... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ - 1:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سازمان ملل: رقابت جهانی برای تسلیحات هسته ای، به بالاترین حد خود رسیده است

رافائل گروسی: رژیم عدم اشاعه تحت بیشترین فشار از زمان پایان جنگ سرد است و مسابقه جهانی برای سلاح های هسته ای در بالاترین حد خود قرار دارد.

سیاست شرق _ رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل هشدار داده است که رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهان بیش از هر زمان دیگری، از زمان پایان جنگ سرد تحت فشار است، زیرا کشورهای “مهم” آشکارا در حال بحث در مورد توسعه سلاح‌های اتمی هستند.

به نقل از فاینشنال تایمز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، به فایننشال تایمز گفت که روابط پرتنش بین ایالات متحده، روسیه و چین و همچنین درگیری در خاورمیانه فشارهای بی‌سابقه‌ای را بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، از سال ۱۹۶۸ تاکنون، که هدف آن محدود کردن توسعه زرادخانه اتمی جهان بود، وارد کرده است.

رافائل گروسی می گوید رژیم عدم اشاعه تحت بیشترین فشار از زمان پایان جنگ سرد است و مسابقه جهانی برای سلاح های هسته ای در بالاترین حد خود قرار دارد.

او گفت: « مقامات برخی کشورها، به مطبوعات، در مورد بازنگری درباره عدم ساخت تسلیحات اتمی اشاره کرده اند.»

تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، قدرت در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای را به نمایش گذاشته است، اما گروسی گفت چندین عامل دیگر در افزایش علاقه به توسعه سلاح اتمی در میان برخی کشورها نقش دارد.

 وی افزود: «همه این تنش‌ها وجود دارد، احتمال تضعیف اتحادها و ناچاری کشورها برای دفاع از، اینجاست که عامل سلاح هسته‌ای و جاذبه آن، به شکلی غیرمنتظره بازمی‌گردد. 

در همین رابطه، نیکلاس میلر، استادیار کالج دارتموث که در مورد اشاعه هسته‌ای مطالعه می‌کند، گفت: افزایش خطرات و افزایش گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ناشی از «محیطی است که رقابت ژئوپلیتیکی شدیدتری بین قدرت‌های بزرگ وجود دارد».

او توضیح داد که در چنین مواقعی، قدرت‌های بزرگ تمایل داشتند تمرکز خود را بر گسترش سلاح‌های هسته‌ای کاهش دهند «زیرا آنها مشغول رقابت با رقبای خود هستند».

اما میلر همچنین گفت که «تمایلی وجود دارد که همیشه فکر کنیم رژیم معاهده عدم اشاعه در آستانه فروپاشی است» ولی از نظر تاریخی ثابت شده است که قوی‌تر از حد انتظار است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »