تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۲-۲۷ - 8:09 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 86369

سران کشورهای عربی، خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی صلح و پایان دادن به جنگ در غزه شدند

ابوالغیط نیز به نوبه خود حمایت خود از برپایی کنفرانس صلح بین المللی در خاورمیانه را اعلام و تجاوز اسرائیل به غزه را “وحشیانه” توصیف کرد، چنانچه ملت های عرب “این خشونت کور” را فراموش نخواهند کرد.

سیاست شرق _ سی و سومین اجلاس سران کشورهای عربی، با توجه به تشدید جنگ بیش از ۷ ماهه در نوار غزه، روز پنجشنبه در منامه، پایتخت بحرین، آغاز شد.

 به نقل از خبرگزاری الجزیره، در این نشست، اتحادیه کشورهای عربی خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی برای صلح در این کشور خاورمیانه شد.

این سخنان در دو سخنرانی پادشاه بحرین، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه ، و دبیر کل اتحادیه عرب، احمد ابوالغیط، در جلسه افتتاحیه اجلاس سران عرب بیان شد.

پادشاه بحرین علاوه بر حمایت از به رسمیت شناختن کامل کشور فلسطین و پذیرش عضویت آن در سازمان ملل ، خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در خاورمیانه شد .

ابوالغیظ: ملت های عرب، خشونت کور اسراییل را فراموش نخواهند کرد

ابوالغیط نیز به نوبه خود حمایت خود از برپایی کنفرانس صلح بین المللی در خاورمیانه را اعلام و تجاوز اسرائیل به غزه را “وحشیانه” توصیف کرد، چنانچه ملت های عرب “این خشونت کور” را فراموش نخواهند کرد.

محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی نیز از جامعه بین‌المللی خواست از تلاش‌های آتش‌بس در غزه حمایت کنند و خواستار توقف هر گونه فعالیتی شد که بر امنیت کشتیرانی دریایی در منطقه تأثیر بگذارد و تاکید کرد که پادشاهی خواستار حل و فصل همه مناقشات منطقه است.

پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم، گفت که جنگ علیه غزه همه کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی را در معرض آزمایش قرار داد و افزود که جنگ باید متوقف شود و جهان باید مسئولیت اخلاقی و انسانی خود را برای پایان دادن به درگیری که طی ۷ ماهه گذشته گسترش یافته است، بر عهده بگیرد.

در این نشست، پادشاه بحرین که میزبان سی و سومین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیۀ عرب است، خواستار تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی صلح برای خاورمیانه شد.

ناتوانی بین المللی

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز به نوبه خود گفت که اسرائیل تلاش می کند از سمت فلسطینی گذرگاه زمینی رفح با کشورش برای تشدید محاصره نوار غزه استفاده کند.

السیسی از ناتوانی تاسف بار جامعه جهانی با نیروهای موثر و نهادهای بین المللی در قبال آنچه در غزه می گذرد سخن گفت و اسرائیل را متهم به عقب نشینی، فرار از مسئولیت های خود و دوری از تلاش برای دستیابی به آتش بس کرد.

محموعباس: در روابط خود با اسرائیل، بازنگری کنید

در همین حال، محمود عباس ، رئیس‌جمهور فلسطین از کشورهای عربی و دوستان خواست تا روابط خود با اسرائیل را بازنگری کنند و ادامه آنها را به توقف جنگ تل‌آویو علیه مردم فلسطین و سرزمین آنها و بازگشت به مسیر صلح و مشروعیت بین‌المللی مرتبط کنند.

وی افزود: اولویت در حال حاضر توقف فوری تجاوز، افزایش ورود کمک های بشردوستانه، جلوگیری از آوارگی مردم فلسطین از غزه یا کرانه باختری و شروع فوری اجرای راه حل دو کشور بر اساس مشروعیت بین المللی است.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه مردم فلسطین در غزه به شدت رنج می برند، تاکید کرد که حمله به رفح غیرقابل قبول است و همچنین گفت که شهرک نشینان اسرائیلی به طرز وحشتناکی مانع رسیدن کمک ها به غزه می شوند.

اتحادیه کشورهای عربی شامل  ۲۲ کشور است و از زمان آغاز  اجلاس عادی و اضطراری عرب  در قاهره در سال ۱۹۴۶،منامه برای اولین بار میزبان نشست شورای اتحادیه در سطح اجلاس سران (رهبران) در سی و سومین نشست عادی خود است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت غزه، از ۱۵ مهر ۲۴٠۲/ ۷ اکتبر ۲٠۲۳ تاکنون، شمار جانباختگان حملات اسراییل به نوار غزه به ۳۵۲۷۲ و تعداد ۷۹۲۰۵ نفر نیز، مجروح شدند.

انتهای پیام

language »