... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 3:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

ملاقات با یک مقام اسرائیلی، برای حزب ملی اسکاتلند، دردسرساز شد

این موضع ما تا زمانی باقی خواهد ماند که پیشرفت واقعی در جهت صلح حاصل شود، دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه فراهم شود و اسرائیل به طور کامل با تعهدات بین‌المللی خود در مورد تحقیقات نسل‌کشی و جنایات جنگی همکاری کند.
 عکس دانیلا گرادسکی با انگوس رابرتسون

سیاست شرق _ دیدار آنگوس رابرتسون (وزیر دولت اسکاتلند) و معاون سفیر اسرائیل در بریتانیا، باعث درگیری و آشفتگی در حزب ملی اسکاتلند شده است.

این ناراحتی منجر به درخواست‌ها برای اخراج رابرتسون از کابینه دولت اسکاتلند شد و این سیاستمدار باسابقه اکنون بیانیه‌ای طولانی منتشر کرده است که می‌گوید: «هیچ کس قصد نداشت این جلسه به عنوان مشروعیت بخشی به اقدامات دولت اسرائیل در غزه معرفی شود».

این موضوع به سوالاتی در مورد رهبری جان سوینی در حزب حزب ملی اسکاتلند ، که به اختصارSNP نامیده می‌شود، شد. SNP یک حزب ملی‌گرا و سوسیال دمکرات است که برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا تلاش و برای آن مبارزه می‌کند.

چه اتفاقی افتاد؟

رابرتسون در ۸ آگوست(۱۸ مرداد) با دانیلا گرادسکی اکستاین، معاون سفیر اسرائیل در بریتانیا دیدار کرد، هرچند وی به عنوان وزیر قانون اساسی، امور خارجی و فرهنگ کابینه اسکاتلند، این بخشی از وظیفه او خواهد بود، که نماینده دولت اسکاتلند در گفتگو با نمایندگان دولت های خارجی باشد. اما با توجه به خشونت های جاری در غزه، این نشست، بحث برانگیز شد.

این ملاقات در ادینبورگ انجام شد و پس از آن، گرادسی ، تصویری از خود و رابرتسون را در توییتر منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «از آنگوس رابرستون متشکرم، که به ما در اسکاتلند فوق‌العاده خوش آمد گفتی. در مورد اشتراکات منحصر به فرد بین [اسرائیل و اسکاتلند] بحث شد و همچنین بر نیاز فوری به بازگرداندن ۱۱۵ گروگان خود تأکید کرد. به امید همکاری در زمینه‌های فناوری، فرهنگ و انرژی‌های تجدیدپذیر.»

پیام گرادسکی با پیامی که دولت اسکاتلند به رسانه ها ارسال کرده بود، متفاوت بود که به شرح زیر بود: «آنگوس رابرتسون، وزیر قانون اساسی، امور خارجی و فرهنگ کابینه، با دانیلا گرادسکی اکستین، معاون سفیر اسرائیل در بریتانیا در ۸ آگوست دیدار کرد. آنها در مورد زمینه های مورد علاقه دوجانبه، از جمله فرهنگ، انرژی های تجدیدپذیر، و تعامل با مهاجران مربوطه در کشور گفتگو کردند… وزیر کابینه بر ادامه همکاری دولت اسکاتلند با پلیس اسکاتلند برای محافظت از جوامع مذهبی اسکاتلند… و از جمله یهودی‌ستیزی، تاکید کرد.

آقای رابرتسون موضع دولت اسکاتلند را در درخواست برای آتش‌بس فوری از سوی همه طرف‌ها در غزه، آزادی بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و باز کردن مسیرهای امن برای دسترسی بیشتر کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تکرار کرد.»

واکنش چه بود؟

سبزهای اسکاتلند بلافاصله آنچه را که جلسه “مخفی” نامیدند به شدت مورد انتقاد قرار دادند و راس گریر از حزب آنچه را “رویکرد دو رویه بی شرمانه SNP” خواند، محکوم کرد.

این به دنبال ۱۰ ماه بود که دولت اسکاتلند خواستار آتش بس فوری در غزه شد، موضعی که پارلمان اسکاتلند نیز در آن مشارکت داشت .

 حمزه یوسف ، وزیر اول سابق اسکاتلند ، که همسرش نادیا الناکلا، عضو شورای شهر، پدری فلسطینی دارد، از بریتانیا خواست فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و ۲۵۰۰۰۰ پوند به امدادرسانی در غزه کمک کرد. بستگان الناکلا، از جمله مادر و پدرش، با شروع محاصره در غزه به دام افتاده بودند.

توئیت گرادسکی سوالاتی را از سوی کوین استوارت، وزیر سابق دولت اسکاتلند و ایوان مک کی، وزیر سابق اسکاتلند، مطرح کرد. برخی خواستار طرح یک پیشنهاد فوری در کنفرانس حزب در ادینبورگ، در اواخر این ماه شدند و در رسانه های اجتماعی، برخی از کاربران گفتند که در حال لغو یا تجدید نظر در عضویت SNP بر سر این موضوع هستند.

جان سوینی، رهبر حزب چه گفته است؟

با پرداختن به این جنجال، وزیر اول بیانیه ای علنی صادر کرد که شاید امیدوار بود این موضوع را خط بکشد. وی گفت: هفته گذشته وزیر امور خارجه کابینه با معاون سفیر اسرائیل در بریتانیا دیدار کرد تا موضع روشن و تزلزل ناپذیر دولت اسکاتلند را در مورد نیاز به آتش بس فوری در غزه بیان کند.

“دولت اسکاتلند درخواست ملاقات را دریافت کرد و بر این اساس پذیرفت که فرصتی برای انتقال موضع ثابت ما در مورد کشتار و رنج غیرنظامیان بیگناه در منطقه فراهم می کند.”

من درک می‌کنم که چرا برخی معتقدند که ملاقات حضوری مناسب نیست، با این حال، لازم دیدم که موضع دیرینه‌مان در مورد آتش‌بس فوری را مستقیماً و صریحاً برای یکی از نمایندگان اسرائیل در بریتانیا بیان کنم.

هفته گذشته وزیر امور خارجه کابینه با معاون سفیر اسرائیل در بریتانیا ملاقات کرد تا موضع روشن و تزلزل ناپذیر دولت اسکاتلند در مورد نیاز به آتش بس فوری در غزه را بیان کند.

به عنوان وزیر اول و رهبر SNP، هرگز از ابراز حمایت از آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان‌ها، پایان دادن به ارسال تسلیحات بریتانیا به اسرائیل و به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی در کنار راه حل دو دولتی کوتاهی نمی‌کنم.»

اما بحث پس از آن شدت گرفت که برندان اوهارا، نماینده SNP در این مورد به رابرتسون نامه نوشت.

نامه چه می گفت؟

اوهارا، سخنگوی حزب وست مینستر در مورد خاورمیانه، در نامه ای که توسط  هالیرود دیده شد، گفت که این نشست به دولت اسرائیل که تحت تحقیق برای جنایات جنگی احتمالی است، «مشروعیت می بخشد» و رابرتسون را به «تضعیف» نمایندگان مجلس متهم کرد، که روی این درگیری کار کنید.

اوهارا گفت: «نباید چنین بحثی با دولتی که مسئول ایجاد چنین دردها و رنج های غیرقابل درک است، صورت گیرد».

سبزهای اسکاتلند نیز، به ویژه از این نشست انتقاد کرده اند، به طوری که پاتریک هاروی یکی از رهبران آن، در نشست امروز پارلمان درخواست عذرخواهی کرد.

هاروی می‌گوید: «برای دولت اسکاتلند کاملاً نامناسب است که میزبان جلسه‌ای با یک نماینده ارشد دولتی باشد، که نسل‌کشی می‌کند. این یک قضاوت نادرست حیرت انگیز بود و ضروری است که وزیر اول آن را تصدیق کند.

برای هر سیاستمداری غیرقابل قبول است، که به کسانی که مرتکب جنایات جنگی می شوند، مشروعیت دهد، اما این دقیقاً همان کاری است که دولت اسکاتلند انجام داد. زمانی که تصمیم گرفت میزبان یک دیپلمات ارشد اسرائیلی برای بحث در مورد «اشتراکات منحصر به فرد» باشد و یک وزیر ارشد را برای عکس گرفتن با او انتخاب کند.”

با این حال، من در خشم، صدمه، ناامیدی و شرمندگی بسیاری از اعضای حزب شریک هستم که یکی از دبیران کابینه دولت اسکاتلند به خود اجازه داده است که ظاهراً یک رژیم نسل کشی و آپارتایدی را که به ارتکاب جنایات جنگی ادامه می دهد، مشروعیت بخشد.».

استوارت مک‌دونالد، نماینده سابق مجلس، گفت که پاسخ به این نشست “منظره زیبایی نیست”. او با دفاع از رابرتسون به‌عنوان فردی که «ظرایف ژئوپلیتیک» را می‌فهمد، گفت که عکس با گرادسکی «یک اشتباه بوده است» و اظهار داشت: «ما در خطر ایجاد یک جوخه تیراندازی دایره‌ای هستیم و در حالی که بدون شک چیزهایی وجود دارد که می‌تواند و باید باشد. بهتر مدیریت شده است، ما توانسته ایم درگیری در خاورمیانه در مورد خودمان ایجاد کنیم. این مکان هرگز جای خوبی برای بودن نیست و برای من در واقع مشکل‌سازترین مکان است.»

انگوس رابرتسون چه گفته است؟

او گفت که دولت اسکاتلند پیش‌بینی می‌کند که معاون سفیر «نگرانی‌های خود را در مورد یهودی‌ستیزی و همچنین سایر موضوعات» مطرح کند و او از آن به عنوان فرصتی برای بیان موضع شفاف و تزلزل‌ناپذیر دولت اسکاتلند در مورد نیاز به آتش‌بس فوری در غزه استفاده کرد. “.

رابرتسون گفت: «هیچ کس قصد نداشت که این نشست به عنوان مشروعیت بخشیدن به اقدامات دولت اسرائیل در غزه معرفی شود. دولت اسکاتلند در محکومیت بی چون و چرای جنایاتی که در غزه شاهد بوده ایم، ثابت قدم بوده است.

با این حال، واقعیت این است که این دیدار از سوی بسیاری به منظور عادی سازی روابط بین دولت های اسرائیل و اسکاتلند اتخاذ شده است.

واضح است که بهتر بود اطمینان حاصل شود که این نشست به شدت محدود به نیاز به آتش بس فوری در غزه و پایان دادن به تلفات وحشتناک در منطقه باشد. از اینکه این اتفاق نیفتاد، عذرخواهی می کنم.

دولت اسکاتلند هرگز از ابراز حمایت از آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان‌ها، پایان دادن به ارسال تسلیحات بریتانیا به اسرائیل و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در چارچوب راه‌حل دو کشور عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این موضع ما تا زمانی باقی خواهد ماند که پیشرفت واقعی در جهت صلح حاصل شود، دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه فراهم شود و اسرائیل به طور کامل با تعهدات بین‌المللی خود در مورد تحقیقات نسل‌کشی و جنایات جنگی همکاری کند.

دولت اسکاتلند از عادی سازی روابط خود با دولت اسرائیل در این دوره حمایت نمی کند.

حمله طولانی مدت اسرائیل به دنبال حمله ۷ اکتبر(۱۵ مهر ۱۴۰۲) حماس، که در آن حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان گرفته شدند، در مقابل بنا به گفته مقامات فلسطینی، حدود ۴۰۰۰۰ نفر در غزه جان باختند که بیش از نیمی از آنها را، زنان و کودکان تشکیل می دهند و نزدیک به ۸۰۰۰۰ نفر زخمی و ۱۰۰۰۰ نفر مفقود شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »