... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - 7:17 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، خواستار احکام فوری قضایی برای رهبران اسرائیلی و فلسطینی درگیر در جنگ غزه شد

در پرونده‌های دادگاهی که روز جمعه علنی شد، دادستان کریم خان از قضات درخواست کرد که حکم بازداشت مقامات اسرائیلی و رهبران حماس را بررسی کنند.

سیاست شرق _ دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، از قضات می‌خواهد که در مورد احکام قضایی برای مقامات اسرائیلی و حماس تصمیم فوری بگیرند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتباع اسرائیلی را دارد و از قضات خواست در مورد حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع وی، تصمیم فوری بگیرند.

کریم خان گفت:«هر گونه تأخیر غیرموجه در این رسیدگی ها، بر حقوق قربانیان، تأثیر مضری می گذارد.»

خان تاکید کرد که دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتباع اسرائیلی را دارد که مرتکب جنایات وحشیانه در سرزمین‌های فلسطینی می‌شوند و از قضات خواست تا چالش‌ها و ادله ارائه شده توسط دولت ها و طرف‌های دیگر را در مخالفت با این اقدام را رد کنند.

در این پرونده با رد استدلال های حقوقی مبتنی بر مفاد توافق نامه اسلو و ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه این کشور تحقیقات خود را در مورد جنایات جنگی ادعایی انجام می دهد، آمده است: «این یک قانون ثابت است که دادگاه در این شرایط صلاحیت آن را دارد.»

دادستان ها  دیوان کیفری بین‌المللی می‌گویند دلایل منطقی وجود دارد مبنی بر اینکه نتانیاهو و گالانت و همچنین یحیی سنوار رهبر حماس، محمد المصری فرمانده نظامی و اسماعیل هنیه، یکی دیگر از رهبران سیاسی حماس، مسئولیت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارند.

این در حالی است که اسماعیل هنیه، اواخر تیرماه در تهران و به دست عوامل اسرائیلی ترور شد . از آن زمان تاکنون، دیوان بین المللی دادگستری از اظهار نظر درباره گزارش های مربوط به ترور او خودداری کرده است.

اسرائیل نیز مدعی است که المصری معروف به محمد دیف را در یک حمله هوایی دیگر کشته است، اما حماس این خبر را نه تایید یا تکذیب کرد.

بر اساس آمار اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ نفر در حمله اولیه حماس(طوفان الاقصی) در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ کشته شدند و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان(اسارت) گرفته شدند؛ از سویی دیگر نیز، بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، نزدیک به ۴۰۰۰۰ فلسطینی، از آن زمان تاکنون، در حمله اسرائیل به غزه که باعث یک بحران انسانی مرگبار و گسترده شده است، کشته شده اند و بیش از ۸۰۰۰۰ نفر دیگر زخمی و حدود ۱۰۰۰۰ نفر نیز، مفقود شده اند.

در همین رابطه، آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای جهان از جمله بولیوی، شیلی، ترکیه، بنگلادش، کومور و جیبوتی، اسرائیل را برای تحقیقات در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، به دلیل جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، معرفی و خواهان توقف جنگ در غزه شده بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »