... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
پزشکی ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - 7:36 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

محققان: برخی بیماری ها مانند دیابت نوع ۲ و سرطان روده،با مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآورده های آن مرتبط است

پروفسور نیتا فروهی: تحقیقات ما شواهدی جامع و قانع‌کننده ارائه کرده که نشان می‌دهد مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده (کالباس، سوسیس و غیره) و گوشت‌های قرمز غیر فرآوری‌شده (گوشت گوساله، گوسفند و غیره)، با خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲،ارتباط دارد.

سیاست شرق _ نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد که برای حفظ سلامتی، می بایست در مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآوری‌شده، احتیاط بیشتری داشت، چون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی را افزایش دهد.

در همین زمینه، پروفسور نوید ستار، کارشناس در پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسگو، گفت:این مطالعهٔ مهمی است که نشان می‌دهد کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده نه تنها می‌تواند افراد را از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محافظت کند، بلکه از دیابت نوع ۲ نیز، که یک بیماری در حال افزایش در سراسر جهان است، جلوگیری می‌کند.

این یافته‌ها با توصیه‌های فعلی تغذیه‌ای نیز همخوانی دارند که می‌گویند مصرف گوشت باید محدود شود.

سازمان خدمات ملی بهداشت در بریتانیا نیز به طور خاص توصیه می‌کند افرادی که بیش از ۹۰ گرم گوشت قرمز یا فرآوری‌شده در روز مصرف می‌کنند باید مصرف خود را به ۷۰ گرم کاهش دهند، زیرا مصرف بیش از حد گوشت فرآوری‌شده می‌تواند باعث سرطان روده شود.

یافته‌های این مطالعه که یکی از جامع ترین مطالعات در این زمینه معرفی شده، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های نزدیک به دو میلیون نفر از ۲۰ کشور به دست آمده و نتایج آن در مجله پزشکی لَنست منتشر شده است.

بر اساس این مطالعه، مصرف دو برش ضخیم ژامبون [کالباس] در روز (تقریباً معادل ۵۰ گرم) یا یک استیک کوچک (صد گرم) با خطر بیشتری،برای ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

پروفسور نیتا فروهی، از دانشگاه کمبریج و سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «تحقیقات ما شواهدی جامع و قانع‌کننده ارائه کرده که نشان می‌دهد مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده (کالباس، سوسیس و غیره) و گوشت‌های قرمز غیر فرآوری‌شده (گوشت گوساله، گوسفند و غیره)، با خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲،ارتباط دارد.»

با این حال، وجود هم‌گرایی بین دو پدیده لزوماً به معنای ارتباط علت و معلولی بین آن‌ها نیست.

اما منتقدان می‌گویند این مطالعه به دلیل آن که بر مشاهده دانشمندان مبتنی است با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.به گفته دکتر دوین ملور از انجمن رژیم‌درمانی بریتانیا، که در این تحقیق شرکت نداشته است، این تحقیق نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که مصرف گوشت مستقیماً باعث دیابت می‌شود.

اگرچه این تحقیق کوشیده است تا عوامل خطرزای دیگر مانند وزن زیاد، سیگار کشیدن، مصرف الکل، و مصرف کم سبزیجات را لحاظ کند، از سوی دیگر، برخی داده‌ها مانند سابقه خانوادگی و اندازهٔ دور کمر، که با دیابت مرتبط است، در دسترس نبوده‌اند.

دکتر ملور همچنین به افرادی که در نظر دارند مصرف گوشت را کاهش دهند، توصیه می‌کند که مطمئن شوند همچنان مواد مغذی ضروری مانند آهن و ویتامین ب ۱۲ را دریافت می‌کنند.

منابع خوب ویتامین ب ۱۲ شامل شیر، پنیر، تخم‌مرغ، مخمرهای غنی‌شده و غلات صبحانهٔ غنی‌شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »