پورفرزانه: پروازها به لبنان برقرار است و مشکلی در این زمینه نداریم اما در رابطه با پروازها به دمشق و لاذقیه، به ما اعلام شده که تا تاریخ ۲۲ ژانویه(۳ بهمن) معلق است. به محض اینکه سوریه اعلام آمادگی کند، بلافاصله پروازها را برقرار می کنیم.
سیاست شرق _ حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی، اعلام کرد که سوریه پروازهای ایران به این کشور را تا تاریخ ٢٢ ژانویه(۳ بهمن) به حالت تعلیق درآورده است.
به نقل از ایسنا، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی ، روز سهشنبه، ۴ دی، درباره وضعیت پروازها به مقصد سوریه و لبنان، گفت: «پروازها به لبنان برقرار است و مشکلی در این زمینه نداریم اما در رابطه با پروازها به دمشق و لاذقیه، به ما اعلام شده که تا تاریخ ۲۲ ژانویه(۳ بهمن) معلق است. به محض اینکه سوریه اعلام آمادگی کند، بلافاصله پروازها را برقرار می کنیم».
او در ادامه تصریح کرد: «برای برقراری پرواز به مقصد یک کشور، باید مجوزهای لازم صادر و اجازه این کار را بدهند. زمانی که مناقشه و اتفاقی شبیه آنچه که در سوریه دیدیم، روی می دهد، این کشور باید آمادگی لازم برای ازسرگیری پروازها را داشته باشد».
رئیس سازمان هواپیمایی ایران تاکید کرد: «در مجموع منعی برای انجام پرواز به سوریه نداریم مگر اینکه این کشور اعلام کند».
وی افزود: در موضوع امنیت پرواز، یک واحد تخصصی وجود دارد که تمام صلاحیتهای امنیتی و بازرسی را بر عهده دارد که در این حوزه ایکائو بارزسی های متعددی از سازمان هواپیمایی کشور به عمل میآورد. در ایران به دلیل نوع مسائل سیاسی و بینالمللی، برخی وظایف بر عهده سازمان موکول شده است. از آنجایی که در ایران از ارتباط مستقیم بینالمللی محروم هستیم مجبور شدهایم از روشهای دیگر در جهت تامین نیازها صنعت هوایی استفاده کنیم.
حمیدرضا صانعی سرپرست امور بین الملل سازمان هواپیمایی ایران نیز درباره پروازها به سوریه گفت: «در زمان وقوع بحران در سوریه، با مجوزهای خاص پرواز داشتیم».
وی افزود: «درباره برقراری پروازها به مصر نیز یکی الزامات توافقات مابین دو کشور است. یکی از الزامات این کار ویزای توریستی است که از حیطه وظایف سازمان خارج است».
رئیس سازمان هواپیمایی ایران همچنین درباره وضعیت صنعت هوانوردی ایران پس از تحریمهای بینالمللی اعلام کرد: «تا قبل از تحریمها میتوانستیم از مراکز تعمیراتی هواپیما در سراسر دنیا استفاده کنیم. حدود دهه ۴۰ شمسی یکی از مراکز بزرگ تعمیر و نگهداری هواپیما را راهاندازی کرده بودیم، اما بعد از تحریمها و از ۱۰ سال قبل هر موتور هواپیما که به خارج از کشور رفت، توقیف شد. الان موتور یک هواپیمای ایرلاین خراب شود، نمیتوانیم آن را به خارج ارسال کنیم و باید در داخل تعمیر کنیم.»
دچار مشکل تامین دارو هستیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: از روزی که «ایرانایر» تحریم شد، ما درگیر چالش تامین دارو هستیم. موضوع دارو و جابهجایی آن یک موضوع جدی و حساس است و نمیتوان به هر روش حمل و نقلی آن را انتقال داد. متاسفانه امروز تحریمها مردم ایران را نشانه گرفته است. در حالی که در پیمان شیکاگو تاکید شده نباید موضوعات سیاسی در مسائل هوانوردی دخیل شود. در نهایت ما مکلف شدیم از توان داخلی برای تعمیر ناوگان هوایی بهره ببریم. امروز حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ شرکت در زمینه تعمیرات صنعت هوایی مشغول به کار هستند. با این حال تا زمانی که بتوانیم هواپیما به کشور وارد کنیم اولویت ما برای کاهش ریسکها، استفاده از هواپیماهای معتبر خارجی است اما زمانی که محدودیتهای ما شدت پیدا کند محبور خواهیم شد به توان داخلی روی آورده، در طرف دیگر نیز، یک نقشه بزرگ برای توسعه توان داخلی ترسیم شده است.
اخیرا در مهر ماه سال جاری، با وجود تحریمهای پیشین و گسترده ایالات متحده علیه صنعت هوایی ایران، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که سه شرکت هواپیمایی «ایرانایر»، «ماهانایر» و «ساها» را بهدلیل آنچه «دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشکهای بالستیک به روسیه» عنوان شده، تحریم کرده است.
انتهای پیام