تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۳-۳۱ - 2:37 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 88861

میزگردی فرهنگی با گفتمان و رفتاری غیرفرهنگی

در بحث گفتمان و گف و گوی فرهنگی و غیره، جامعه ما، حتی در سطح دانشگاهی، با مشکلات و مسائل مختلفی روبرو است و بجای اینکه، سیاست ما اخلاقی باشد، اخلاق ما، درگیر مسائل سیاسی شده است!

سیاست شرق _ شهاب زمانی؛

دقایق پایانی میزگرد فرهنگی دکتر مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴٠۳، که بین ساعت های ۱۹ تا ۲٠:۳٠، روز چهارشنبه برگزار شد، با تنش ها و مسائلی روبرو شد، که منجر به ترک میزگرد توسط محمد فاضلی، کارشناس فرهنگی همراه دکتر پزشکیان گردید.

در چند دقیقه آخر برنامه، دکتر «شهاب اسفندیاری»، رییس دانشکده صداوسیما، که به عنوان کارشناس، در میزگرد فرهنگی حضور داشت، با طرح اتهاماتی علیه دکتر «محمد فاضلی» و نام بردن از وی به عنوان «استاد متخلف»، که از دانشگاه اخراج شده است، فضای برنامه را به سمت تنش سوق داد.

در ادامه و در مقام پاسخگویی نیز، محمد فاضلی با دروغگو خطاب کردن «شهاب اسفندیاری» و بیان اینکه، «شما نمی دانید!» و تکرار آن، موجب عکس العمل وی و ایجاد تنش بیشتر در برنامه شد؛ که در نهایت میکروفن هردو آنها قطع و محمد فاضلی نیز، به حالت اعتراض نسبت به روند برنامه، میزگرد را ترک کردند.

در مجادله شکل گرفته در این برنامه، رفتار دکتر «محمد فاضلی» در ترک میزگرد، که با عصبانیت همراه بود، جای هیچگونه دفاعی ندارد و زشت تر از آن، شخصی سازی میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان از سوی دکتر «شهاب اسفندیاری» و بردن نوک پیکان سخنان خود به سمت کارشناس فرهنگی وی، نام بردن از او و طرح اتهاماتی به «محمد فاضلی» بود.

۱) آقای اسفندیاری، می توانست موضوع تخلف برخی اساتید را، بدون نام بردن از کارشناس فرهنگی دکتر پزشکیان، یعنی محمد فاضلی، که در پیش روی او قرار داشت، مطرح کند، تا جرقه مجادله و تنش را موجب نشود.

۲) آقای اسفندیاری، با نام بردن از محمد فاضلی و طرح اتهامات مختلف، وی را استاد «متخلف» عنوان نمودند و از سویی دیگر، به آقای پزشکیان توصیه کردند که تحت تاثیر جوسازی های سیاسی قرار نگیرد، مسئله ای که ناشی از پیش فرض های قبلی در این رابطه بود.

۳) شخصی سازی بحث، موضویی بود که زمینه ساز مجادله و تنش در این برنامه فرهنگی بود، آن هم در مقابل دیدگان بیش از ده ها میلیون بیننده و شنونده رادیو و تلویزیون، که محمد فاضلی را در مقام پاسخگویی قرار داد، ولی به شکلی نامتعارف و همراه با عصبانیت!

۴)کارشناس برنامه می توانست از نام بردن «محمد فاضلی» و شخصی سازی بحث خودداری کند، چون کاندیدای ریاست جمهوری، دکتر پزشکیان بود و این میزگرد، حول برنامه های وی بود و نه دکتر محمد فاضلی!
۵) ودر آخر، وقتی که محمد فاضلی گفت که برای عدم حضور در دانشگاه «مجوز داشته» و از ۱۴٠٠/۷/۷ پرونده شکایت وی، در وزارت علوم و رسیدگی نشده است، اسفندیاری گفت که چرا مجوز خود را منتشر نکرده ای!؟ که می تواند، ناشی از برخی ابهامات در این رابطه باشد.

۶) در حالی که، محمد فاضلی در برابر اتهامات آقای اسفندیاری ( مبنی بر تخلف و حاشیه سازی سیاسی) سکوت کرده بود و از قطع سخنان وی ، خودداری نمود، اما وی در برابر دروغگو خطاب شدن و ندانستن موضوع، نتوانست سکوت کند و اجازه صحبت به آقای فاضلی ندادند!

اما، رفتار دکتر محمد فاضلی، کارشناس فرهنگی همراه دکتر مسعود پزشکیان نیز، به عنوان یک شخصیت دانشگاهی، غیرقابل قبول و جای دفاعی ندارد و می توانست بهتر از این باشد:

۱) با توجه به اینکه، این میزگرد بطور زنده پخش می شد و میلیون ها نفر، شاهد این برنامه بودند، آقای فاضلی، حتی اگر به نادرست بودن طرح این اتهامات واقف بودند، می توانستند بدون عصبانیت و با سعه صدر، به اتهامات آقای اسفندیاری پاسخ بگویند.

۲) از محمد فاضلی، به عنوان یک استاد دانشگاه و کنشگر فرهنگی، رفتاری بسیار حرفه ای تر و سنجیده تری انتظار می رفت، و حتی در صورت ترک برنامه، می بایست بدون حاشیه های ایجاد شده، ترک میکردند.

۳) با توجه به سابقه و نوشتار آقای فاضلی در حوزه های فرهنگی و علمی، حضور در یک برنامه فرهنگی انتخاباتی در کنار دکتر مسعود پزشکیان، که اخلاق را در گفتمان خود یک اصل می داند، انتظار رفتار بهتری می رفت.

۴) با توجه به عصبانیت مشهود اقای فاضلی، وقتی دکتر پزشکیان از ایشان خواستند که آرام تر سخن بگوید، بنشیند و عصبانی نباشند، وی می بایست از ادامه بحث خودداری می کردند و نه اینکه، چنین پایان ناخوشایندی را رقم بزنند.

با این حال، با نظاره کردن چند دقیقه آخر میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان، می توان دریافت، عملکرد هر دو کارشناس فرهنگی برنامه یعنی دکتر «محمد فاضلی» و دکتر «شهاب اسفندیاری» ، غیرحرفه ای، نادرست و غیراخلاقی بود و آقای شهاب اسفندیاری در ایجاد چنین فضایی و آقای محمد فاضلی در ادامه آن، این میزگرد فرهنگی را ، به بدترین شکل خود، خاتمه دادند؛ تا همچنان بیانگر این مسئله باشد که، «در بحث گفتمان و گفت و گوی فرهنگی و غیره، جامعه ما، حتی در سطح اساتید دانشگاهی خود، با کاستی ها، مشکلات و مسائل مختلفی روبروست و بجای اینکه، سیاست به زیور اخلاق آراسته باشد؛ اخلاق، درگیر و زخمی مسائل سیاسی و منافع افراد و گروهها شده است

انتهای پیام

language »