... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 9:45 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا، به رئیس سازمان اطلاعاتی قطر، مدال اهدا کرد/ چرا قطر؟

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به «عبدالله بن محمد الخلیفی» رئیس سازمان اطلاعاتی قطر مدال «جرج تنت» را اهدا کرد.

سیاست شرق _ به گزارش الجزیره، سازمان سیا مدال «جورج تنت» را به دلیل تلاش برای تقویت همکاری اطلاعاتی بین آمریکا و قطر، به «عبدالله بن محمد الخلیفی» رئیس امنیت دولتی قطر اعطا کرد.

این مدال به دلیل تقویت همکاری‌های اطلاعاتی بین آمریکا و قطر به الخلیفی اهدا شد. 

طبق گزارش آکسیوس، مراسم اهدای این مدال اوایل این هفته در مقر سیا برگزار شد.

مدال جرج تنت یک جایزه معتبر است که توسط سیا به افرادی اهدا می‌شود که «دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه اطلاعات و امنیت ملی» و همکاری اطلاعاتی با ایالات متحده داشته‌اند.

الخلیفی کیست؟ 

الخلیفی یکی از شخصیت های کلیدی امنیتی قطر است که در حال حاضر به عنوان رئیس اداره امنیت دولتی این کشور فعالیت می کند. او نقش مهمی در بحران‌های مختلف سیاسی از جمله بحران افغانستان با طالبان ایفا کرد، جایی که قطر به‌عنوان میانجی اصلی در مذاکرات بین کابل و واشنگتن عمل کرد که منجر به امضای توافق‌نامه دوحه در سال ۲۰۲۰ شد 

نقش موثر در مذاکرات اسرائیل و حماس، تقویت بیشتر موقعیت قطر به‌عنوان یک میانجی مهم در درگیری‌های منطقه‌ای و تقویت روابط استراتژیک آن با ایالات متحده و میانجیگری فعال بین بین واشینگتن و تهران، از جمله موارد مهم، اهدا چنین مدالی است.

پس از محمد بن نایف، ولیعهد سابق و وزیر کشور سابق عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۷ به دلیل ​​تقویت همکاری‌های امنیتی با ایالات متحده به وی اعطا شد، الخلیفی دومین شخصیت عرب است که این مدال را دریافت می‌کند.

 جورج تنت کیست؟

مدال جورج تنت در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و به افرادی اعطا می شود که سهم قابل توجهی در امنیت و اطلاعات داشته باشند. 

این مدال که به نام جورج تنت، رئیس سابق سیا، که به گفته مقامات آمریکایی، در دوران تصدی مسئولیت خود از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ نقشی اساسی در مبارزه با تروریسم ایفا کرد، نامگذاری شده است، این مدال معمولاً به مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی کشورهای متحد ایالات متحده اعطا می شود که همکاری های اطلاعاتی قابل توجه ای ارائه می کنند.

با این حال، به دلیل ماهیت مخفیانه کار اطلاعاتی، هویت همه دریافت کنندگان همیشه فاش نمی شود. 

پس چرا نام همکاران عرب علنی شد؟

تحلیلگران افشای علنی دریافت مدال جورج تنت توسط این چهره‌های عرب را به شرایط سیاسی و دیپلماتیک پیرامون جوایز و تمایل ایالات متحده برای برجسته کردن همکاری نزدیک خود با متحدان منطقه‌ای خود نسبت می‌دهند. 

اعلام این جوایز می‌تواند اهداف دیپلماتیک متعددی مانند ارسال پیام‌های سیاسی به سایر کشورها یا تأکید بر نقش رهبری خاص کشور قطر در این رابطه باشد.

 بنابراین، افشای دریافت کنندگان چنین مدالی، در خدمت اهداف استراتژیک فراتر از شناخت شخصی است. اما آیا این مدال صرفاً ادای احترام به الخلیفی است، یا تقویت آمریکایی ها برای میانجیگری قطر برای ادامه در فعالیت ها و همکاری های منطقه ای؟

قطر، متحد استراتژیک، غیر عضو ناتو آمریکا است که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی این کشور در خاورمیانه است.

جرج تنت

«جرج تنت»، یکی از روسای سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحدة آمریکا، موسوم به «سیا» است. تنت در نظر افکار عمومی آمریکا و همچنین در اندیشة مقامات این کشور، در دولت «جرج بوش دوم»، متهم است که نتوانسته است حملة ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱م. به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک و ساختمان مرکزی پنتاگون را پیش‌بینی کند و جلوی وقوع آن را بگیرد؛ یعنی همان کاری که سازمان سیا برای آن تأسیس شده است.

وی، همچنین متهم است که با انتشار اطلاعات و تحلیل‌های نادرست، دولت آمریکا را برای حمله به عراق و اشغال این کشور تشویق کرده است.

تنت در کتاب « در چشم توفان: خاطرات جرج تنت» ، که منتشر نمود، می‌کوشد، با بیان خاطرات خود به این اتهامات پاسخ داده و از خود چهره‌ای فعال، دلسوز، تیزهوش و آینده‌نگر ترسیم کند. علاوه بر آن وی در این کتاب، از زدوبندهای سیاسی پشت پرده در نظام سیاسی دموکراتیک آمریکا پرده برمی‌دارد.

او با توضیحاتی که در این‌باره و ساختار سیا و نحوه گردش کار آن می‌دهد، مخاطب را با چگونه اداره شدن سیا تا سال ۲۰۰۰م. آشنا و علت تغییرات ناگهانی این سازمان را آشکار می‌کند

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »