تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۴-۲۷ - 2:41 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 65596

روسیه موجی از حملات هوایی را به جنوب و شرق اوکراین آغاز کرد

حمله به منطقه اودسا در جنوب اوکراین، که محل استقرار پایانه‌های دریایی است، ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه از تمدید قراردادی که اجازه صادرات امن غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه را می‌دهد، خودداری کرد.

سیاست شرق _ مقامات اوکراینی اعلام کردند که، روسیه با استفاده از پهپادها و احتمالا موشک های بالستیک به اهدافی در جنوب و شرق اوکراین حمله هوایی کرده است.

به نقل از خبرگزاری «الجزیره» قطر ، نیروی هوایی اوکراین، در اولین ساعات صبح روز سه شنبه در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام اعلام کرد که بندر جنوبی اودسا و مناطق میکولایف، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا و دنیپروپتروفسک همگی در معرض حملات پهپادهای روسیه قرار دارند.

شهردار این شهر گفت: اواخر روز دوشنبه در بندر میکولایف آتش سوزی رخ داد. این شهر بندری دسترسی اوکراین به دریای سیاه را فراهم می کند.

الکساندر سنکویچ، شهردار میکولایف در برنامه پیام‌رسان تلگرام گفت: «این کاملاً جدی است.

فیلم‌های ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که ظاهراً نشان می‌دهد که اهدافی در منطقه میکولایف مورد حمله با پهبادی قرار گرفته اند.

اوله کیپر، رئیس اداره نظامی منطقه اودسا، گفت که سامانه‌های پدافند هوایی در آنجا در دفع چندین موج حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه نقش دارند.

کیپر در تلگرام گفت: «موج های متعددی از حملات محتمل است.»

نیروی هوایی افزود: روسیه ممکن است از تسلیحات بالستیک برای حمله به مناطق پولتاوا، چرکاسی، دنیپروپتروفسک، خارکف و کیروووهراد استفاده کند.

هشدار حمله هوایی صبح روز سه‌شنبه ساعت‌ها در بسیاری از مناطق اوکراین به صدا درآمد، اما در ساعت ۰۴:۳۰ صبح به وقت محلی (۰۱:۳۰ به وقت گرینویچ) لغو شد.

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا اوکراین در تلگرام گفت که جزئیات این حمله بعدا منتشر خواهد شد.

حمله به منطقه اودسا در جنوب اوکراین، که محل استقرار پایانه‌های دریایی است، ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه از تمدید قراردادی که اجازه صادرات امن غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه را می‌دهد، خودداری کرد.

تهاجم همه جانبه روسیه در سال گذشته باعث شد بنادر دریای سیاه اوکراین توسط کشتی‌های جنگی روسیه مسدود شود تا اینکه توافقی که در ژوئیه ۲۰۲۲ به دست آمد و اجازه عبور صادرات غلات مهم از اوکراین را داد. روسیه روز دوشنبه از تمدید قرارداد غلات خودداری کرد و استدلال کرد که عناصر توافقنامه که اجازه صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را می دهد، رعایت نشده است.

خروج مسکو از این قرارداد همچنین پس از حمله به پل ساخت روسیه، که شبه جزیره کریمه ضمیمه شده اوکراین را به منطقه کراسنودار روسیه متصل می کند، در اوایل روز دوشنبه دنبال شد.

به گفته روسیه، قایق‌های بدون سرنشین کنترل از راه دور صبح روز دوشنبه مواد منفجره را در این سازه منفجر کردند که منجر به کشته شدن یک زن و شوهر و زخمی شدن شدید دخترشان شد که گفته می‌شود در زمان انفجار در خودرویی روی پل بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمله به این پل را به تلافی نظامی تهدید کرد.

طور طبیعی، پاسخ روسیه به دنبال خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، پوتین شامگاه دوشنبه در نشست رهبری روسیه در مسکو گفت: وزارت دفاع در حال کار روی پیشنهادات مربوطه است.

او گفت: «آنچه رخ داد یک اقدام تروریستی دیگر رژیم کیف است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی و الکترونیکی این کشور ۲۸ پهپاد اوکراینی را در ساعات اولیه صبح بر فراز کریمه سرنگون کرده است.

این وزارتخانه گفت که حملات هواپیماهای بدون سرنشین تلفات جانی یا خسارتی نداشته است.

انتهای پیام

language »