تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۳-۱۶ - 6:14 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 87881

مفاد مهم پیش‌نویس قطعنامه فرانسه، آلمان و انگلیس علیه ایران در آژانس

کارشناسان می‌گویند این قطعنامه از تصویب اعضای شورای حکام خواهد گذشت، چرا که اگر تروئیکای اروپایی در این خصوص اطمینان نداشت پیش‌نویس تا مرحله توزیع در دبیرخانه آژانس نمی‌رسید.

سیاست شرق _ پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران، که نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، از ایران می‌خواهد منشأ آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود را اعلام کرده و همچنین موضوعاتی مانند ممانعت از ورود بازرسان آژانس را توضیح دهد.

در این پیش‌نویس از تهران خواسته شده بدون تاخیر در تمامی زمینه‌ها با آژانس همکاری کند و به ماموران این نهاد اجازه نمونه‌برداری از سایت‌ها را در صورت نیاز بدهد.

در این بیانیه از ایران خواسته شده که در تصمیم خود بازنگری کرده و بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ با آژانس را در خصوص همکاری مشترک اجرایی کند.

در این بیانیه آمده است: «شورای حکام از ایران می‌خواهد که با آژانس همکاری کافی داشته باشد و اقدامات ضروری و فوری را، همانطور که در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ این شورا آمده است، انجام دهد تا مسائل پادمانی حل‌نشده از سال ۲۰۱۹ بدین سو، حل و فصل شوند.»

در این متن آمده است اگر ایران همکاری نکند، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند گزارشی «جامع» تهیه کند که فشار بر تهران را بیشتر خواهد کرد.

مطابق گزارش‌ها بریتانیا، فرانسه و آلمان که به عنوان« تروئیکای اروپایی» شناخته می‌شوند، این قطعنامه را علی‌رغم مخالفت آمریکا بین اعضا توزیع کرده‌اند.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود دولت جو بایدن نگران است که تصویب این قطعنامه ایران را به سمت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود سوق داده و منجر به تشدید تنش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده شود.

کارشناسان می‌گویند این قطعنامه از تصویب اعضای شورای حکام خواهد گذشت، چرا که اگر تروئیکای اروپایی در این خصوص اطمینان نداشت پیش‌نویس تا مرحله توزیع در دبیرخانه آژانس نمی‌رسید.

روسیه و چین با آخرین قطعنامه علیه ایران مخالفت کرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران، نسبت به صدور هرگونه قطعنامه ای، هشدار داده و اعلام کرده است که واکنش مناسبی به آن خواهد داشت.

درخواست های تروئیکای اروپایی از ایران در حالی است که، تعداد ایران در برجام، پس از خروج ایالات متحده در ۲٠۱۸، با یکسال تاخیر کاهش یافت(۲٠۱۹) و عملا، ایالات متحده، نتنها تعهدات برجامی خود را انجاام نداد،بلکه تحریم های حداکثری را نسبت به ایران، اجرا نموده است.

انتهای پیام

language »