... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 7:04 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رسمی پوتین به جمهوری آذربایجان

انتظار می رود که گفتگوهای پوتین با الهام علی اف بر وضعیت کنونی و چشم اندازهای توسعه بیشتر روابط دوجانبه و همچنین موضوعات فوری بین المللی و منطقه ای متمرکز باشد.

سباست شرق _ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، برای یک سفر رسمی دو روزه، وارد باکو شد و مورد استقبال الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان قرار گرفت.

سرویس مطبوعاتی کرملین گفت: یکی از موضوعات اصلی مورد بحث، توسعه بیشتر “مشارکت و اتحاد راهبردی روسیه و آذربایجان” خواهد بود. همچنین انتظار می رود سایر “مسائل بین المللی و منطقه ای مرتبط” نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

به گفته کرملین، بیانیه مشترک و چندین سند دیگر امضا خواهد شد. ریانووستی گزارش داد که علی اف و پوتین علاوه بر امضای این اسناد، بیانیه هایی نیز برای مطبوعات ارائه خواهند کرد.

علی اف و همسرش، در کاخ زوگلبا، محل اقامت رسمی رئیس جمهور آذربایجان، در ۴۰ کیلومتری باکو و در ساحل دریای خزر، از پوتین و همسرش استقبال کردند.

انتظار می رود که گفتگوهای پوتین با الهام علی اف بر وضعیت کنونی و چشم اندازهای توسعه بیشتر روابط دوجانبه و همچنین موضوعات فوری بین المللی و منطقه ای متمرکز باشد.

پوتین روز یکشنبه وارد آذربایجان شد، ولی مراسم رسمی و کاری قرار است روز دوشنبه ۱۹ اوت برگزار شود. به طور سنتی، پوتین تاج گلی بر مزار حیدر علی اف، رهبر ملی آذربایجان خواهد گذاشت. وی پس از بازدید از کوچه شهدا، یاد و خاطره جان باختگان استقلال آذربایجان را گرامی خواهد داشت.

سفر پوتین به آذربایجان که شریک نزدیک مسکو و ترکیه و همچنین تامین کننده بزرگ انرژی برای کشورهای غربی است، در میان حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه انجام می شود.

پیش از این، کرملین گفته بود که پوتین و علی اف همچنین درباره “مسئله حل و فصل (مناقشه) بین آذربایجان و ارمنستان نیز گفتگو خواهند کرد.

روابط ارمنستان و روسیه، پس از آزادسازی قره باغ توسط آذربایجان، به سردی گرائید، چون ایروان، مسکو را به حمایت ناکافی در درگیری با آذربایجان بر سر قره باغ متهم کرده استت و ارمنستان به دنبال تعمیق روابط خود با کشورهای غربی به ویژه آمریکا سوق داده است که این امر باعث نارضایتی مسکو شده است.

آذربایجان یکی از تولیدکنندگان عمده گاز طبیعی است که بسیاری از کشورهای اروپایی برای جبران کاهش شدید واردات از روسیه پس از آغاز درگیری در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به آن مراجعه کردند.

پوتین آخرین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ به آذربایجان سفر کرد. در این سفر، مسابقات جهانی جودو را تماشا کرد و در نهمین نشست عمومی مجمع بین منطقه ای روسیه و آذربایجان شرکت کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »