... امروز: پنجشنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - 1:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پزشکیان در اولین سفر خارجی خود، وارد بغداد پایتخت عراق شد

آقای پزشکیان سفر ۳ روزه خود را، که از امروز چهارشنبه، ۲۱ شهریور آغاز شد، «در راستای افزایش ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی» دو کشور توصیف کرده است.

سیاست شرق _ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در اولین سفر خارجی خود در این سمت، وارد بغداد پایتخت عراق شد و در فرودگاه این شهر، مورد استقبال رسمی محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق قرار گرفت.

آقای پزشکیان سفر ۳ روزه خود را، که از امروز چهارشنبه، ۲۱ شهریور آغاز شد، «در راستای افزایش ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی» دو کشور توصیف کرده است.

رییس جمهور، پس از ورود به عراق، در محل ترور و شهادت «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توسط نیروهای آمریکایی حاضر شد.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران به هنگام ترک تهران گفت: «کشور عراق کشور دوست، مسلمان، همکار از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ماست و مرکز فرهنگ و علم و اندیشه اسلامی است. اولین سفر ما به این کشور است که همکاری‌های زیادی می‌توانیم با هم داشته باشیم.»

۱۵ یادداشت تفاهم بین ایران و عراق امضا می‌شود

در همین رابطه، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران گفت: امیدوارم سفر رئیس‌جمهور به عراق به عمق راهبردی روابط دو کشور وسعت بیشتری دهد و همکاری ما و عراق را وارد مرحله جدیدتری کند.

عراقچی افزود: روابط ایران و عراق در طول تاریخ فراز و نشیب بسیاری داشته است، اما هم‌اکنون مرز‌های ما مرز‌های صلح است و ان‌شاءلله این سفر به توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

ایران خواهان ارتباط با جهان است

«حسین الجنابی» کارشناس امور امنیتی در گفت و گو با الجزیره ابراز داشت که سیاست خارجی ایران با ارسال پیام از طریق عراق که مهارت کافی در انتقال پیام دارد، به دنبال ارتباط با جهان است.

وی معتقد است که سفر پزشکیان به عراق پس از تغییر قدرت از محافظه‌کاران به اصلاح‌طلبان و متعاقب آن، تغییرات در سیاست خارجی و روابط ایران با کشورهایی که تهران آنها را مهم می داند، نقطه عطف بزرگی خواهد بود.

الجنابی با اعتقاد به اینکه ایران از حضور نیروهای آمریکایی در داخل عراق نگرانی دارد افزود: پزشکیان به دنبال سازوکاری جدید برای همکاری با عراق است که تضمین کند منطقه به سمت یک درگیری همه جانبه سوق پیدا نمی کند و بغداد از منافع تهران حمایت می کند.

«صلاح البوشی» کارشناس امور راهبردی درباره ابعاد سفر سیاسی پزشکیان به عراق تاکید دارد که دولت ایران برای موفقیت در تلاش است که از طریق عراق فرصت‌های جدیدی فراهم کند و ترجیح می دهد که با رویکردی جدید از طریق بغداد به سمت توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گام بردارد.

وی افزود: دولت ایران با یک استراتژی جدید و متفاوت آمده است و آن اینکه با ارزیابی موقعیت ها با اتفاقات برخورد کند بنابر این برای مهیا کردن یک فضای عمومی خوب، کار را از بغداد شروع می کند.

البوشی تاکید کرد که عراق در استفاده از فرصت برای تضمین ثبات و روابط خوب خود با تهران، منطقه و جهان هوشمندانه عمل خواهد کرد.

وی در پایان گفت: آنچه برای ایران اهمیت دارد، دستیابی به منافع در منطقه با دوران جدیدی است که توازن در روابط خارجی را تضمین می کند و دولت جدید ایران، برای ایجاد این دوران از توانایی سیاسی برخوردار است و در حال رسیدن به استراتژی حضور در عرصه های عراق، سوریه، فلسطین و به طور کلی کشورهای عربی است و برای تفاهم ها جدول گفت و گو برنامه ریزی کرده است.

شبکه الجزیره قطر در پایان افزود: بر اساس اعلام منابع ایرانی و عراقی قرار است فردا (چهارشنبه) مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در اولین سفر خارجی خود به عراق سفر کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »