... امروز: پنجشنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - 3:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

طالبان: کنترل ۳۹ سفارتخانه افغانستان را در دست داریم

امیرخان متقی: سی و نه سفارت و امور دیپلماتیک افغانستان در خارج، از مقام مرکزی، یعنی وزارت امور خارجه تبعیت می کنند.

سیاست شرق _ سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان، روز پنجشنبه اعلام کرد که طالبان، سه سال پس از تسلط بر افغانستان و سقوط دولت قبلی تحت حمایت غرب، کنترل ۳۹ سفارت و کنسولگری افغانستان را در سطح جهان در دست دارد.

به نقل از رویترز، این در حالی است که هیچ دولتی، به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اگرچه چین و امارات متحده عربی رسما سفرای این گروه را در پایتخت های خود پذیرفته اند.

بسیاری از دولت‌ها گفته‌اند که راه هر گونه به رسمیت شناختن رسمی طالبان، تا زمانی که آنها مسیر حقوق زنان را تغییر دهند و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران و زنان بازگشایی کنند و آزادی کامل آنها را متعهد شوند، مسدود خواهد شد.

با این حال، حکومت طالبان می گویند که طبق تفسیر خود از قوانین اسلامی به حقوق زنان احترام می گذارند.

پس از فروپاشی حکومت جمهوری افغانستان در سال ۲۰۲۱، بسیاری از کشورها، از تحویل سفارتخانه های افغانستان در خارج به این گروه خودداری نمودند،با این حال سفرای این گروه در ابوظبی و پکن و کاردار در پاکستان پذیرفته شدند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که، سی و نه سفارت و امور دیپلماتیک افغانستان در خارج، از مقام مرکزی، یعنی وزارت امور خارجه تبعیت می کنند.

وی افزود که وزارت او در سال گذشته ده ها دیپلمات را به ۱۱ کشور از جمله ترکیه، روسیه، ایران و پاکستان اعزام کرده است.

متقی گفت که افغانستان این هفته سفیر جدیدی را به ازبکستان می فرستد و انتظار دارد روسیه «به زودی» طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی خود حذف کند.

 طالبان پیش از این اعلام کرد که روابط خود را با حداقل ۱۴ نمایندگی دیپلماتیک افغانستان قطع می کند و افزود که پاسپورت ها و ویزاهای صادر شده توسط این سفارتخانه ها را که عمدتا در اروپا مستقر هستند، رعایت نمی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »