... امروز: دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
ورزشی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 8:56 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بالا گرفتن بحث ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن فرانسوی در المپیک پاریس

فرانسه که بزرگ‌ترین اقلیت جمعیت مسلمان اروپا را دارد، بر اساس اصل لائیسیته مبتنی بر قوانینی اداره می‌شود که در آن کارمندان دولت و دانش‌آموزان از استفاده از نمادها و پوشش‌های مذهبی در مراکز عمومی منع شده‌اند.


سیاست شرق _ بحث‌ بر سر ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانسوی در المپیک بالا گرفته است و دیوید لاپارتیان، رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه، در این رابطه گفت: نمایندگان فرانسه در این نقش اجازه ندارند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند.

به نقل از دویچه وله، دیوید لاپارتیان، رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه، گفت: «نمایندگان فرانسه در این نقش اجازه ندارند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند.»

با وجود آن‌ که منتقدان، این تصمیم را ناقض آزادی‌های فردی و نمونه‌ای از معیار دوگانه می‌دانند لاپارتیان با تاکید بر قوانین لائیسیته در این کشور گفت: «منشور المپیک به ورزشکاران اجازه می‌دهد که حجاب داشته باشند، اما در فرانسه ما قوانین لائیسیته داریم. هیئت نمایندگی فرانسه در این زمینه مشابه ماموران پلیس یا معلمان، یک وظیفه خدمات عمومی را بر عهده می‌گیرد و نیز به بی‌طرفی مذهبی متعهد است.»

رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه در ادامه افزود: «هر کس به محض آن که پیراهن ملی را می‌پوشد، نماینده فرانسه است و شورای دولتی تصمیم گرفته که لائیسیته باید رعایت شود.»

پیش از این دولت فرانسه و مقام‌های المپیک اعلام کرده بودند که سعی می‌کنند راهی سازگار با قوانین لائیسیته این کشور پیدا کنند که سونکامبا سیلا، دونده زن مسلمان فرانسوی بتواند در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک، حجاب خود را بر سر داشته باشد، و در عین حال به قوانین لائیسیته این کشور نیز پایبند مانده و تناقضی با آن نداشته باشد.

فرانسه که بزرگ‌ترین اقلیت جمعیت مسلمان اروپا را دارد، بر اساس اصل لائیسیته مبتنی بر قوانینی اداره می‌شود که در آن کارمندان دولت و دانش‌آموزان از استفاده از نمادها و پوشش‌های مذهبی در مراکز عمومی منع شده‌اند.

با این حال، این تصمیم منتقدانی دارد که معتقدند چنین تصمیمی مبتنی بر “معیار دوگانه” است و برای نمونه در برخی موارد مانند خالکوبی آیه‌ای از انجیل بر روی بازوی اولیویه ژیرو، فوتبالیست این کشور در نظر گرفته نمی‌شود.

از این رو منتقدان می‌گویند که این “یک تبعیض آشکار علیه زنان باحجابی است که در جامعه دیده شده‌‌اند و در ورزش حرفه‌ای نیز موفق به شمار می‌روند.”

این موضوع در فرانسه تنها به بازی‌های المپیک محدود نمی‌شود و برخی از اتحادیه‌های ورزشی فرانسه، به طور کلی حجاب را در مسابقات ممنوع کرده‌اند.

بر اساس این تصمیم‌، بسیاری از ورزشکاران زن در صورت داشتن حجاب، از بازی‌های اتحادیه‌ها منع شده‌اند. به عنوان مثال، اتحادیه بسکتبال فرانسه از سال ۲۰۲۲ به طور رسمی داشتن حجاب‌ را در تمامی مسابقات ممنوع کرده است.

ممنوعیت حضور در افتتاحیه المپیک پاریس

سونکامبا سیلا دونده مسلمان فرانسوی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که به علت حجابش نمی‌تواند در مراسم بزرگ افتتاحیه المپیک پاریس شرکت داشته باشد.

سیلا با انتقاد از این تصمیم نوشت: تو برای مشارکت در بازی‌های المپیک که در کشورت برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوی، اما نمی‌توانی در افتتاحیه آن شرکت کنی، چرا که روسری بر سر داری!

وزیر ورزش فرانسه در آستانه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در بیانیه‌ای ممنوعیت ورزشکاران زن فرانسوی از پوشیدن حجاب را در جریان بازی‌ها تایید کرده است!

آمیلی اودِآ کاستِرا، وزیر ورزش فرانسه در ابتدا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ این ممنوعیت را اعلام کرد. او چند رو بعد تایید کرد که هیچ زنی از کاروان فرانسه در جریان بازی‌های المپیک حجاب نخواهد پوشید.

پس از اعلام این ممنوعیت، مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که ۲۶ سپتامبر منتشر شد، این ممنوعیت را «نادرست» خواند.

عفو بین‌الملل نیز ۲۴ مه به همراه چندین نهاد دیگر با ارسال نامه‌ای درباره این ممنوعیت به کمیته بین‌المللی المپیک، از این نهاد خواستند تا از مقامات ورزش فرانسه بخواهد محدودیت‌های اعمال‌شده درباره پوشش و حجاب را چه در المپیک و چه در دیگر رویدادهای ورزشی رفع کنند.

عفو بین‌الملل ۱۶ جولای در بیانیه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت حجاب از وجود «استاندارد دوگانه و تبعیض‌آمیز در سیاست فرانسه» حکایت دارد. به نوشته این نهاد، ممنوعیت مذکور ناقض مقررات بین‌المللی است. همچنین این نهاد تاکید کرد که این ممنوعیت نمایانگر «تزویر تبعیض‌آمیز» مقامات فرانسه و «ضعف» کمیته بین‌المللی المپیک در آستانه این بازی‌هاست. بازی‌های المپیک تابستانی از ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی فرانسه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »