... امروز: پنجشنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - 11:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

اولین نشست خبری پزشکیان با خبرنگاران/ پزشکیان: ما با آمریکا و اروپا، در همان چارچوب‌هایی که توافق کردیم، پایبندیم؛ ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم

پزشکیان: ما با آمریکا و اروپا، در همان چارچوب‌هایی که توافق کردیم، پایبندیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که دارند ما را تهدید می‌کنند. آنها از ما می‌خواهند که موشک نداشته باشیم، خیلی خوب، ولی اسرائیل را خلع سلاح کنید. ما قدرت دفاعی خودمان را از دست نخواهیم داد.

سیاست شرق _ نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم امروز – دوشنبه ۲۶ شهریور ماه – راس ساعت ۱۵ در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

خبرنگاران به تدریج از ساعت ۱۱ در محل نشست خبری حاضر شدند و سوالات خود از رئیس جمهور را در سامانه ای که برای این منظور تهیه شده بود، ثبت کردند. حدود ساعت ۱۴ در سالن نشست خبری باز شد و خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران رسانه های داخلی و خارجی وارد این سالن شدند.

یکی از نکاتی که نشست مذکور را از نشست های خبری قبلی متمایز می کرد این بود که برخلاف دوره های قبل که ردیف اول و دوم مخصوص اعضای دولت و مدیران عامل و مسئول رسانه ها بود، این بار ردیف اول در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و فقط رئیس جمهور، رئیس دفتر، معاون اجرایی و وزیر خارجه در ردیف اول نشستند. در ادامه نشست خبری، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم به این ردیف پیوست.

در بنری که پشت تریبون رئیس جمهور نصب شده بود، جمله ای از خطبه ۱۶ نهج البلاغه نوشته شده بود مبنی بر اینکه که «گردنم را در گرو وعده هایم می گذارم.» این فراز خطبه اشاره به تاکید رئیس جمهور برای تلاش در راستای تحقق وعده هایش را داشت.

ساعت ۱۵ رئیس جمهور وارد سالن شد. پزشکیان پیراهن راه راه آبی روشن و سفید، شلوار کتان فیلی رنگ و کاپشن سورمه ای بر تن داشت.

 به همراه رئیس جمهور، اتابک (وزیر صمت)، عراقچی (وزیر خارجه)، هاشمی (وزیر ارتباطات)، نوری قزلجه (وزیر کشاورزی)، همتی (وزیر اقتصاد)، حاجی میرزایی (رئیس دفتر رئیس جمهور)، سنایی (معاون سیاسی دفتر)، قائم پناه (معاون اجرایی و سخنگوی دولت) و صالحی (وزیر فرهنگ) در نشست حضور داشتند.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و صحبت های کوتاهی درباره نحوه برگزاری نشست خبری داد و گفت ۳۰۰ خبرنگار از ۲۰۰ رسانه به نشست خبری دعوت شده اند. 

او ادامه داد که از رسانه های محلی هم در این نشست دعوت شده و قول داد رسانه هایی که امروز فرصت طرح پرسش پیدا نکنند، در نشست بعدی فرصت پرسیدن سوال را خواهند داشت.

سپس پزشکیان پشت تریبون رفت و ۶ دقیقه صحبت های اولیه خود را انجام داد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مسعود پزشکیان در رابطه با “اف ای تی اف” گفت: «در رابطه با رفع تحریم‌ها و موضوع اف‌ای‌تی‌اف (FATF) چاره‌ای جز حل آن نداریم. نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا موضوع اف‌ای‌تی‌اف دوباره بررسی شود. در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را ابتدا با کشورهای همسایه و سپس با سایر کشورها بهبود بخشیم. سفر اخیر به عراق و اقلیم کردستان بر مبنای همین نگاه بود و قرار شد یکسری برنامه های راهبردی با آنها بنویسیم.»

آقای پزشکیان افزود: «اکثر تولیدکنندگان در رابطه با اف‌ای‌تی‌اف با مشکلاتی مواجهه هستند و باید در این زمینه تسهیل‌گری کنیم.»

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران داخلی اظهار داشت: «در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می‌شود ناترازی در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می شود امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد بود.»

آقای پزشکیان ادامه داد: «نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آبهای زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهای اطراف تهران در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد … با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشی می‌رویم.»

او در مورد گرانی نان در تهران هم تاکید کرد: «نگاه ما به‌سمت محرومان است و سفرۀ مردم نباید مشکل پیدا کند … تا جایی که از دستمان بربیاید نمی‌گذاریم ناترازی‌ها مشکل ایجاد کند. ناترازی‌ها به ما ارث رسیده است. باید فکر کنیم تا قدرت خرید را بالا ببریم.»

رئیس جمهور اذعان کرد: «اقتصاد ما مریض است و دارو می‌خواهد. این داروی درمان تلخ باشد؛ بپذیریم که این مداخله می‌تواند شرایط را بهتر کند.» او در عین حال تاکید کرد که بدون سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع تولید، رشد اقتصادی رخ نخواهد داد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به یمن گفت: «ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. غرب می‌داند که ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند. رفتن نیروی انسانی به یمن یک هفته طول می‌کشد، موشک چگونه رفته که کسی آن را ندیده است؟ما توان موشکی داریم اما این که ما به یمن موشک بدهیم خیر. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.»

رئیس جمهور در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران رسانه‌های چین، روسیه و ترکیه هم بر لزوم تقویت روابط ایران با این سه کشور تاکید کرد. او همچنین وعده داد که روابط ایران با عربستان سعودی، مصر و اردن در دولت او تقویت خواهد شد.

آقای پزشکیان یادآور شد که در جریان تماسی تلفنی که با ولیعهد سعودی داشته از او برای سفر به تهران دعوت کرده است. او همچنین گفت که ایران در مقابل ترور اسماعیل هنیه و اقداماتی که در غزه در حال رخ دادن است، در مقابل اسرائیل خویشتن‌داری کرده است.

آقای پزشکیان در پاسخ سوالی در مورد ناکامی دو رئیس جمهوری پیشین ایران در رفع تحریم‌ها و این که چقدر به رفع تحریم‌ها در دولتش امیدوار است، گفت: «ما با آمریکا و اروپا، در همان چارچوب‌هایی که توافق کردیم، پایبندیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که دارند ما را تهدید می‌کنند. آنها از ما می‌خواهند که موشک نداشته باشیم، خیلی خوب، ولی اسرائیل را خلع سلاح کنید. ما قدرت دفاعی خودمان را از دست نخواهیم داد. ما اگر موشک نداشته باشیم، مثل غزه هر وقت دلشان بخواهد بمب روی سر ما می‌ریزند و بعد هم می‌گویند: خفه شوید.»

او افزود: «آمریکا هم، اگر حق و حقوق ما را رعایت کند، مثل همسایگانمان با آنها هم گفتگو می‌کنیم. ما را تحقیر نکنند، چون ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.»

رئیس جمهور در مورد احتمال انجام گفتگو با همتای آمریکایی خود هم گفت: «روسای جمهوری آمریکا اول برادری خود را ثابت کنند و بعد دنبال ارثیه باشند. اینی که ما گفتیم و آنها هم گفتند را پاره نکنند و بگذارند ما زندگی بکنیم، بعدش ما با آنها هم گفتگو می‌کنیم. ما با آنها دعوا نداریم. آنها تمام درها را به روی ما بسته‌اند. ما با آنها دشمنی نداریم، آنها با ما مشکل دارند و تحریم کرده‌اند و دور ما پایگاه نظامی ساخته‌اند. ما اصلا با آنها هم برادریم و مشکلی نداریم.»

آقای پزشکیان در پاسخ به سوالی در مورد تبادلات نظامی ایران با روسیه نیز گفت: «ممکن است قبلا چیزی داده باشند، چون منعی هم نداشته اما از آن وقتی که ما آمدیم، چیزی به روسیه نداده‌ایم.»

آقای پزشکیان در مورد تحقق وعده انتخاباتی‌اش در مورد رفع فیلترینگ گفت که تحقق این وعده در دستور کار دولت اوست ولی حاضر نشد زمان مشخصی برای آن اعلام کند.

او همچنین تاکید کرد که ایران اتباع غیرمجاز را «با احترام» به کشورهایشان باز خواهد گرداند. آقای پزشکیان توضیح داد که تا کنون در شورای امنیت ملی سه جلسه در مورد افغان‌ها داشته‌ایم، عده‌ای از آنها پاسپورت دارند، ولی برخی از آنها هم غیرمجاز در کشور حضور دارند که تلاش می‌کنیم به کشورشان بازگردند.

حواشی نشست رییس جمهور

مجری نشست خبری هادی حیدری بود. او دو ظرف در مقابل خود داشت و گفت که با قرعه کشی، نوبت رسانه ها برای طرح پرسش مشخص می شود.

در این نشست خبری به ترتیب فارس، دنیای اقتصاد، تلویزیون چین، ایرنا، هم میهن، الجزیره، دانشجو، کیهان، المیادین، جماران، انصاف نیوز، آناتولی، ایسنا، جام جم، فرانس ۲۴، عصر ایران، خانه ملت، راشاتودی، شرق، صداوسیما، العهد، اندیشه پویا، تابناک، العالم، خبرآنلاین، آسوشیتدپرس، فلسطین الیوم، زد دی اف و نیکی ژاپن و موج از رئیس جمهور سوال پرسیدند که در مجموع ۳۰ سوال مطرح شد. 

از دیگر نکات قابل توجه در نشست، این بود که رئیس جمهور پس از طرح سوال از سوی خبرنگار تلویزیون چین، منتظر ترجمه نماند و پاسخ را شروع کرد که با درخواست تیم اجرایی نشست خبری مبنی بر بیا ترجمه سوال، پاسخ خود را متوقف کرد تا ابتدا پرسش ترجمه شود. تسلط رئیس جمهور بر زبان انگلیسی با تشویق حضار همراه شد. 

وقتی یکی از اعضای تشریفات، میکروفن رئیس جمهور را کمی پایین آورد، رئیس جمهور گفت که پروتکل است و کاری نمی شود کرد! پزشکیان تاکنون چند بار گفته است که به پروتکل های ریاست جمهوری علاقه ندارد، ولی مجبور است که آنها رعایت کند. 

مجری حدود ساعت ۱۷:۱۰ از رئیس جمهور خواست بین اعداد ۱ تا ۱۰۸ سه عدد بگوید تا نوبت به سه رسانه دیگر برای طرح پرسش برسد که او سه عدد ۱۴،۲۰ و ۱۰۰ را نام برد و قرعه به اسم زد دی اف آلمان ، موج و نیکی ژاپن افتاد. 

این نشست خبری ساعت ۱۷:۳۰ و پس از طرح ۳۰ پرسش از رئیس جمهور به پایان رسید. 

پس از پایان نشست و هنگامی که رئیس جمهور قصد خروج از سالن را داشت، به سوالی درباره رفع حصر هم پاسخ داد.

پزشکیان گفت: مسئله حصر کروبی حل شده، ما در پی رفع حصر دیگری هستیم.

رییس جمهور گفت: نباید با نظام، درافتاد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »