... امروز: پنجشنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - 2:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تاجیکستان، مسابقه شاهنامه خوانی برگزار می کند

بدین منظور به وزارت آموزش و پرورش موظف شد ظرف مدت 3 ماه اسناد مربوطه را تدوین و به دفتر اجرائیه ریاست جمهوری ارائه کند.

سیاست شرق _ رئیس جمهور تاجیکستان، امامعلی رحمان، پیشنهاد برگزاری مسابقه «اجرای شاهنامه خوانی» را برای دانش‌آموزان، دانش‌آموزان و بزرگسالان داد. او این را در سخنرانی خود در اول سپتامبر به مناسبت «روز دانش» بیان کرد.

به نقل از آسیا پلاس، بدین منظور به وزارت آموزش و پرورش موظف شد ظرف مدت ۳ ماه اسناد مربوطه را تدوین و به دفتر اجرائیه ریاست جمهوری ارائه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری تاجیکستان، نتایج این رقابت ها در آستانه جشن سی و پنجمین سالگرد استقلال کشور تاجیکستان جمع بندی و به برگزیدگان جوایز و جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.

بنا به همین گزارش، جزئیات مسابقه کمی بعد اعلام خواهد شد.

احیای قهرمانان «شاهنامه» با هوش مصنوعی در تاجیکستان

بدین ترتیب در اسفندماه سال جاری مسابقه «شاهنامه خوانی» در قالب هفته علم در دانشگاه دولتی خجند برگزار خواهد شد.

این مسابقه با هدف افزایش علاقه مندی کتابخوان، تقویت توان فکری، ارج نهادن به ارزش های ملی و فرهنگی و پرورش توانایی های خلاقانه دانش آموزان تاجیکستان برگزار می شود.

کتاب پادشاهان

«شاهنامه» (کتاب شاهان)، یادگار برجسته ادبیات فارسی، حماسه ای ملی فارسی زبانان است و تاریخچه ای از دوران باستان تا قرن هفتم را شرح می دهد.

«شاهنامه» نام مجموعه منظوم و منثور فردوسی است. او شاهنامه را در طول سی و پنج سال نوشت و حجم وسیعی از فولکلور ایرانی را در این شعر گردآوری کرد. او در حین کار بر روی این اثر، نه تنها از قسمت‌هایی از تاریخ مسلمانان، بلکه از اسطوره‌های باستانی ایران، حماسه‌های پیش از اسلام و اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان نیز استفاده کرد.

شاهنامه از نظر ترکیبی به ۵۰ به اصطلاح «سلطنت» (بخش) در اندازه های مختلف تقسیم می شود. سلطنت های فردی شامل داستان های بزرگ است که دارای اهمیت اخلاقی است.

مرسوم است که شاهنامه را به سه قسمت اساطیری، پهلوانی و تاریخی تقسیم می کنند. حماسه اهمیت زبانی بسیار مهمی دارد. کتاب شاهان که تماماً به زبان فارسی نوشته شده بود، در احیای زبان فارسی نقش اساسی داشت.

امامعلی رحمان سال گذشته نیز، دستور انتشار «شخنامه» را صادر کرد و آن را در اختیار همه ساکنان تاجیکستان قرار داد .

رئیس جمهور تاجیکستان در این رابطه گفت: ما باید از این تاریخ پرافتخار و این میراث گرانبها هر چه بیشتر و عاقلانه به نام وحدت، انسجام، سربلندی مردممان، سعادت وطن نیاکانمان و تحکیم پایه های دولت ملی جدیدمان استفاده کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »