... امروز: جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - 4:56 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

یونسکو: یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر در افغانستان، از تحصیل محروم‌اند

بنا بر ارزیابی یونسکو، اکنون نزدیک به ۲.۵ میلیون دختر در افغانستان از حق تحصیل محروم هستند که ۸۰ درصد از دختران در سن مدرسه این کشور را تشکیل می‌دهند.

سیاست شرق _ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، روز پنج‌شنبه ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) اعلام کرد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون، دست‌کم ۱.۴ میلیون دختر در افغانستان از دسترسی به تحصیل در مقطع متوسطه محروم شده‌اند و آینده یک نسل کامل، اکنون “در خطر است”.

یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی به تحصیل در مقطع ابتدایی نیز به شدت کاهش یافته است، به طوری که ۱.۱ میلیون دختر و پسر، نسبت به گذشته، کمتر به مدرسه می‌روند.

این نهاد بین‌المللی از پیامدهای زیان‌بار افزایش ترک تحصیل که می‌تواند منجر به “افزایش کار کودکان و ازدواج زودهنگام” شود، ابراز نگرانی کرده است.

بنا بر ارزیابی یونسکو، اکنون نزدیک به ۲.۵ میلیون دختر در افغانستان از حق تحصیل محروم هستند که ۸۰ درصد از دختران در سن مدرسه این کشور را تشکیل می‌دهند.

این رقم ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از رقم اعلام‌شده توسط سازمان ملل در آوریل سال ۲۰۲۳ است.

وزارت معارف طالبان از آغاز سال جدید تعلیمی خبر داده، در حالی‌که سرنوشت میلیون‌ها دانش‌آموز دختر بالاتر از صنف ششم همچنان نامشخص است.

این وزارت روز چهارشنبه، ۱ حمل از آغاز سال جدید تعلیمی در کشور خبر داد.

در اعلامیه این نهاد از مردم خواسته شده است که فرزندان‌شان را در مدرسه‌ها، مکاتب و دیگر مراکز آموزشی شامل کنند.

وزارت معارف طالبان، پیش از این، طی اطلاعیه ای، از دانش‌آموزان و استادان خواسته، «صورت و‌ سیرت» خود را مطابق به اصول اسلامی آماده و از پوشیدن لباس‌های «غیراسلامی» خودداری کنند.

در عین حال، در وضعیت دانش آموزان دختر بالای مقطع دبیرستان، هیچگونه تغییری ایجاد نشده و از ورود به مدارس جدید، جلوگیری می شود و طالبان،از آنها می خواهد در مدارس دینی تحصیل کنند

طالبان از بدو تسلط‌شان بر افغانستان، آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم را منع کردند، اقدامی‌ که محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »