... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 0:10 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

آیا تحویل جنگنده های اف_ ۱۶ به اوکراین، روند تحویل جنگنده های سوخو _۳۵ به ایران را، تسهیل می کند؟

سفر «سرگی شایگو»، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و وزیر دفاع سابق این کشور به تهران، می تواند مسیر متفاوتی را، با توجه به تحویل جنگنده های اف_ ۱۶ آمریکایی به اوکراین، نسبت به درخواست ایران جهت دریافت جنگنده های سوخو _۳۵، در پیش گرفته و جمهوری اسلامی ایران را نسبت به همکاری های مختلف با مسکو در آینده، ترغیب و اعتمادسازی بیشتری را موجب شود؛ مخصوصا اینکه، واکنشی به تحویل جنگنده های اف _۱۶ به اوکراین از سوی مسکو خواهد بود.

سیاست شرق _ بالاخره و بعد از اصرار و پافشاری‌ بی‌وقفۀ رییس جمهور اوکراین، قدرت‌های غربی چند جت جنگنده اف-۱۶ به ارتش اوکراین تحویل دادند، مسئله ای که می تواند توان دفاعی و تهاجمی ارتش اوکراین را در برابر روسیه، تا حدودی تقویت نماید.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ و تک موتورهٔ مافوق صوت F_16، توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است و دولت اوکراین امیدوار است که به کمک این جنگنده‌ها، حریم هوایی کشور را در برابر حملات روسیه امن‌تر سازد، هرچند تاکنون، نیروی هوایی روسیه، آسمان اوکراین را در اختیار خود داشته است.

جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ یکی از حساس‌ترین تسلیحات جنگی است که تاکنون غربی‌ها در اختیار اوکراین قرار داده‌اند و به نوعی، از خطوط قرمز روسیه، مبنی بر عدم تحویل سلاح تهاجمی به اوکراین، عبور کرده اند. زیرا جت های اف-۱۶‌،نتنها می‌توانند سامانۀ دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنند بلکه می‌توانند تهدیدی جدی برای  تأسیسات و پایگاه‌های نظامی روسیه نیز باشند و حتی ضربه زدن به برخی اهداف غیرقابل دسترس در خاک روسیه را ممکن سازند.

این اقدام ناتو، می تواند تهدیدات مسکو را در خصوص تحویل سلاح های خاص به کشورهایی خاص( همچون ایران)، تحت تاثیر و عملی سازد.

طی چند سال گذشته نیز، خبرهایی مبنی بر، معامله تسلیحاتی بین تهران و مسکو، برای خرید جت پیشرفته سوخو _۳۵، در رسانه ها، منعکس گردید؛ سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از قطعی شدن ورود جنگنده سوخو_۳۵ به سازمان رزم نیروهای مسلح خبر داده بود. مسئله ای که تاکنون و به دلایل مختلفی، از جمله ملاحظات روسیه درخصوص کشورهای رقیب ایران در منطقه، که مخالف چنین معامله تسلیحاتی هستند و یا دلایل دیگر، به واقعیت نپیوست؛ این در حالی است که تحویل این جنگنده ها به نیروی هوایی ایران، می تواند قدرت هوایی ایران را به طور چشمگیری تقویت نماید.

جنگنده سوخو ۳۵، ساخت روسیه برای عملیات برتری هوایی ساخته شده و بسیار مانورپذیر است. سوخو ۳۵ به تجهیزات اویونیک و تسلیحات پیشرفته، از جمله سیستم راداری قوی و موشک های هوا به هوای مختلف مجهز است و می تواند تا ۳۶۰۰ کیلومتر برد داشته باشد و این مسئله، می تواند برد عملیاتی نیروی هوایی ایران را، گسترش دهد.

سوخو ۳۵ نسخه توسعه یافته از سوخو ۲۷ است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسعه و ساخت آن آغاز شد. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و در ابتدا با نام Su-۲۷M شناخته می شد. این هواپیما فوق چابک در درجه اول برای ماموریت های برتری هوایی استفاده می شود اما همچنین به واسطه قابلیت بسیار گسترده که داشت، برای انجام عملیات های هوا به زمین پیشنهاد شد.

با این حال و علی رغم همکاری های دفاعی ایران و روسیه ، تاکنون مسکو نسبت به چنین معامله ای واکنشی نشان نداده است و از سویی دیگر، عدم تحویل چنین جنگنده هایی به ایران، می تواند موضع تهران را نسبت به روسیه و همکاری های آتی با آن، دچار شک و تردید نماید.

این در حالی است که، با توجه به ادعاهای رسانه های غربی و اوکراینی، مبنی بر استفاده مسکو از پهبادهای مشابه شاهد _۱۳۶، بسیاری از مقامات و شرکت های ایرانی، توسط آمریکا و کشورهای اروپایی، تحریم شده اند و تحریم های مختلفی نیز، علیه ایران، اجرایی شده است.

با این وجود، سفر «سرگی شایگو»، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و وزیر دفاع سابق این کشور به تهران، می تواند مسیر متفاوتی را، با توجه به تحویل جنگنده های اف_ ۱۶ آمریکایی به اوکراین، نسبت به درخواست ایران جهت دریافت جنگنده های سوخو _۳۵، در پیش گرفته و جمهوری اسلامی ایران را نسبت به همکاری های مختلف با مسکو در آینده، ترغیب و اعتمادسازی بیشتری را موجب شود؛ مخصوصا اینکه، واکنشی به تحویل جنگنده های اف _۱۶ به اوکراین از سوی مسکو خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »