... امروز: جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 6:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش نخست وزیر موقت لبنان، به نقل قول فیگارو از قالیباف

انتشار مصاحبه فیگارو با محمد قالیباف، رئیس مجلس ایران، با واکنش نخست وزیر موقت لبنان، در روز جمعه، مواجه گردید، چنانکه وی" هرگونه مداخله در موضوع لبنان" را رد کرده بود.

سیاست شرق _ پس از آنکه روزنامه فیگارو چاپ فرانسه، نوشت: «رئیس مجلس ایران گفته، ایران آماده مذاکره با پاریس درباره آتش‌بس در لبنان است.»، این نقل قول روزنامه فرانسوی، که طی مصاحبه در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو سوئیس انجام و شامگاه پنجشنبه منتشر شد، با واکنش نخست وزیر موقت لبنان، مواجه گردید.

به نقل از فیگارو،روزنامه محافظه کار فرانسوی، محمد قالیباف، رئیس مجلس ایران، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی، اشاره کرد که تهران ممکن است آماده مذاکره با پاریس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل باشد (که بر اساس آن فقط ارتش لبنان می‌تواند در جنوب لبنان مستقر شود.)

به گزارش این روزنامه فرانسوی، رئیس مجلس ایران تمایل خود را برای آتش بس هر چه سریعتر در جنوب لبنان ابراز کرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آگوست ۲۰۰۶ به تصویب رسید، با هدف پایان دادن به خصومت ها بین اسرائیل و حزب الله لبنان، تقویت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) و همچنین خواستار خلع سلاح گروه های مسلح خارج از نیروهای دولتی لبنان است.

این درحالی است که، محمدباقر قالیباف قبل از عزیمت به ژنو، جایی که با فیگارو مصاحبه کرد، شنبه گذشته به بیروت سفر کرد و با چندین مقام لبنانی، از جمله نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت و نبیه بری، رئیس مجلس، دیدار و گفتگو کرده بود و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از لبنان و مقاومت را، در برابر اسرائیل، اعلام کرد.

با این حال، انتشار مصاحبه فیگارو با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، با واکنش نخست وزیر موقت لبنان، در روز جمعه، مواجه گردید، چنانکه وی” هرگونه مداخله در موضوع لبنان” را رد کرده بود.

میقاتی در این خصوص گفت که مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، به عهده دولت لبنان است.
واکنش نخست وزیر لبنان در حالی است که، یک منبع ایرانی نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که آنچه که از وی درباره آتش بس در لبنان، نقل شده، به هیچ وجه درست نیست.

این منبع اعلام کرد: قالیباف در مواضع خود تاکید کرد آنچه که دولت و مقاومت در لبنان درباره آتش بس آن را تایید می‌کنند، ایران نیز همان را تایید خواهد کرد.

این منبع به المیادین گفت: هدف از همکاری با اروپا، کمک به رسیدن به توافق آتش بسی است که دولت و مقاومت در لبنان آن را تایید می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »