... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - 9:03 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ثبت احوال: سامانه هویت سنجی”هدا”، جایگزین ارائه مدارک شناسایی به سازمان ها و ادارات

کلیه دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از خدمات این سازمان در خصوص احراز هویت بهره مند شوند که این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات مثمر ثمر باشد.

سیاست شرق _ سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان)، جایگزین ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی و احراز هویت افراد در دستگاه‌های اجرایی شده است.

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: احراز هویت افراد به عنوان یکی از دغدغه‌های بزرگ دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی مورد توجه بوده و در راستای اجرای تکالیف قانونی و اجرای سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» و به منظور ایجاد ساز و کاری آسان و کارآمد برای احراز هویت مراجعین و اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان در فضای اینترنت و اینترانت، سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد سامانه هدا و توسعه آن اقدام نموده است.

سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی، هنگامی‌که نیاز به اعتبارسنجی اقلام هویتی شهروندان داشته باشند، با استفاده از سامانه هُدا سازمان ثبت احوال کشور می‌توانند نسبت به استعلام و احراز هویت افراد اقدام نموده و هویت اشخاص بر اساس داده‌های متقن ثبت احوال به صورت برخط و در کمترین زمان بررسی و اعلام می‌گردد.

در همین راستا کلیه دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از خدمات این سازمان در خصوص احراز هویت بهره مند شوند که این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات مثمر ثمر باشد.

این سامانه با آدرس https://ncr.ir در دسترس قرار دارد و بر اساس بخشنامه مورخ ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۹ سازمان اداری استخدامی کشور دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمت گیرندگان ممنوع است.

سامانه هویت سنجی

سازوکار سامانه بدین گونه است که یک کسب‌وکار اینترنتی یا یک سازمان دولتی و… هنگامی‌که نیاز به اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان ایرانی داشته باشد، می­تواند بدون درگیر شدن در پیچیدگی­ های معمول این فرآیند، این مهم را از طریق سامانه هُدا سازمان ثبت احوال کشور، انجام دهد. در این شیوه، دیگر نیازی به ثبت‌نام کاربر، در هریک از سایت‌های اینترنتی موجود در فضای مجازی کشور نیست. اقلام هویتی موردنیاز کسب‌وکار (پذیرنده) نیز، در سایت کسب‌وکار دریافت نخواهد شد، بلکه شهروند توسط سازمان ثبت احوال کشور (به‌عنوان متولی هویت اشخاص حقیقی ایرانی) شناسایی می‌گردد و در این فرایند، شهروند کاملاً نظارت، آگاهی و اختیار دارد.

درحالت کلی، سازوکار سامانه هُدا، شبیه به پرداخت اینترنتی است بدین‌صورت که ابتدا شهروند یک‌بار برنامه تلفن همراه هُدا را بر روی تلفن همراه خود نصب می‌نماید و یا درصورت عدم دسترسی به تلفن همراه هوشمند، شهروند می‌تواند از طریق وب و به‌صورت برخط یک‌بار در سامانه هُدا ثبت‌نام نماید؛ سپس در فضای مجازی، هر زمان که کسب‌وکارِ بهره‌بردار از سامانه هُدا نیاز به شناسایی شهروند داشته باشد، بدون نیاز به ثبت‌نام یا اخذ اقلام هویتی از شهروند، وی را به درگاه اینترنتی هُدا سازمان ثبت احوال کشور انتقال داده و پس از شناسایی شهروند توسط سازمان ثبت احوال، چنانچه شهروند با ارائه اطلاعات موردنیاز پذیرنده موافقت نمود، اطلاعات مربوطه توسط سازمان ثبت احوال کشور در اختیار کسب‌وکار مذکور قرار خواهد گرفت.

شهروند در این عملیات کاملاً نظارت، آگاهی و اختیار دارد.لازم به ذکر است یکی از کاربردهای برنامه تلفن همراه هُدا، تولید رمزهای یک‌بارمصرف کوتاه‌مدت جهت شناسایی در درگاه هُدا می‌باشد. شهروندانی که دسترسی به تلفن همراه هوشمند ندارند و یا تمایل به نصب برنامه مذکور ندارند می‌توانند به‌صورت تحت وب و بدون نیاز به نصب برنامه، ثبت‌نام نمایند و هنگام شناسایی در درگاه هُدا، رمزهای یک‌بارمصرف را از طریق پیامک دریافت نمایند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »