... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نخست وزیر بنگلادش، استعفا داد و از کشور خارج شد

در پی اعتراضات گسترده مردمی طی ماههای گذشته، که منجر به کشته شدن صدها نفر در این کشور گردید، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش از این کشور خارج گردید.

سیاست شرق _ به گفته چندین منبع، شیخ حسینه واجد، نخست وزیر بنگلادش، روز دوشنبه استعفا داد و از کشور خارج شده است.

به نقل از رویترز، در پی اعتراضات گسترده مردمی طی ماههای گذشته، که منجر به کشته شدن صدها نفر در این کشور گردید، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش از این کشور خارج گردید.

ژنرال واکر اوس زمان، فرمانده ارتش در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حسینه، کشور را ترک کرده و دولت موقت تشکیل خواهد شد.

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که او با یک هلیکوپتر نظامی به همراه خواهرش پرواز کرده و راهی هند شده است. کانال تلویزیونی CNN News 18 گفت که او در آگارتالا، مرکز ایالت تریپورا در شمال شرقی هند فرود آمده است.

تصاویر تلویزیونی هزاران نفر را نشان می‌داد که به خیابان‌های داکا، پایتخت بنگلادش ریختند و شعارهایی در مخالفت با دولت سر دادند. هزاران نفر همچنین به محل اقامت رسمی حسینه «گنابهبان» هجوم بردند.

تصاویر تلویزیونی ازدحام جمعیت را در اتاق‌های پذیرایی اقامتگاه نشان می‌داد و عده‌ای را می‌توان دید که تلویزیون، صندلی و میز را از جایی که یکی از حفاظت‌شده‌ترین ساختمان‌های کشور بود، با خود می‌بردند.

بنا به همین گزارش، تظاهرکنندگان در داکا همچنین از مجسمه شیخ مجیب الرحمن، رهبر استقلال بنگلادش و پدر حسینه، بالا رفتند و با تبر شروع به کندن سر او کردند.

یک روز پس از درگیری های مرگبار در سراسر کشور که نزدیک به ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند، فعالان دانشجویی روز دوشنبه در اعتراض به مقررات منع آمد و شد در سراسر کشور برای تحت فشار قرار دادن خانم حسینه برای استعفا، به سمت پایتخت داکا، راهپیمایی کردند. حدود ۱۵۰ نفر در اعتراضات ماه گذشته کشته شدند.
دانشجویان بنگلادشی از حدود یک ماه پیش در اعتراض به سیاست‌های دولت در راستای تخصیص امتیازات شغلی و استخدامی به بستگان افرادی که در جنگ استقلال بنگلادش حضور داشته‌اند، به خیابان‌ها آمده‌اند و اعتراضات خود را شروع کردند.

شیخ حَسینه واجد، (زاده ۲۸ سپتامبر ۱۹۴۷) سیاستمدار بنگلادشی و نخست‌وزیر بنگلادش، بزرگ‌ترین فرزند شیخ مُجیب‌الرَحمن، بنیان‌گذار کشور بنگلادش است. او در انتخابات سراسری بنگلادش (ژانویه ۲۰۲۴) برای پنجمین بار به نخست‌وزیری انتخاب شد. طولانی‌ترین دوره ریاست دولت به عنوان یک خانم در تاریخ مدرن، به نام شیخ حسینه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »