... امروز: دوشنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۴
اجتماعی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - 10:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا: محموله‌های «بسیار خطرناک» منفجر شده‌ی بندر شهید رجایی، تحت عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بود

سیاست شرق _ مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، به عنوان شرکتی که انفجار مهیب روز گذشته بندر شهید رجایی در محوطه اختصاصی این شرکت رخ داده بود گفت: این سانحه درپی «اظهار خلاف» محموله‌های وارداتی رخ داده و محموله‌های «بسیار خطرناک» منفجر شده بندر شهیدرجایی، تحت عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بود.

به نقل از انتخاب، سعید جعفری با تشریح وقایع منجر به حادثه تلخ روز گذشته بندر شهید رجایی و انفجار مهیب رخ داده در محوطه اختصاصی شرکت بندری سینا در محدوده بندر شهید رجایی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه بین‌المللی حمل و نقل کالاهای خطرناک، متولیان و عوامل حمل دریایی و خشکی، مکلفند محموله‌های خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن و با ارائه فرم مشخصات ایمنی و قبل از ورود کالا به گمرکات اظهار کنند تا محموله‌های ورودی به بنادر مطابق با الزامات آیین‌نامه، بسته‌بندی و برچسب‌زنی شوند.

به نوشته ایلنا، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اضافه کرد: بر همین اساس بنادر، محموله‌های خطرناک را به محوطه مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک که در زون‌بندی بندر، در محدوده‌های خاص بندری طراحی و احداث شده‌اند منتقل می‌کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه در این شرایط تمامی الزامات تخلیه، بارگیری و حمل و نگهداری از پای کشتی تا انبار و بارگیری با وسایل حمل زمینی و بالعکس منطبق با آیین‌نامه کالاهای خطرناک انجام می‌شود، گفت: بنابراین مسولیت بندر و کارگزاران بعنوان سازمان‌های تحویل‌گیرنده کالا، در واقع مطابق با اظهار قانونی متولیان حمل به گمرکات و بنادر، بسته‌بندی و برچسب‌زنی برچسب‌های کالاهای خطرناک است.

وی  ادامه داد: متاسفانه ارزیابی اولیه و کارشناسی درخصوص حادثه روز گذشته بندر شهیدرجایی نشان می‌دهد که این سانحه تلخ درپی تکرار فاجعه‌آمیزِ «اظهار خلاف واقع» در خصوص کالاهای خطرناک و تحویل این کالاها بدون اسناد و برچسب‌های کالاهای خطرناک رخ داده است.

جعفری افزود: قدرت و موج انفجار و شعاع تخریب و سایر مشخصه‌های انفجار روز گذشته، بیانگر محموله‌های به شدت خطرناکی بوده، که  براساس کنوانسیون FAL و قوانین و مقررات بندری بایستی توسط شرکت حمل کننده به صورت کتبی و رسمی به عنوان کالای خطرناک به بندر اظهار شود. این درحالی است که این محموله به عنوان محموله معمولی و غیرخطرناک اظهار و بسته‌بندی و تحویل بندر شده بود.

وی در پایان گفت: متاسفانه این اظهار خلاف، با در معرض خطر قرار دادن تمامی محدوده از کشتی تا انبار در بندر، موجبات بروز این سانحه شد و بر همین اساس شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پیگیری‌های قانونی را به‌عمل خواهد آورد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »