... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 9:52 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

درباره عوامل موثر بر خبر؛ روزنامه‌نگاری در سپهر رسانه‌ای قرن بیست‌ویکم

دانشجویان روزنامه‌نگاری، ارتباطات، جامعه‌شناسی، سیاست و دوره‌های مرتبط، و همچنین محققان کنجکاو، تمرکز فکری این کتاب را غنی‌تر، نوشتار و نمونه‌های جذاب، و جستجوی کامل آن در صحنه رسانه‌های معاصر را نیروبخش می‌یابند.

سیاست شرق _ کتاب «عوامل موثر بر خبر؛ روزنامه‌نگاری در سپهر رسانه‌ای قرن بیست‌ویکم»، تحقق آرزوی یک خبرنگار و دانش‌آموخته مدیریت رسانه، برای کار در حیطه پژوهش‌های مرتبط با رسانه و ابزارهای ارتباط جمعی است.

 کتاب درسی جدید و بسیار خواندنی توسط «ریچارد ام. پرلوف»، علاقمندان را با دنیای پیچیده اخبار معاصر و زیربنای نظری آن آشنا می کند و درگیر بحث ها و معماهای اخلاقی است.

این کتاب خوانندگان را به یک تور مفهومی از خطوط، پیوستگی ها و ویژگی های متغیر اخبار می برد. این گستره وسیعی از موضوعات از جمله: نظریه های کلاسیک درباره آنچه که اخبار باید انجام دهد، تاریخ رنگارنگ آن در آمریکا و اسطوره های رایج اخبار، نیروهای فراگیر درگیر در جمع آوری اخبار معاصر، عوامل تعیین کننده اقتصادی بحرانی اخبار و تأثیرات سیستم اجتماعی و نوآوری را پوشش می دهد.

دانشجویان روزنامه‌نگاری، ارتباطات، جامعه‌شناسی، سیاست و دوره‌های مرتبط، و همچنین محققان کنجکاو، تمرکز فکری این کتاب را غنی‌تر، نوشتار و نمونه‌های جذاب، و جستجوی کامل آن در صحنه رسانه‌های معاصر را نیروبخش می‌یابند. جعبه‌هایی که نظریه و مفاهیم کلیدی را خلاصه می‌کنند به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا درک خود را از آنچه اکنون خبر هستند و آینده آن را عمیق‌تر کنند

این کتاب به قلم «ریچارد پرلوف»، استاد ارتباطات دانشگاه ایالتی کلیولند، ترجمه خانم «آزاده سادات عطار»، از یک طرف به تحولات روزنامه‌نگاری در ایالات‌متحده طی ادوار مختلف اشاره شده و از طرفی دیگر در بخش‌های مختلف کتاب، ورود رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیس‌بوک و توئیتر و تأثیرگذاری آن بر دروازه‌بانی خبر مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین، کتاب عوامل مؤثر در خبر، به این نکته اشاره دارد که برخی اخبار در سایه سیطره رسانه‌های قدرتمند برجسته می‌شوند و برخی دیگر از دید عموم مخفی می‌مانند. اذعان به این مهم، از دید نویسنده آمریکایی که کشورش تعداد قابل‌توجهی از رسانه‌های برجسته جهانی را در اختیار دارد، خالی از لطف نیست.

با آشنایی هرچه بیشتر به ابعاد جدید کارکرد رسانه‌ها، بدنه بخش اطلاع‌رسانی هر کشوری(مخصوصا کشورهای درحال توسعه) تقویت خواهد شد، تا جایی که رسانه‌های داخلی در مواجهه با غول‌های رسانه‌ای بین المللی، که به‌ویژه در برهه‌های حساس با هزینه‌های کلان، استقلال، همگرایی ملی و تمامیت ارضی این کشورها را هدف قرار می‌دهند، عملکرد سازنده‌ای داشته باشند و با تثبیت اعتماد عمومی و همراهی افکار عمومی خود، برگ برنده را در دست بگیرند.

این کتاب دربارۀ اخبار و روزنامه‌نگاری در عصری بسیار متفاوت از هر دوره‌ای است که پیش از این وجود داشته و مانند همۀ ادوار قبل، سرشار از مسائل موازی با گذشته است و در آن نویسنده تلاش می‌کند کارکرد اخبار، خطوط معاصر، مرزها و تعاریف مبهم را روشن کند. همچنین به مسائل معرفت‌شناختی در زیربنای واقعی آن، افسانه‌های مربوط به محتوای مغرضانه، تبیین عوامل تعیین‌کننده متنوع آن و فلسفه‌های هنجاری در مورد اینکه اخبار باید چگونه باشد، می‌پردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »