اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، روز جمعه ۱۲ ژانویه، از جت مافوق صوت X_59 رونمایی میکند، گفته میشود که این هواپیمای پیشرفته طوری طراحی شده که شکستن دیوار صوتی با ایجاد صدای مهیب و ترسناک همراه نباشد.
سیاست شرق _ اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا)، روز جمعه ۱۲ ژانویه، بخش اصلی پروژه Quesst (فناوری بیصدای سوپرسونیک) خود را به صورت عمومی به نمایش میگذارد.
به نقل از وبسایت «ناسا»، هدف و ماموریت این پروژه، ساخت هواپیمای مسافربری مافوق صوت X_59 بوده، که حال به نتیجه رسیده است. طول این جت فیروزهای رنگ که ظاهری تخیلی دارد، بالغ بر ۳۰ متر است.
گفته میشود، ناسا قصد دارد با ساخت این جت عصر جدیدی در عرصه پروازهای مافوق صوت آغاز کرده و آن را متحول کند. پروازهای آزمایشی این جت نیز برای آینده برنامهریزی شده است.
پیتر کوئن، مدیر ناسا در مورد احیای این پروژه میگوید: «ما قطعاً آمادهایم تا فصل جدیدی را در تاریخ پروازهای مافوق صوت، تعریف کینم. هدف ما این است که ترددهای مسافرتی هوایی بر روی زمین را به میزان دو برابر سریعتر کنیم و در عین حال از روشی ایمن، پایدار و خیلی ساکتتر از قبل، استفاده کنیم.»
از ویژگیهای خاص جت X-59 این است که این هواپیما در حین پرواز با سرعت مافوق صوت باعث ایجاد صدای انفجاری که عمدتا در اثر شکستن دیوار صوتی رخ میدهد، نمیشود.
صدای انفجاری ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی عمدتا در حالی ایجاد میشود که سرعت حرکت هواپیما سریعتر از سرعت صوت باشد.
ممنوعیت پروازهای مافوق صوت غیرنظامی در آمریکا
در حال حاضر بر اساس ممنوعیت اتخاذ شده توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA)، پروازهای مافوق صوت غیرنظامی بر فراز ایالات متحده تا اطلاع ثانوی، امکانپذیر نخواهند بود.
گفته میشود که این محدودیت برای جلوگیری از ایجاد نگرانی و آزار شهروندان که در اثر صدای شدید ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی رخ میدهد، اعمال شده است.
بر اساس گزارشهاِ، اما جت X-59 که قابلیت پرواز در ارتفاع ۱۶ کیلومتری با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد، به جای یک صدای انفجار شدید، فقط صدایی تولید میکند که شبیه صدای ناشی از کوبیدن درب یک خودرو است.
در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۰، یک هواپیمای کنکورد پس از بلند شدن از فرودگاه پاریس سقوط کرد و همه ۱۰۹ مسافر آن به علاوه ۴ شهروند دیگر بر روی زمین، کشته شدند. علت این حادثه برخورد این هواپیما با یک نوار فلزی بر روی باند فرودگاه بود.
بیش از ۳ سال پس از وقوع این حادثه، به علت افزایش چشمگیر هزینههای تعمیر و نگهداری هواپیماهای کنکورد سرانجام در روز ۲۴ اکتبر سال ۲۰۰۳، آخرین پرواز جت کنکورد به مقصد لندن انجام شد.
انتهای پیام