سیاست شرق _ درهفتاد و نهمین نشست کمیته اداری کنوانسیون تیر (T.I.R)در ژنو سوییس، مصطفی آیتی، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران ،با وجود فضای سنگین انتخابات با تلاش و همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برای چهارمین دور متوالی با اجماع اعضای کنوانسیون تیر، به عنوان عضو «شورای اجرایی تیر» سازمان ملل انتخاب شد.
به نقل از ایسنا، «کنوانسیون تیر» یکی از مهمترین ابزارهای بینالمللی در خصوص حمل و نقل و ترانزیت بینالمللی کالا در بین کشورهای عضو با پوشش بیمه بینالمللی تیر بوده و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت و تجارت در سطح بینالمللی دارد. این کنوانسیون دارای ۷۷ عضو از جمله اقتصادهای بزرگ جهان همچون چین، اتحادیه اروپا، امریکا،هند، روسیه و … است.
شورای اجرایی تیر مهمترین بازوی تصمیم گیری کنوانسیون تیرسازمان ملل متحد، متشکل از ۷ نفر از خبرگان کشورهای عضو که با اجماع آرا، برای یک دوره ۲ ساله انتخاب میشوند. جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۶ سال عضویت در این کنوانسیون در سال ۹۵ برای اولین با انتخاب مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد و با توجه به حضور موثر و فعال، برای چهارمین بار متوالی به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا، اتریش،هلند، ایتالیا، ترکیه و ازبکستان موفق به کسب آرا اعضا کنوانسیون شد.
در این دور از انتخابات نماینده روسیه برای اولین بار موفق به کسب آرای لازم نشد.
طبق اعلام گمرک، جمهوری اسلامی ایران اولین مصرف کننده کارنه تیر در دنیا است که حضور نماینده ایران در بالاترین سطح این کنوانسیون، نقش مهمی در توسعه ترانزیت کشور و منطقه خواهد داشت.
با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در کریدورهای مهم شرق-غرب، شمال-جنوب، حضور در مجامع بینالمللی، از جمله فرصتهایی است که میتوان از آن در توسعه تجارت منطقهای و افزایش صادرات و خدمات ترانزیت کشور بهره برد.
شایان ذکر است گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با اجرای پروژههای تیر الکترونیک با کشورهای ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی در کریدورهای اسلونی-ایران، کتای (هند-ایران- آسیای میانه) گامهای موثری در توسعه ترانزیت و تسهیل تجارت منطقهای برداشته است.(بیشتر بخوانید)
کنوانسیون تیر (TIR)
به منظور تجدید حیات اقتصادی اروپا پس از جنگ دوم جهانی و رشد تجارت جهانی و با توجه به مسافت کوتاه بین کشورهای اروپایی به شیوههای حمل ونقل به ویژه حمل ونقل جادهای نیاز بود. این روش نقش مهمی در به هم پیوستن کشورها بخصوص اروپائیان برای ارسال مصنوعاتشان به کشورهای دیگر داشت. به همین دلیل به فاصله کمی بعد از جنگ دوم جهانی بوسیله دستاندرکاران حمل و نقل، کنوانسیون تیر، کنوانسیون حمل و نقل جادهایی TIR در سال ۱۹۴۹ بین چند کشور اروپایی ایجاد شد. توفيق طرح محدود یاد شده منجر به مذاکره تحت نظر UN / ECE برای انعقاد کنوانسیون در پانزدهم ژانویه ۱۹۵۹ توسط کمیته حمل و نقل زمینیUN / ECE، تحت عنوان کمیسیون گمرکی راجع به حمل و نقل بینالمللی کالا در جاده تحت پوشش کارنه تیر در ژنو سوئیس شده و از سال ۱۹۶۰ به اجرا در آمده است.
کنوانسیون تیر پانزده سال بعد و پس از دوبار اصلاح، در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون گمرکی راجع به حمل و نقل بینالمللی کالا تحت پوشش کارنه تیر کنوانسیون تیر ۷۵ داده که در واقع، حاصل عملکرد کنوانسیون قبلی بوده و از پیشرفتهای صنعتی و شرایط در حال تغییر حمل و نقلی و گمرکی معاصر به منظور افزایش کارآمدی سیستم و کاهش پیچیدگیهای آن و در عین حال ایجاد ایمنی گمرکی بیشتر و تسهیل امکان استفاده از کانتینر، که در دهه ۶۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشته بود. کنوانسیون اصلاح شده از سال ۱۹۷۷ جانشین کنوانسیون تیر ۱۹۵۹ شده و لازمالاجرا گردیده است.
کارنه تیر TIR کارنه تیر یک سند گمرکی است برای ترانزیت بینالمللی کالا در چهارچوب قوانین کنوانسیون تیر. این سند در کشور مبداء صادر شده و حاوی مشخصات کامیون و کالا میباشد و به موجب آن وسیله نقلیه جادهای از کشور مبداء از طریق قلمرو کشورهای بین راهی بدون بازرسی گمرکی عبور مینمایند.
بیشتر بخوانید: سازمان جهانی گمرک
البته این عبور بدون بازرسی نیاز به اقدامات تعیین شده قبلی به شرح زیر دارد:
پلمب وسیله نقلیه حامل کالا در مبداء
اجرای دستورالعمل حفاظتی برای انواع محفظه و یا کانتینر به منظور جلوگیری از قاچاق
تامین پوشش هرگونه ریسکی در حقوق و عوارض گمرکی در طول سفر توسط موسسه ضامن.
کارنه تیر (دفترچه تیر TIR)
دفترچه تیر توسط سازمان ایرو Internationl Road transport Union اتحادیه بینالمللی حمل و نقل زمینی که مرکز آن در ژنو است چاپ و به موسسات ضامن واگذار میشود. جلد این دفتر چه منقوش به علامت ایرو IRU که بر روی آن تعداد وله شماره کارنه تیر، کشور مبدا، کشور مقصد، امضاء سازمان ایرو، تاریخ اعتبار کارنه تیر، شماره کامیون، شماره فتوگرافی و مشخصات شرکت حمل کننده کالا و راه های مجاز عبور کالای ترانزیتی که به جز از طریق آنها ورود و خروج و یا عبور کالا و وسیله حمل تحت عنوان ترانزیت خارجی میسر نمیباشد قید میشود.
هر کارنه تیر برای یک سفر از مبدأ تا مقصد قابل استفاده میباشد. پس از پایان سفر و پس از تأیید سوش وله توسط شرکت مقصد لاشه کارنه به شرکت حمل کننده کالا تحویل تا به موسسه ضامن کارنه تیر مسترد گردد. دفترچه کارنه تیر برای مرز ورود و خروج هر کشور دو برگ وله که ولههای سفید رنگی با شماره فرد در گمرکات مبدأ و مرزهای ورودی و ولههای سبز رنگ با شمارههای زوج در مرزهای خروجی و گمرکات مقصد جدا میشود. کارنهتیر به زبان فرانسه چاپ میشود، ولی ممکن است صفحات اضافی به زبان کشور صادرکننده کارنه ضمیمه گردد.
کنوانسیون ورود موقت ATA تعریف ورود موقت طبق ماده ۱ این کنوانسیون:
ورود موقت یک رویه گمرکی است که به موجب آن کالا های مشخصی از جمله وسایل حمل و نقل میتوانند به قلمروی گمرکی به صورت مشروط و معاف از پرداخت حقوق و عوارض ورودی و بدون اعمال ممنوعیتها یا محدودیتهای ورودی با ماهیت اقتصادی وارد شوند. این کالاها از جمله وسایل حمل و نقل باید به منظور مشخص وارد شوند و برای صادرات مجدد در یک دوره زمانی خاص و بدون هیچ تغییر، غیر از استهلاک عادی ناشی از استفاده از آنها در نظر گرفته شوند. این کنوانسیون در استانبول در تاریخ بیست و ششم ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی ۵/ ۴ / ۱۳۶۹ هجری شمسی در یک نسخه اصلی به زبانهای انگلیسی و فرانسوی که هر دو متن از اعتبار برابر برخوردار هستند، تنظیم شد.
ماده واحده: به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود به کنوانسیون ورود موقت مورخ بیست و ششم ژوئن ۱۹۹۰ میلادی ۵/ ۴ / ۱۳۶۹ هجری شمسی به شرح پیوست مشتمل بر ۳۴ ماده و پیوستهای الف تا ث آن ملحق گردد.
انتهای پیام