... امروز: یکشنبه - ۰۱ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 11:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

ترتیب سخنرانی سران و مقامات کشورها در سازمان ملل/ کدام کشور، همیشه اول است؟

برزیل اولین کشور عضوی است که در سخنرانی عمومی (بدون توجه به سطح نمایندگی) از دهمین اجلاس مجمع عمومی، در سال 1955، به استثنای سال های 1983 و 1984 صحبت می کند.

سیاست شرق _ رهبران جهان در سپتامبر هر سال به نیویورک سفر می کنند تا در آغاز نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند.شش روز سخنرانی به مناسبت آغاز هفتاد و نهمین جلسه از سه شنبه آغاز می شود.

افتتاحیه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از مهم ترین هفته های دیپلماسی بین المللی است.

سخنرانی سالیانه سران و مقامات کشورهای جهان در هفتاد و نهمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در روز سه شنبه، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴( ۳ مهر)، آغاز و در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ( شنبه ۲۸ شهریور) خاتمه می یابد.

موضوع مناظره عمومی هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ۲۰۲۴، «هیچکس را پشت سر نگذاریم: اقدام مشترک برای پیشبرد صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی برای نسل‌های کنونی و آینده» است.

زمانی که سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، در ابتدا ۵۱ عضو وجود داشت. از آن زمان به ۱۹۳ عضو افزایش یافته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد 

دبیرکل آنتونیو مجمع عمومی سازمان ملل را در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه به وقت نیویورک آغاز می کند و پس از آن…….، رئیس جدید مجمع عمومی، که برای کل هفته ریاست مجمع عمومی را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس سنت دیرینه، برزیل اولین سخنرانی را از یک هیئت ملی ارائه می کند. این اولین حضور لولا در UNGA از زمان دوره قبلی او به عنوان رئیس دولت برزیل در یک دهه پیش خواهد بود. به گفته مقامات سازمان ملل، دلیل آن این است که در سال‌ اولیه تشکیل این سازمان ، برزیل زمانی که دیگر کشورها تمایلی به انجام این کار نداشتند، اولین سخنرانی را انجام داد.

جلسات مناظره عمومی، عموماً از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برگزار می شود. با این حال، هر جلسه تا زمانی ادامه دارد که همه سخنرانان برنامه ریزی شده صحبت کنند. بسته به اینکه سخنرانان تا چه حد از محدودیت زمانی توصیه شده پیروی می کنند، جلسات صبح ممکن است تا زمان استراحت ناهار و جلسات بعد از ظهر تا شب ادامه داشته باشند.

فیلمون یانگ، رئیس هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد.۲۰۲۴

طول و ترتیب سخنرانی ها چگونه است؟

یک محدودیت زمانی داوطلبانه ۱۵ دقیقه ای برای بیانیه ها باید در بحث عمومی رعایت شود. کشورهای عضو در پایان ماه مه، از طریق یادداشت شفاهی دبیرکل مطلع می شوند، که لیست سخنرانان برای بحث عمومی به طور رسمی برای ثبت نام باز شده است. ترتیب سخنرانی عمومی با ترتیب سخنرانی سایر مناظرات مجمع عمومی متفاوت است.

دستور صحبت در بحث عمومی:

  • رئیس مجمع عمومی جلسه را به ترتیب دعوت می کند.
  • دبیر کل گزارشی در مورد کار سازمان را بیان می کند (از نظر فنی، بخشی از بحث عمومی نیست).
  • رئیس مجمع عمومی بحث عمومی را باز می کند و سخنرانی می کند.
  • برزیل اولین کشور عضوی است که در سخنرانی عمومی (بدون توجه به سطح نمایندگی) از دهمین اجلاس مجمع عمومی، در سال ۱۹۵۵، به استثنای سال های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ صحبت می کند.
  • ایالات متحده آمریکا، به عنوان کشور میزبان، دومین کشور عضوی است که صحبت می کند (صرف نظر از سطح نمایندگی)، با چند استثنا.
  • برای سایر کشورهای عضو، ترتیب صحبت بر اساس سطح نمایندگی، اولویت و سایر معیارها مانند تعادل جغرافیایی است.
  • فقط نمایندگان کشور فلسطین و اتحادیه اروپا برای شرکت در مجمع عمومی دعوت شده اند و جایگاه سخنرانی آنها بر اساس سطح نمایندگی تعیین می شود.
  • مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران، قرار است که در صبح روز سه شنبه، به وقت نیویورک، سخنرانی کند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »