... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - 11:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
به رغم تحریم‌ آمریکا؛

رویترز: صادرات ۴۵ میلیون بشکه نفت ایران به دالیان چین

این خریداران از سال ۲۰۱۹ خریداران اصلی نفت ایران در چین بوده‌اند ، در حالی که شرکت‌های بزرگ دولتی در خصوص تحریم‌ها احتیاط می‌کردند، پالایشگاه‌های کوچک مستقل جای خالی این شرکت‌‌ها را پر کردند.

سیاست شرق _ صادرات نفت خام ایران، با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، بازار جدیدی در شمال شرق چین پیدا کرده و در فاصله زمان بین اکتبر ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴، در مجموع ۴۵ میلیون بشکه نفت ایران در دالیان تخلیه شده است.

رویترز بر اساس اعلام شرکت مشاور وورتکسا (Vortexa) که عبور و مرور نفت‌کش‌ها را ردیابی می‌کند گزارش داده که واردات نفت خام از ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بازار جدیدی در شمال شرق چین پیدا کرده است و این میزان خرید، به حفظ سطح بالای خرید نفت از ایران بسیار کمک کرده است.
تغییر مقصد فروش نفت ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که، بحران در اثر افزایش قیمت نفت و کاهش حاشیه سود شرکت‌های کوچک، تقاضا برای خرید نفت خام ایران را توسط خریداران کوچک در مرکز پالایشگاهی مستقل در استان شاندونگ، کاهش داده بود.

این گزارش می‌افزاید که این بازار جدید به خصوص از سوی خریداران کوچک در استان شاندونگ به مرحله‌ای رسیده که در فاصله زمان بین اکتبر ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴، بیست و سه محموله و در مجموع ۴۵ میلیون بشکه نفت ایران در بندر دالیان تخلیه شده است.

بر اساس این گزارش، این میزان نفت خام، ۲۸ میلیون بشکه تخلیه شده در جزیره چانگشینگ، حدود ۸۵ کیلومتری شمال غربی مرکز دالیان را نیز شامل می‌شود.
گزارش رویترز با اشاره به این که، این خریداران از سال ۲۰۱۹ خریداران اصلی نفت ایران در چین بوده‌اند ، در حالی که شرکت‌های بزرگ دولتی در خصوص تحریم‌ها احتیاط می‌کردند، پالایشگاه‌های کوچک مستقل جای خالی این شرکت‌‌ها را پر کردند.

برآوردهای یک شرکت مشاور دیگر به نام کپلر (Kpler) نیز حاکی از آنند که چین در همین بازه زمانی، ۳۴ میلیون بشکه نفت به دالیان وارد کرده است. این ارقام معادل ۱۲۴هزار تا ۱۶۴هزار بشکه در روز است، که حدود ۱۳٪ از کل واردات نفت ایران توسط چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که چین در این دوره ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران وارد کرده است. به گفته شرکت وورتکسا، واردات نفت ایران به چین در اکتبر گذشته به رکورد ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره واردات نفت ایران به دالیان به رویترز گفت که چین و ایران “همواره تجارت عادی و قانونی تحت چارچوب قانونی بین‌المللی داشته‌اند.”

چین مخالف “تحریم‌های یکجانبه” است، از این رو بر اساس گزارش‌های رسمی گمرکات چین از ژوئن ۲۰۲۲ هیچ وارداتی از نفت ایران گزارش نشده است.

این گزارش همچنین میزان واردات نفت خام ایران توسط چین از طریق مالزی در ماه ژوئن را ۱ میلیون و ۴۵۶ بشکه در روز تخمین زده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »