تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۳-۲۳ - 9:10 ب.ظ
موضوع:‌ اقتصادی
شماره:‌ 88359

امضای توافق تجارت آزاد میان کشورهای اوراسیا با ایران توسط پوتین، در سایه حجم پایین تجارت با تهران

سیاست شرق _ بنا به اعلام خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که توافق تجارت آزاد میان ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب می‌رساند.

بنا به همین گزارش،  این توافق در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در سنت پترزبورگ امضا شد و مقررات کلی تجارت میان کشورهای اتحادیه اوراسیا و ایران را تعیین کرد.

این سند بسیار نزدیک به مقررات سازمان تجارت جهانی است. از جمله این مقررات به‌کارگیری تدابیر حراستی، مدیریت گمرکات، خودداری از ممنوعیت‌های کمی و محدودیت ورادات کالاها، و مقرراتی است که استانداردهای سازمان تجارت جهانی در حوزه‌های دام‌پزشکی، بهداشت و گیاه‌پزشکی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر مقررات استاندارد سازمان تجارت جهانی، در این توافق تعهداتی در نظر گرفته شده است که فراتر از این حوزه‌ها می‌رود اما همچنان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل اجرا است.  این تعهدات برای تضمین یک دوره گذار ۱۸۰ روزه  بین انتشار و ورود این توافق به مراحل فنی در نظر گرفته شده‌اند.

این رسانه روسی در ادامه نوشت که طبق پیوست‌های این سند قانونی، این مقررات  شفافیت قوانین تجارت ایران را افزایش می‌دهد.

این توافق همچنین امکان همکاری در حوزه‌های متعددی از جمله، استخراج و پالایش مواد معدنی، بازدهی در حوزه انرژی، تحقیقات و نوآوری، تحصیل، دارو و حمل‌ونقل را فراهم می‌سازد.

انتظار می‌رود که اجرای این توافق صادرکنندگان روسیه را قادر بسازد که به طور سالانه، ۳۰۰ میلیون دلار را در خدمات خود صرفه‌جویی کنند و به تحول بیشتر همکاری میان ایران در حوزه تجارت و اقتصاد کمک کند.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز پنجشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ دراین باره گفت: پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه، میزان تجارت دو طرف در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
آندری اسلپنف با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲(۲۵ دسامبر ۲۰۲۳) گفت: «ما با توافقنامه موقت موفق شدیم مبادلات دوجانبه با ایران را در طول سه سال دوبرابر افزایش دهیم و اکنون با امضای موافقتنامه دائم به طور منطقی می‌توانیم در کوتاه مدت در انتظار افزایش میزان تجارت دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در سال باشیم.»

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در گفتگو با اسپوتنیک، در امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را موفقیتی بزرگ توصیف کرد و گفت: در این راستا، دولت، پیگیری‌ها و مذاکراتی را در دو سال گذشته انجام داد و در نهایت، دی‌ماه ۱۴۰۲ این توافقنامه در سن‌پترزبورگ به امضای وزیر صمت ایران و مقامات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رسید.

وی اظهار داشت: پس از امضای این موافقت‌نامه، منتظر هستیم که دولت‌های هر ۶ کشور (ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا: روسیه،‌ بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان)، آن را به شکل لایحه به پارلمان‌ها ارائه کنند تا پس از تصویب در مجالس، لازم الاجرا شود.

طبق اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران، حجم صادرات روسیه به ایران در ۱۴۰۲، حدود ۲ میلیارد دلار بوده، که نسبت به سال قبل کاهش داشته است؛
مبادلات تجاری روسیه با ایران در سال ۱۴۰۲، مجموعا بیش از ۵ میلیارد دلار بوده است.

با این حال، این حجم تجارت روسیه با ایران، درمقابل کشور ترکیه، بسیار ناچیز به نظر می رسد. آندری بوراووف، سرکنسول روسیه در استانبول در گفتگو با خبرنگار آنادولو ، اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ترکیه و روسیه در سال ۲۰۲۳ از مرز ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد.

حجم مبادلاتی که حاکی از ۱۳ برابری مبادلات تجاری روسیه با ترکیه، نسبت به مبادلات تجاری این کشور با ایران دارد و با انتظارات از این همسایه شمالی، بسیار به دور است.

از سویی دیگر، حجم تجارت خارجی مسکو با جهان حدود ۸۵۰ میلیارد دلار بود، که تجارت با ایران، در مقابل آن، بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

language »