تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۳-۱۸ - 9:05 ق.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 87941

پایان سفر سه روزه وزیر امور خارجه ترکیه به چین

وزیرخارجه ترکیه، در این سفر با مقامات بلندپایه چینی از جمله معاون رئیس جمهور هان ژنگ و وزیر امور خارجه وانگ دیدار نمود.

سیاست شرق _ منابع دیپلماتیک اعلام کردند وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر خود به چین، که به دعوت همتای چینی خود انجام شد،به منطقه سین کیانگ چین، محل مسلمانان، ترک های اویغور، نیز سفر کرد.

بنا به گفته رسانه های ترکیه، هاکان فیدان با تاکید بر نقش ترکیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری چین در آسیا و سومین شریک تجاری بزرگ جهان، پیشنهادهای ملموسی را با هدف کاهش کسری تجاری بین دو کشور ارائه کرد.

علاوه بر این، فیدان آرزوی آنکارا را برای پکن برای تشویق گردشگران چینی بیشتر برای سفر به ترکیه و همکاری چین در زمینه انرژی، از جمله انرژی هسته ای، ابلاغ کرد.

بحث‌ها همچنین بر تشویق بیشتر شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و هماهنگ کردن تلاش‌ها در کریدور میانی و طرح‌های کمربند و جاده متمرکز بود.

فیدان در جریان گفتگوهای خود به مسائل جهانی از جمله وضعیت فلسطین پرداخت، جایی که آنکارا و پکن خواستار آتش بس فوری در غزه شدند و راه حل دو کشوری را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ با بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت تأیید کردند.

فیدان همچنین از تفاهم مشترک ترکیه و چین در برقراری صلح عادلانه و پایدار در اوکراین ابراز خرسندی کرد.

وی همچنین بر پایبندی آنکارا به سیاست “چین واحد” در مورد تایوان تاکید کرد.

سفر فیدان بالاترین سطح سفر به منطقه سین کیانگ از زمان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه در سال ۲۰۱۲ بود.

فیدان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود وانگ یی، ارومچی و کاشغر را «شهرهای ترک-اسلامی» توصیف کرد.

وی اظهار داشت که آنکارا برای ترک های اویغور اهمیت زیادی قائل است و به نقش آنها به عنوان پل ارتباطی بین چین و جهان ترک و اسلام اشاره می کند.

وزیرخارجه ترکیه، در این سفر با مقامات بلندپایه چینی از جمله معاون رئیس جمهور هان ژنگ و وزیر امور خارجه وانگ دیدار نمود.

فیدان پس از پایان سفر سه روزه خود و مذاکرات در پکن، از ارومچی و کاشغر، به ترکیه بازگشت.

انتهای پیام

language »