... امروز: پنجشنبه - ۲۶ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 11:48 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اولین نشست سران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد

هدف این اتحادیه از دیدار با شش کشور ثروتمند عرب در شورای همکاری خلیج فارس، تعمیق همکاری و به رسمیت شناختن نفوذ آن کشورها به ویژه در درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه بود.

سیاست شرق _ اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه اولین نشست خود را با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار کرد، که بخشی از تلاش های دیپلماتیک اتحادیه اروپا برای ایفای نقش فعال تر، در عرصه بین المللی است.

به نقل از رویترز، از زمان تهاجم مسکو به اوکراین، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با سایر بلوک های منطقه ای تماس گرفته است و اولین اجلاس خود را با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) و اولین نشست خود را در هشت سال گذشته با جامعه کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای لاتین (CELAC) برگزار کرده است.

با این حال، هدف این اتحادیه از دیدار با شش کشور ثروتمند عرب در شورای همکاری خلیج فارس، تعمیق همکاری و به رسمیت شناختن نفوذ آن کشورها به ویژه در درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه بود.

در یک بیانیه مشترک در پایان اجلاس، دو طرف گفتند که مذاکراتی را که ۳۵ سال پیش در مورد توافقنامه تجارت آزاد آغاز شده بود، اما در سال ۲۰۰۸ به حالت تعلیق درآمده بود را، احیا خواهند کرد.

آنها همچنین اجلاس های دوسالانه را برگزار خواهند کرد که اجلاس بعدی در سال ۲۰۲۶،در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

مشارکت اتحادیه اروپا با بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال تقویت همکاری در زمینه فناوری پاک، مواد معدنی ، مواد حیاتی مورد نیاز در گذار سبز، انرژی های تجدیدپذیر و تولید هیدروژن است.

بروکسل از شرکای شورای همکاری خلیج فارس خواسته بود تا در مورد حمله نظامی روسیه به اوکراین بر سر بیانیه محکمی به توافق برسند. بیانیه پایانی حاکمیت کشورها را تایید کرد، حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی را محکوم کرد و از “جنگ طولانی” را ابراز تاسف کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفت روابط نزدیکتر، باید به معنای پایبندی بیشتر به عدالت بین المللی و به “دور از سیاست های استانداردهای دوگانه” باشد.

منتقدان در جنوب جهانی می گویند که کشورهای اتحادیه اروپا بارها از روسیه به دلیل نقض قوانین بین المللی در مناقشه اوکراین انتقاد می کنند، اما در جنگ اسرائیل در غزه از اعمال همان استانداردها ناتوان هستند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا از نفوذ خود برای برقراری صلح در اوکراین استفاده کنند.

او خطاب به رهبران اتحادیه اروپا و خلیج فارس از جمله ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، گفت: می دانم که شما چقدر نسبت به ایده حاکمیت حساس هستید و مطمئن هستم که، می توانیم با هم کار کنیم و به شما تکیه کنیم، تا این جنگ غیرقانونی روسیه را متوقف کنیم.

در مورد خاورمیانه، این بیانیه با ابراز “بیشترین نگرانی” نسبت به تحولات اسرائیل، غزه و لبنان، خواستار آتش بس فوری شد و از همه طرف ها خواست تا به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی عمل کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »