... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

درس های اسماعیل هنیه از شیخ احمد یاسین

هنیه: از شیخ یاسین "عشق به اسلام و فداکاری برای اسلام و زانو نزدن در برابر ظالمان و مستبدان" را آموخته است.

سیاست شرق _ اسماعیل هنیه، در مصاحبه ای با رویترز در غزه در سال ۱۹۹۴،گفت که «شیخ احمد یاسین» به آنها آموخته است که فلسطینی ها سرزمین اشغالی خود را، تنها “از طریق مبارزه” می توانند آزاد کنند.

وی به نقل از یاسین گفت: هیچ مسلمانی نباید در بستر خود بمیرد، در حالی که فلسطین، در اشغال است.

برای حامیان فلسطینی، اسماعیل هنیه و بقیه رهبران حماس، مبارزانی برای رهایی فلسطین از اشغال اسرائیل هستند و در زمانی که دیپلماسی بین المللی آنها، با شکست روبرو شده است، آرمان خود را زنده نگه می دارند.

هنیه در این مصاحبه گفت که از شیخ یاسین “عشق به اسلام و فداکاری برای اسلام و زانو نزدن در برابر ظالمان و مستبدان” را آموخته است.

شیخ احمدیاسین، رهبر معنوی حماس،که از ویلچر استفاده می نمود، در سال ۲۰۰۴، پس از نماز صبح در شهر غزه، بر اثر شلیک موشک از سوی هلیکوپتر اسرائیلی ترور و شهید شد.  این حمله که باعث کشته شدن هر دو محافظ و ۹ نفر از اطرافیانش شد، در سطح بین‌المللی محکوم شد. ۲۰۰ هزار فلسطینی در مراسم تشییع جنازهٔ او در غزه شرکت کردند.

هنیه به تدریج، به چهره ای سرسخت در دیپلماسی بین‌المللی این گروه فلسطینی(حماس) تبدیل شد، هنگامی که جنگ در غزه آغاز شد، جایی که سه پسرش – حازم، امیر و محمد – و چهار نوه‌اش در حمله هوایی اسرائیل در ماه آوریل  شهید شدند، حداقل ۶۰ نفر دیگر از اعضای خانواده بزرگ خود را در جنگ غزه  از دست داد.

وی پس از درگذشت آنها گفت: “خون فرزندان من از خون فرزندان ملت فلسطین ارزشمندتر نیست… همه شهدای فلسطین فرزندان من هستند.”

وی با بیان اینکه با خون شهدا و درد مجروحان امید می آفرینیم، آینده می آفرینیم، استقلال و آزادی را برای مردم خود می آفرینیم، به اشغالگران می گوییم که این خون، ما را بیشتر می کند. بر اصول و دلبستگی خود به سرزمین خود ثابت قدم هستیم.»

اسماعیل هنیه، که در سال ۲۰۱۷ به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس منصوب شد، بین ترکیه و دوحه پایتخت قطر در رفت و آمد بود و محدودیت هایی برای سفر به نوار غزه در محاصره، داشت و به او این امکان را داد تا به عنوان مذاکره کننده در مذاکرات آتش بس عمل کند و با جمهوری اسلامی ایران نیز، به عنوان متحد حماس و پشتیبان مبارزان فلسطینی، در ارتباط باشد.

با این حال، پس از عملیات طوفان الاقصی که به مرگ ۱۲۰۰ نفر و اسارت بیش از ۲۵۰ نفر انجامید، پاسخ اسرائیل به این حمله، یک عملیات نظامی گسترده بوده است که تاکنون حدود ۴۰۰۰۰ نفر، در داخل غزه جان باخته اند و بخش اعظم این منطقه را به ویرانه تبدیل کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »