... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - 7:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
انتقاد رئیس جمهور آمریکا از نتانیاهو؛

بایدن: نتاتیاهو برای توافق آتش بس، تلاش کافی نمی کند

بایدن: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلاش کافی را برای اطمینان از رسیدن به توافق برای آزادی گروگان ها( اسرا)، انجام نمی‌دهد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در ۲ سپتامبر ۲۰۲۴/رویترز

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، دوشنبه ۱۲ شهریور گفت که، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلاش کافی را برای اطمینان از رسیدن به توافق برای آزادی گروگان ها( اسرا) انجام نمی‌دهد.

به نقل از رویترز، در همین حال، او مدعی شد که، دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه، «بسیار نزدیک» است.

واکنش حماس

در همین راستا یکی از رهبران حماس دو شنبه به «رویترز» گفت که اظهارات بایدن، اذعان او به مسئول بودن نتانیاهو در مانع‌تراشی در مسیر دست‌یابی به توافق [تبادل اسرای اسرائیلی و فلسطینی] است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس گفت: انتقاد بایدن از نتانیاهو «به رسمیت شناختن آمریکا مبنی بر اینکه نتانیاهو مسئول تضعیف تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بوده است» است.

وی گفت که این گروه به پیشنهادی که می تواند آتش بس دائمی و عقب نشینی کامل اسرائیل از منطقه فلسطین را تضمین کند، پاسخ مثبت خواهد داد.

واکنش مقام اسرائیلی

یک مقام اسرائیلی در تصریح به وب‌سایت «آکسیوس»، اظهارات بایدن علیه نتانیاهو را «خطرناک» و «در زمانی نادرست» توصیف کرده و گفته است که از فشارهای بایدن بر نتانیاهو و نه حماس و السنوار، حیرت زده شده است.

در همین حال، معترضان اسرائیلی روز دوشنبه برای دومین روز به خیابان ها آمدند و بزرگترین اتحادیه کارگری دست به اعتصاب عمومی زد تا دولت را برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن گروگان ها تحت فشار بگذارد.

از سویی دیگر، هزاران فعال حامی فلسطین مخالف حمایت آمریکا از اسرائیل نیز، روز دوشنبه در شهر نیویورک تظاهرات کردند.

ماه ها مذاکرات توقف-شروع با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر تاکنون نتوانسته است در مورد پیشنهاد غزه که توسط بایدن در ماه مه ارائه شده بود، به توافق برسید.

بر اساس آمار مقامات اسرائیلی، در عملیات 7 اکتبر (۱۵ مهر ۱۴٠۲)، که توسط گروههای فلسطینی انجام شد، و به مواضع اسرائیل حمله شد، ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود 250 نفر اسیر و به غزه منتقل شدند.

از سویی دیگر، به گفته وزارت بهداشت فلسطین، در حمله همه جانبه اسرائیل به باریکه غزه، تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ فلسطینی جان باختند که بیشتر آنها را زنان و کودکان، تشکیل می دهند.  تقریباً کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری را آواره کرده است و باعث بحران گرسنگی شده است و منجر به طرح دعاوی توسط کشورها،تحت عنوان نسل کشی در دادگاه جهانی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »