... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - 4:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
پس از اعتراضات گسترده دانشجویان به جنگ در غزه؛

مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، در پی فشار مقامات آمریکایی و حامیان اسرائیل، استعفا داد

این اقتصاددان متولد مصر، که پیش‌تر در فهرستی از نهادهای معتبر جهانی از جمله در بانک جهانی و صندوق بین لمللی پول فعالیت داشته، مدت‌هاست به دلیل آنچه "ناتوانی" او در اداره دانشگاه در پی آغاز جنگ در غزه میان اسرائیل و حماس خوانده می‌شود تحت فشار مقامات آمریکایی و حامیان اسرائیل قرار داشت.

سیاست شرق _ مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، در پی تظاهرات ضد اسرائیلی و فشارهای مختلف از مقامات آمریکایی و حامیان اسرائیل، استعفا داد.

به نقل از ایندپندنت، مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، ماه‌ها پس از آنکه این دانشگاه صحنه تظاهرات ضداسرائیلی بود استعفا داد. او این خبر را شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد ( ۱۴ اوت) در نامه‌ای خطاب به دانشگاه اعلام کرد.

نعمت شفیق پس از نزدیک به ۹ ماه، با بازجویی در کنگره و درخواست استعفا در پس زمینه اعتراضات ضد جنگ مواجه شد.

«مینوش شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا، در جلسه کمیته آموزش و نیروی کار کنگره درباره «کلمبیا در بحران: پاسخ دانشگاه کلمبیا به یهودستیزی» در واشنگتن، ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ شهادت می دهد./رویترز

به گزارش «ای بی سی نیوز»، او حتی در جلسه استماع کنگره درباره یهودی ستیزی در محوطه دانشگاه، در ۲۹ فروردین امسال( ۱۷ آوریل) حضور پیدا نمود و به پرسش ها در این زمینه پاسخ داد.در حالی که نمایندگان حرب جمهوریخواه، از عملکرد او در مواجهه با اساتید موافق حماس و حزب الله، راضی نبودند.

استفانیک،از حزب جمهوریخواه با انتقاد از شفیق، گفت که، یکی از اساتید، پس از حملات ۷ اکتبر استخدام شده بود و بعداً در شبکه های اجتماعی پست “بله، من با حماس و حزب الله و جهاد اسلامی هستم” منتشر کرد.

این اقتصاددان متولد مصر، که پیش‌تر در فهرستی از نهادهای معتبر جهانی از جمله در بانک جهانی و صندوق بین لمللی پول فعالیت داشته، مدت‌هاست به دلیل آنچه “ناتوانی” او در اداره دانشگاه در پی آغاز جنگ در غزه میان اسرائیل و حماس خوانده می‌شود تحت فشار مقامات آمریکایی و حامیان اسرائیل قرار داشت.

شفیق، که در ژوئیه ۲۰۲۳ به عنوان رئیس مدرسه آیوی لیگ منصوب شد، در بیانیه افتتاحیه خود به کمیته گفت که کلمبیا “در تلاش است تا جامعه ای عاری از تبعیض و نفرت به هر شکل باشد و ما یهودی ستیزی را که امروزه بسیار فراگیر شده است، محکوم می کنیم. “

طی چند ماه گذشته، دانشگاه کلمبیا به همراه شماری دیگر از دانشگاه‌های ایالت متحده، صحنه اعتراضات گسترده علیه سیاست‌های دولت آمریکا در قبال حمایت از اسراییل در جنگ غزه است.

در پی برپاشدن اردوگاه‌های معترضان در محوطه دانشگاه کلمبیا و تداوم اعتراضات و عدم عقب‌نشینی دانشجویان، شفیق از پلیس نیویورک برای “مداخله و برچیدن این اردوگاه‌ها” کمک خواسته بود، این اقدام از طرفی خشم دانشجویان معترض را برانگیخت و از طرفی دیگر موجی از اعتراضات و انتقادات سیاستمداران و نمایندگان آمریکا علیه شفیق را به دنبال داشت.

مسائلی که موجب فشار به مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا شده است و وضعیت پیچیده ای را برای او ایجاد کرده است.

پس از عملیات طوفان الاقصی توسط گروههای فلسطینی علیه اسراییل در ۱۵ مهر ۱۴٠۲( ۷ اکتبر ۲٠۲۳) که منجر به کشته شدن ۱۲٠٠ نفر و اسارت ۲۵٠ نفر دیگر گردید، تلاویو تهاجم گسترده و سنگین همه جانبه ای را علیه گروههای فلسطینی و نوار غزه انجام داد، که بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون منجر به مرگ حدود ۴٠،٠٠٠ نفر در غزه شده است، که بیش از ۶٠ درصد آنها، کودکان و زنان هستند.در این تهاجم، تاکنون نزدیک به ۸٠ هزار نفر نیز، زخمی و بیش از ۷۵ درصد غزه، غیرقابل سکونت شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »