... امروز: جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 9:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مارک روته، دبیرکل ناتو شد

در وب سایت ناتو آمده است: شورای آتلانتیک شمالی تصمیم گرفت تا مارک روته، نخست وزیر هلند را به عنوان دبیرکل بعدی ناتو منصوب کند و جانشین ینس استولتنبرگ شود.

سیاست شرق _ مارک روته، به عنوان چهاردهمین دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، از ۱ اکتبر ۲۰۲۴ کار خود را آغاز کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه خبری رسمی این سازمان اعلام کرد که دوران مسئولیت ینس استولتنبرگ در سمت دبیرکلی ناتو به پایان رسید و از روز سه‌شنبه (اول اکتبر / ۱۰ مهر)،«مارک روته، نخست‌وزیر سابق هلند، جانشین وی خواهد شد.

در وب سایت ناتو آمده است: شورای آتلانتیک شمالی تصمیم گرفت تا مارک روته، نخست وزیر هلند را به عنوان دبیرکل بعدی ناتو منصوب کند و جانشین ینس استولتنبرگ شود.

اندرو رولینگ معاون رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مراسم خداحافظی رسمی کمیته نظامی ناتو با استولتنبرگ با تمجید از رهبری دموکراتیک وی و روحیه قدرت و وحدتی که او در اعضای این پیمان نظامی القا کرده است، گفت: شما یک رهبر واقعی برای ناتو بودید که مسیر سیاسی ما را ترسیم کردید.

رولینگ با اشاره به دوران پرتلاطم سال‌های مسئولیت استولتنبرگ در ناتو، اظهار کرد: شما شرایطی فراهم آوردید که جنبه‌های سیاسی و نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به هم نزدیک‌تر شدند و به همین دلیل است که ارتباط بین کمیته نظامی و شورای آتلانتیک شمالی بسیار مهم است.

استولتنبرگ نیز در این مراسم با بیان اینکه کناره‌گیری از ناتو برای وی ناراحت‌ کننده است، گفت: با این وجود انعطاف‌پذیری و قدرت ناتو وابسته به افراد نیست، بلکه به جمع بستگی دارد.

متحدان عضو ناتو ششم تیر ماه و در بحبوحه جنگ در اوکراین که در نزدیک مرزهای این اتحادیه شدت گرفته و تردیدها درباره رویکرد آمریکا به ائتلاف ترانس آتلانتیک در آینده، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند را به عنوان رئیس جدید ناتو برگزیدند.

او از ژانویه تا می ۲۰۰۳ عضو پارلمان هلند و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ رهبر حزب لیبرال خلق هلند برای آزادی و دموکراسی (VVD) بود. او حزب خود را به پیروزی در انتخابات در سال ۲۰۱۰ رهبری کرد و اولین نخست وزیر لیبرال شد در سال ۹۲ در هلند منصوب شود.

آقای روته کار حرفه ای خود را در بخش خصوصی در سال ۱۹۹۲ با کار در مدیریت منابع انسانی برای Unilever و شرکت های تابعه آن آغاز کرد. او تاریخ هلند را در دانشگاه لیدن خواند و از سال ۲۰۰۸ معلم مهمان در گروه مدارس یوهان دی ویت در لاهه بوده است.
 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »