هوش مصنوعی نمی تواند ژرفای تفسیر با دقت تحلیل معلم انسانی را داشته باشد، همین دغدغه باعث شد استرالیا طرح و نقشه استفاده از نمره دهی خودکار برای امتحانات سراسری را در سال ۲۰۱۸ کنار بگذارد.
سیاست شرق _ برخی از نویسندگان و دولت ها، ابراز امیدواری کرده اند که هوش مصنوعی باعث صرفه جویی در وقت معلمان برای آموزش و تدریس خواهد شد،اما برخی دیگر می گویند هوش مصنوعی یک روزی معلمان را عملا غیر ضروری می کنند، یا دست کم نقششان را تغییر می دهد، مثلا هماهنگ کننده کلاس و تسهیل کننده فناوری می شوند و وظیفه شان مدیریت رفتار آموزنده و اطمینان از روشن بودن فناوری می شود.
واقعیت این است که قسمتی از تحقیق و توسعه طی سی و چند سال گذشته، متمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی برای پشتیبانی مستقیم آموزندگان بوده، تا یادگیری ارتقا یابد و جایگزین قسمتی از کارکردهای معلم شود مثلاً از طریق آموزش خصوصی سازگاری پذیر بر پایه هوش مصنوعی.
اما در این مدت ، تمرکز چندانی بر هوش مصنوعی، مخصوص پشتیبانی معلم نشده است، مگر داشبوردهایی که در فناوری های آموزشی رایج اند، البته جدیدا پژوهش هایی صورت گرفته و ابزارهایی ساخته شده، مثلا هوش مصنوعی برای تحلیل و جست و جو در اینترنت و سامان دهی به منابع. اما بازیگران تجاری هیچ یک از این پشتیبانی فعالیت های معلمان، مدیریت زمان و برنامه ریزی دوره ها، موارد را اتخاذ نکرده اند و کلا چنین ابزارهایی چندان در دسترس نیستند.
طی سال ها، توجه زیادی به ابزارهای هوش مصنوعی شده، که هدفشان خودکارسازی ارزیابی تکالیف آموزندگان است. هدف از این کار، باز هم صرفه جویی در وقت معلم است؛ همین نشان می دهد که دسته های پشتیبان معلم و پشتیبان آموزنده، گرچه مفیدند، اما چندان سفت و سخت نیستند؛ منتها هوش مصنوعی نمی تواند ژرفای تفسیر با دقت تحلیل معلم انسانی را داشته باشد، همین دغدغه باعث شد استرالیا طرح و نقشه استفاده از نمره دهی خودکار برای امتحانات سراسری را در سال ۲۰۱۸ کنار بگذارد.
حتی اگر هوش مصنوعی می توانست متنی آزاد را منصفانه و دقیق، نمره دهی کند، اجرای چنین سیستمی، باعث نادیده گرفتن این می شود که معلم با خواندن نوشته آموزندگان، چقدر نکات مختلف را درباره آنها می فهمد؛ بصیرت هایی که هیچ داشبوردی نمی تواند ارائه و با معلم انسان رقابت کند ، این مسئله در رویکردی نوین، لحاظ شده که شاید ارزش کندوکاو داشته باشد.
این رویکرد با استفاده از هوش مصنوعی از معلمان حین نمره دهی نوشتار آموزندگان، پشتیبانی می کند، به این صورت که، پیام واره و میانبر خودکار ارائه می دهد، یعنی معلم است که نمره دهی می کند؛ هوش مصنوعی فقط پشتیبان این فرایند است.
هوش مصنوعی برای ارزیابی سازنده تکالیف هم، استفاده می شود، یعنی آموزندگان را راهنمایی می کند: چگونه تکالیف اولیه را قبل از ارائه برای ارزیابی نهایی بهتر کنند؛ این موضوع به صورت جدی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.
مثل همیشه، مهم است که به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی باید به عنوان مکملی برای معلمان انسانی در نظر گرفته شود و به جای جایگزینی آن، تجربه یادگیری را افزایش دهد.
ایجاد توانمندی در نیروی کار آموزش و پرورش و صرف نظر از اینکه به دنبال رویکرد متعارف تری هستید یا نه، برای ادغام موفقیت آمیز هوش مصنوعی در سیستم آموزشی، باید روی موارد زیر سرمایه گذاری کنیم:
آینده آموزش و یادگیری هیجان انگیز است، با هوش مصنوعی و امکانات ارائه شده توسط برخی از رویکردهای غیر متعارف تر که فرصت هایی را برای ارتقا و تغییر آموزش ارائه می دهند.
با پذیرش این تغییرات، سرمایه گذاری در توسعه حرفه ای و پرورش فرهنگ نوآوری، سازمان های آموزشی و مربیان می توانند اطمینان حاصل کنند که برای چالش ها و فرصت های پیش رو آماده هستند.
جان کلام اینکه، گرچه هوش مصنوعی ممکن است باعث صرفه جویی در وقت معلمان شود، هرچند برای همین هم شواهد کمی وجود دارد، اما مشخص نیست چه تأثیری بر کیفیت تدریس و یادگیری آموزندگان خواهد داشت و این مسئله، نیازمند تحقیقات جامع و همه جانبه در این مورد است.
انتهای پیام