... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 4:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
بنا به اطلاعیه شماره ۳ سپاه پاسداران؛

پرتابه هدایت شونده، ابزار ترور اسماعیل هنیه؛ چه سلاحی می تواند باشد؟

برخی منابع خبری اسرائیل( ای 24)، سلاح مورد استفاده برای ترور اسماعیل هنیه را موشک اسپایک اعلام کرده‌ بودند، بر اساس گزارش این منابع، موشک کوتاه برد اسپایک ساخت اسرائیل اتاق خواب اسماعیل هنیه را هدف قرار داده است. 

سیاست شرق _ برخی منابع خبری اسرائیل( ای ۲۴)، سلاح مورد استفاده برای ترور اسماعیل هنیه را موشک اسپایک اعلام کرده‌ بودند، بر اساس گزارش این منابع، موشک کوتاه برد اسپایک ساخت اسرائیل اتاق خواب اسماعیل هنیه را هدف قرار داده است. 

بنا به اطلاعیه شماره ۳ سپاه پاسداران در این رابطه ، گزارش رسانه اسراییلی (ای ۲۴)، نزدیک به واقع به نظر می رسد. با توجه به نوع موشک استفاده شده، می بایست از ساختمانی نزدیک به محل اقامت رئیس دفتر سیاسی حماس، پرتاب شده باشد و از دقت و مانورپذیری مناسبی نیز برخوردار باشد.

با این وجود، این موشک می بایست از ساختمانی نزدیک به محل اقامت رئیس دفتر سیاسی حماس پرتاب شده و موجب شهادت وی گردید.

ساعت ۲ بامداد چهارشنبه، اسماعیل هنیه در مجتمعی واقع در شمال تهران، به وسیله‌ی پرتابه‌ای از هوا هدف حمله قرار گرفت و همراه با محافظش، به شهادت رسید.

در خصوص ابزار ترور اسماعیل هنیه ، پیش از این، گمانه زنی هایی همچون موشک دوربرد و از خارج از خاک ایران نیز مد نظر بود، که با توجه به شدت انفجار و سامانه های پدافندی در محل، نمی توانست مد نظر باشد.

موشک اسپایک، گزینه نزدیک به واقع

موشک اسرائیلی اسپایک / Spike محصول شرکت اسلحه سازی رافائل اسرائیل، یک موشک شلیک و فراموش کن با قفل شدن قبل از پرتاب و هدایت خودکار | fire-and-forget anti-tank guided missile است.

این موشک مجهز به جستجوگر مادون قرمز ۳۲ کیلوگرم وزن دارد و لانچر آن ۵۵ کیلوگرم وزن دارد و برخی نسخه‌هایش تا ۲۵ کیلومتر برد موثر دارد.

نسخه‌های برد بلند و طولانی اسپایک همچنین دارای قابلیت «آتش، مشاهده و به‌روزرسانی» هستند؛ یعنی در طول مسیر می‌توان، هدف را تغییر داد و موشک تغییر جهت می‌دهد. پرتابگر این موشک نیاز به دید افقی ندارد و این موشک می‌تواند با پرواز قوسی از روی موانع فیزیکی، هدف را شناسایی و منهدم کند.

این موشک ضدتانک، نفر، سنگر و اقامتگاه است و از روی هلی کوپتر، پهپاد، خودرو و از سطح زمین قابل پرتاب است.

اسرائیل این محصول را به شکل عمده به چند کشور از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، فنلاند، شیلی، یونان، هند و آذربایجان صادر کرده است. آذربایجان از این موشک به شکل عمده در جنگ اخیر با ارمنستان بر سر قره‌باغ استفاده کرده است.

 رژیم صهیونیستی دارای انواع مختلف موشک‌های ضدزره اسپایک است که با بردها و حجم‌های انفجاری متنوع تولید می‌شوند.

موشک مینی اسپایک دارای برد حدود ۱.۳ کیلومتری، دقت بسیار بالا و اندازه کوچک برای حمل و جابجایی راحت، می تواند محتمل ترین گزینه برای ترور و حمله به اهدافی باشد که نیاز دقت بالا همراه با قدرت انفجاری مناسبی دارد.

این بدین معنا است که عامل ترور احتمالاً این سلاح را در داخل تهران و در جایی نسبتا نزدیک به اقامتگاه شهید هنیه، استفاده کرده است.

مینی اسپایک

به نقل از وبسایت جنگاوران، آخرین نسخه اسپایک که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسعه یافت مینی اسپایک، یک نسخه کوتاه برد با برد ۱۳۰۰ متر که دارای سبک پرتاب « اسپایک ام» از است، ولی یک سوم آن طول دارد. این نسخه برای سربازان پیاده استفاده میشود ولی دارای برد بیشتر و دقت بالاتری نسبت به «اسپایک اس» است که تا پیش آن کوچکترین نسخه اسپایک بود.

خانوده اسپایک قابلیت های زیادی دارد و هم اکنون تنها موشک آمریکایی جولین با آن توان رقابت دارد ولی حتی جولین نیز دست کم از نظر تنوع مدل ها، به پایه اسپایک نمی رسد.

اسپایک را باید برترین موشک ضد تانک جهان دانست، حتی برتر از کورنت روسی، زیرا کورنت علی رغم توان نفوذ بالا، ولی توانایی چون حمله از بالا دسترسی به اهدافی خارج از دید را ندارد، دو توانایی که برتری بسیاری را ایجاد میکند اگرچه کورنت بسیار ارزانتر است

 ریزپرنده انتحاری:

 این احتمال نیز وجود داشت که حمله از طریق یک ریزپرنده انتحاری صورت گرفته باشد؛ در حالی که منطقه‌ مورد سکونت هنیه دارای ضدهوایی و اخلال‌گرهای شدیدی است که انجام عملیات دقیق با استفاده از ریزپرنده‌ها را بسیار سخت و نشدنی می‌ نمود و در نتیجه احتمال حمله از این طریق پایین است.

موشک هدایت‌شونده از طریق کشورهای مجاور: 

از آنجایی که با توجه به اطلاعات منتشر شده، «اسماعیل هنیه» در یک مجتمع ساکن بوده و کسی غیر از خود و محافظ‌ش به شهادت نرسیده و همچنین صدای انفجار بسیار قوی به گوش کسی نرسیده، احتمال وقوع چنین سناریویی کم نمود، زیرا حمله به چنین مکانی اولا نیازمند سلاحی با دقت بسیار بالا دارد و دوما قدرت انفجاری چنین سلاح‌هایی قطعا باعث خسارت مالی و جانی قابل توجه و صدای انفجار بالایی می‌شود.

بمب گذاری در محل اقامت

این احتمال نیز، با توجه به مراقبت های شدید امنیتی، نمی توانست قابل قبول باشد، مخصوصا اینکه، احتمال ترور رییس دفتر سیاسی حماس از سوی تلاویو می رفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »