... امروز: سه شنبه - ۰۳ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - 10:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عراقچی: برای آغاز مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، آمادگی داریم

عراقچی: تلاش ما این هست که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود، ما آمادگی این موضوع را داریم و اگر طرف‌های مقابل هم آمادگی داشته باشند می‌توانیم در همین سفر شروع مجدد مذاکرات را داشته باشیم.

سیاست شرق _ سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در یک گفت‌وگوی ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت که آماده است در صورت تمایل طرف‌های مقابل، مذاکرات هسته‌ای را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز کند.

وی گفت: تلاش ما این هست که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود، ما آمادگی این موضوع را داریم و اگر طرف‌های مقابل هم آمادگی داشته باشند می‌توانیم در همین سفر شروع مجدد مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: وظیفه ما در سیاست خارجی این است که اگر اختلافات و تخاصمی بین ما و برخی از کشورها و به خصوص آمریکا بوجود آمده است، آن را کاملا رصد کرده و تدبیر کنیم که چگونه هزینه‌ها را برای کشور و مردم کاهش دهیم.

عراقچی همچنین گفت: «من چند روز بیشتر از رئیس جمهور در نیویورک می‌مانم و دیدارهای بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای دیگر خواهم داشت.» او در عین حال احتمال دیدار با همتای آمریکایی خود را در نیویورک رد کرد.

ایران با توجه به پایان مهلت اجرای برخی از بندهای برجام و نزدیک شدن به تاریخ انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، این آمادگی را دارد تا برسر تعیین تاریخ‌های جدید با طرف‌های مقابل مذاکره کند.

عراقچی اوایل شهریور ماه گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری گفته بود که برجام در شکل فعلی آن، قابل احیا نیست. «این سند حتما باید دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن اصلاح شود.»وی با اشاره به دشواری‌های بازشدن یک سند بین‌المللی گفت که این اقدام، «کار آسانی نخواهد بود ولی ما همه تلاش خودمان را خواهیم کرد.»

چندی بعد محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهوری در تکمیل اظهارات وزیر امور خارجه توضیح داد: «آقای عراقچی یک نکته‌ فنی درباره تاریخ‌های برجام مطرح کردند. مثلاً پارسال باید اتفاقاتی می‌افتاد و به جز اتفاقی که اتوماتیک بود و در سازمان ملل متحد تحریم‌های موشکی‌ رفع شد بقیه اتفاقات انجام نشد. بنابراین باید تاریخ جدیدی توافق شود که آن اتفاقات بیافتد.»

در همین پیوند مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه شب با انریکه مورا معاون بورل و رئیس هیات اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای دیدار کرد.

تخت‌روانچی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگویی صریح و سازنده با انریکه مورا داشتم. در این گفت‌وگو، به طور خاص، بر موضوعات مرتبط با رفع تحریم و هسته ای تمرکز داشتیم.

وی تاکید کرد: ایران، آماده است تا سهم خود را با حسن نیت انجام داده و به نگرانی‌ها و منافع متقابل از طریق دیپلماسی عزتمندانه بپردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »