی نگاه متفاوتی دارد.

ژرمن‌ها در جنگ جهانی اول باخته بودند و انگلیس و فرانسه و ایتالیایی‌ها توی سر آنها می‌زدند، یک‌دفعه بزرگ شد و هیتلر همه مردم را دور خود جمع کرد و این کار را ترامپ هم انجام می‌دهد.

یعنی ترامپ یک هیتلر بالفعل است؟

بله، همین طور است، البته او قابلیت هیتلر شدن را ندارد؛ چراکه فردی نظامی نیست و نمی‌تواند حرف بزند و سازماندهی کند. اگر ترامپ در انتخابات موفق نشود، دور بعدی ممکن است فردی تندتر و رادیکال‌تر از او روی کار بیاید.

در ارتباط با ایران تحلیل شما از این دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات چیست؟

ترامپ فردی است که زیاد به مسائل داخلی آمریکا فکر می‌کند و می‌خواهد مرزها را ببندد و وقتی می‌گوید می‌خواهم دیوار بکشم، می‌خواهد دور آمریکا را با خارج ببندد، یعنی یک نوع دیوار مجازی، ممکن است، این دیوار یک دیوار تجاری باشد و ترامپ می‌خواهد در معاملات اقتصادی چین و هند و ژاپن و کره و اروپا را کنترل کند. او معتقد است با طرف‌های تجاری آمریکا باید قراردادهای جدید بست، بنابراین او بیش‌تر به مسائل داخلی می‌پردازد؛ چراکه راه نجات آمریکا را احیای سرمایه‌داری آمریکا می‌داند. به همین دلیل می‌خواهد بار تعهدات آمریکا در سیاست‌های خارجی را کم کند.

اینجا سؤالی پیش می‌آید، اگر او به قول شما می‌خواهد بار تعهدات بین‌المللی آمریکا را کم کند، چرا از پاره کردن یک تعهد بین‌المللی مثل برجام سخن می‌گوید؟

نه‌، او این کار را نخواهد کرد و هیچ کس در آمریکا برجام را پاره نمی‌کند. یک مقدار شعار هست که در دوران انتخابات گفته می‌شود، اما حاشیه برجام را می‌زنند، درواقع آنها می‌خواهند درباره اجرای برجام از ایران بهانه‌گیری کنند.

یعنی می‌خواهند که برجام را فریز کنند؟

آنها می‌خواهند ادعا کنند برجام فریز است و چیزی ندارد و آمریکایی‌ها تا ۱۵ سال ما را سرِ برجام فریز کرده‌اند، ما فقط ۳۰۰ کیلو می‌توانیم غنی‌سازی انجام دهیم و ۳۰۰ کیلو هم بیش‌تر نمی‌توانیم حفظ کنیم. درواقع ما یک ساختمان ۵۰ طبقه ساخته بودیم که فقط دو طبقه آن را به ما داده‌اند و باید هزینه این ۵۰ طبقه را بدهیم.

برجام برای آمریکا که حداقل به درد بخور است؛ چراکه ایران را در قضیه هسته‌ای فریز کرده‌اند.

آنها عاشق برجام هستند و به خاطر همین هم می‌گویم طرف آمریکایی برجام را پاره نخواهد کرد و آنها باید دیوانه باشند که یک قراردادی را که ۹۰ درصد برای آنها و ۱۰ درصد برای ماست، پاره کنند.

یعنی ترامپ فقط بلوف سیاسی می‌زند؟

بله، او فقط حرف می‌زند، چون پشت ترامپ نیرویی است که به کسی رأی می‌دهد که تندتر باشد. در آمریکا، ایران دشمنان زیادی دارد و ایران‌هراسی هم تغییر خاصی نکرده است، آنها ایران را متهم به عدم اجرای تعهدات می‌کنند و درواقع با این کار حاشیه‌های برجام را زیر سؤال می‌برند. یکی دیگر از حاشیه‌های برجام بحث موشک‌ها و تروریست، حزب‌الله و اسرائیل، سوریه و حقوق‌بشر است.

با این حال، خود آمریکا با وجود اینکه تعهد بین‌المللی داده، اما به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

من این را قبول ندارم، آمریکا هر تعهدی را که در ۱۶۰ صفحه‌ برجام آورده، عمل کرده است، البته ممکن است قول‌هایی خارج از متن برجام داده باشد که به آنها عمل نمی‌کند.

در زمان مذاکرات با تیم مذاکره‌کننده مراوده و نامه‌نگاری هم داشتید؟

خیلی کم، اما با آقای ظریف چند ایمیل زدیم و صحبت می‌کردیم.

پاسخ هم می‌دادند؟

فقط می‌گفتند خیلی مچکرم! من صادقانه فکر می‌کنم، من آقای ظریف را ۲۷ سال است که می‌‌شناسم و فرد وطن‌فروشی نیست و به جمهوری اسلامی متعهد است، اما آمریکاشناس نیست. او بچه بود که دکترا گرفت و به درون سیستم جمهوری اسلامی آمد و همان‌جا قفل شد و کسی را ندیده است، من چند سناتور و نماینده مجلس را آوردم و با آنها ملاقات کرد. من آمریکا را مانند کف دستم می‌شناسم و با آنها زندگی کرده‌ام، آقای کری مثلاً می‌گفتم ما فلان کار را می‌کنیم و او هم می‌پذیرفت. فکر می‌کرد او همان کار را انجام می‌دهد و متأسفانه تیم ما زیاد اعتماد کرد و من هرچه سعی کردم به آنها بگویم این کار را نکنید و سفت و سخت جلوی آمریکا بایستید، نشد؛ چراکه تئوری آنها این بود که هر قراردادی بهتر از نبود قرارداد است. شما وقتی به آمریکایی می‌گویید هر قراردادی بهتر از نبود آن است، یعنی من حاضرم هر کاری انجام دهم، در حالی‌که آمریکایی‌ها عقل دارند و ما هوش داریم و آنچه که سر میز مذاکره کار می‌کند، عقل است، نه هوش. لذا همان‌طور که می‌بینید متن برجام هم عقل است و هوش در آن وجود ندارد، لذا چون عقل طرف آمریکایی سنگینی می‌کرد، نتیجه برجام هم برای آنها شد. من صادقانه بگویم به هیچ‌وجه آقایانی که مذاکره کردند را مقصر نمی‌دانم و تقصیر آنها در چند جاست، اولاً اینکه نظام تصمیم گرفته بود کاری انجام شود، اما دولت تعجیل کرد.

طرح اتهام علیه محمدجواد ظریف در سال ۱۳۹۸

اما با خروج ترامپ از برجام(۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) و متعاقب آن کاهش تعهدات برجام توسط ایران در اردیبهشت ۱۳۹۸، هوشنگ امیراحمدی در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۸ در مصاحبه با رسانه های مجازی مدعی شد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم «فرد نادانی» است و اتهاماتی بسیاری نیز، به او وارد نمود، که دستمایه برخی گروهها، علیه وی شد.

واکنش وزارت خارجه به اتهامات امیر احمدی

۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، روابط عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به مواضع امیر احمدی توضیحاتی را منتشر کرد که مشروح آن در ادامه می آید: روابط عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات بی ربط و بی اساس اخیر هوشنگ امیر احمدی اعلام کرد: تمامی اتهامات و افترا‌های نامبرده به وزیر امور خارجه و نظام آنچنان بی اساس و مغرضانه است که ارزش هیچگونه پاسخگویی ندارد.

این روابط عمومی افزوده است: متاسفیم که در جمهوری اسلامی ایران حمله به وزیر امور خارجه آنچنان حاشیه امنی برای برخی افراد با انگیزه‌های مشکوک ایجاد کرده است تا هر رطب و یابسی را به نظام نسبت دهند. تمامی اتهامات و افترا‌های نامبرده به وزیر امور خارجه و نظام آنچنان بی اساس و مغرضانه است که ارزش هیچگونه پاسخگویی ندارد.

انتهای پیام

language »