... امروز: شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 12:00 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گروسی، به تهران سفر می کند

گروسی در گفت‌‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته است که قصد دارد ماه آینده به تهران سفر کند تا "مسایل مورد اختلاف" را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

سیاست شرق _ رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه آینده به تهران سفر می‌کند.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در گفت‌‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته است که قصد دارد ماه آینده به تهران سفر کند تا “مسایل مورد اختلاف” را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

بنا به همین گزارش، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قبل از سفر به تهران، به مسکو می‌رود تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز، درباره ایران، خاورمیانه و اوکراین گفت‌وگو کند. 

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از شرکت در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا و اطلاع رسانی در این زمینه، به رویترز گفت: «هر چند که سرعت غنی سازی اورانیوم ایران از پایان سال گذشته اندکی کاهش یافته است، اما جمهوری اسلامی همچنان در حال غنی‌سازی حدود هفت کیلوگرم اورانیوم در ماه با خلوص شصت درصد است.»

طبق توافق‌نامه برجام در سال ۲۰۱۵، ایران می‌تواند اورانیوم را تا ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند، اما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌ها گسترده ای را برخلاف توافقات صورت گرفته در برجام، علیه ایران برقرار کرد، ایران نیز در مقابل، از محدودیت‌های هسته‌ای درنظر گرفته شده در برجام فراتر رفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود که ایران بین ماه ژوئن تا نوامبر سال گذشته میلادی سرعت غنی‌سازی را به سه کیلوگرم در ماه کاهش داد اما این رقم در پایان سال میلادی گذشته به ۹ کیلوگرم بازگشت.

در همین رابطه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به از افزایش تولید اورانیوم با غلظت بالا در ایران در دی‌ ماه گذشته گفت : «ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم.»

جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خود را برای مصارف صلح‌آمیز می داند و همچنان به همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »