... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 5:50 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

نتانیاهو گزارش‌های مربوط به گرسنگی در غزه را متوجه حماس دانست و با وجود اینکه نزدیک به 70 درصد کشته شدگان کودکان و زنان هستند،مدعی شد که اسرائیل از غیرنظامیان آنجا محافظت می‌کند.

سیاست شرق _ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی روز چهارشنبه در کنگره آمریکا، در حالی که ده‌ها دموکرات، سخنرانی او را تحریم کرده بودند و هزاران معترض حامی فلسطین در اطراف کنگره تظاهرات کرده بودند، علی رغم اینکه نزدیک به ۱٠ ماه غزه را آماج حملات مرگبار قرار داده و بیش از ۳۹۰۰۰ فلسطینی را، که اکثر آنها زنان و کودکان هستند، به کام مرگ فرستاده، از معترضان به اقداماتش انتقاد کرد.

به نقل از رویترز، نتانیاهو گفت: معترضان ضد اسرائیلی در کنار حماس می ایستند و “باید از خود خجالت بکشند. “

او بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که معترضان به اقدامات خشونت بار اسرائیل در غزه، توسط ایران، دشمن اسرائیل، حمایت می شوند.

نتانیاهو در ادامه مدعی شد: ” ایران از تظاهرات ضد اسرائیلی حمایت مالی می کند که هم اکنون در خارج از این ساختمان در جریان است.”

نتانیاهو گزارش‌های مربوط به گرسنگی در غزه را متوجه حماس دانست و با وجود اینکه نزدیک به ۷۰ درصد کشته شدگان کودکان و زنان هستند،مدعی شد که اسرائیل از غیرنظامیان آنجا محافظت می‌کند.

وی گفت که اسرائیل به شدت در تلاش برای آزادی گروگان های باقی مانده توسط حماس است.

نتانیاهو که در مواردی با تشویق ایستاده جمهوری خواهان و استقبال آرام تر از سوی دموکرات ها مورد استقبال قرار گرفت بود، مدعی شد که گروگان ها به زودی آزاد خواهند شد.

این درحالی است که ده ها قانونگذار دموکرات سخنرانی او را تحریم کردند و نسبت به کشته شدن هزاران غیرنظامی و بحران انسانی ناشی از حملات اسرائیل در غزه تحت کنترل حماس، ابراز ناراحتی کردند.

نتانیاهو در این سخنرانی که حدود یک ساعت به طول انجامید و مکرراً با تشویق جمهوری خواهان قطع می شد، گفت: «کمک‌های نظامی سریع آمریکا می‌تواند به طور چشمگیری پایان جنگ در غزه را تسریع کند و به جلوگیری از جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه کمک کند».

او همچنین گفت که چشم انداز او پس از جنگ، «غزه غیرنظامی شده و غیر رادیکالیزه شده» به رهبری فلسطینی هایی است که به دنبال نابودی اسرائیل نیستند.

مقامات آمریکایی بارها نتانیاهو را تحت فشار قرار داده اند تا طرحی برای «روز بعد از جنگ» برای غزه ارائه کند. نتانیاهو گفته است که اسرائیل اجازه نمی دهد حماس به قدرت بازگردد، اما همچنین نمی پذیرد که تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می کند، نقشی داشته باشد.

اتحاد امنیتی

نتانیاهو همچنین در مورد چشم انداز یک اتحاد امنیتی گسترده در خاورمیانه بین اسرائیل و همسایگان عرب خود صحبت کرد، چنین ترتیبی مستلزم عادی سازی تاریخی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است و ریاض گفته است که مقاومت نتانیاهو در برابر تشکیل دولت فلسطینی و همچنین درگیری جاری در غزه مانع از پیشبرد آن می شود.

این چهارمین سخنرانی یک مقام خارجی در جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان بود که از وینستون چرچیل، نخست وزیر زمان جنگ بریتانیا، که سه سخنرانی کرد، پیشی گرفت.

هزاران تظاهرکننده، به دنبال ماه‌ها اعتراض به جنگ در دانشگاه‌های ایالات متحده در سال جاری، در میان شدیدترین تظاهرات امنیتی پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا به خیابان‌ها ریختند.

ساختمان کاپیتول هیل، با حصارهای بلند و با حضور شدید پلیس محافظت می شدند.

نتانیاهو به دنبال تقویت پیوندهای سنتی خود با جمهوری خواهان بود، اما همچنین به دنبال کاهش تنش با رئیس جمهور جو بایدن، دموکراتی بود که برای شش ماه باقی مانده از دوره ریاست جمهوری به حمایت او تکیه خواهد کرد.

در حالی که واشنگتن درگیر مسائل مرتبط با سیاست داخلی است، نتانیاهو از بایدن و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ به خاطر تلاش هایشان از طرف اسرائیل تشکر کرد.

او قرار است با بایدن، ترامپ و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، که توسط بایدن برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت شده بود، دیدار کند.

هریس که معمولاً به عنوان معاون رئیس جمهور، مدیریت و ریاست سخنرانی ها را بر عهده داشت، در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نکرد. سناتور جمهوری‌خواه جی دی ونس، معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز این کار را نکرد.

هیچ اشاره ای به یک کشور فلسطینی شد

نتانیاهو هیچ اشاره ای به ایجاد مسیری برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی نکرد. این چیزی است که او و شرکای ائتلاف راست افراطی‌اش شدیداً با آن مخالفت کرده‌اند.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت که سخنرانی نتانیاهو نشان داد که او نمی‌خواهد یک توافق آتش‌بس منعقد کند.

ابوزهری گفت: سخنان نتانیاهو پر از دروغ بود و در سرپوش گذاشتن بر شکست و شکست در مقابل مقاومت برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگ و نسل کشی که ارتش او علیه مردم غزه انجام می دهد، موفق نخواهد شد.

سناتور دموکرات بن کاردین که به جای هریس روی صندلی او نشسته بود، گفت که از شنیدن اظهارات وی در مورد معترضان آمریکایی خشنود نیست.

سناتور دموکرات کریس مورفی گفت که فکر می کند سخنرانی نتانیاهو روابط دو کشور را به عقب انداخت. او در شبکه ایکس گفت: «کم‌اهمیت‌شدن بحران انسانی شگفت‌انگیز بود.

او گفت: «نتانیاهو بهتر بود این زمان را صرف نهایی کردن توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها(اسرا) به خانه و پایان دادن به جنگ می‌کرد، نه اینکه به اینجا بیاید تا درباره سیاست آمریکا اظهارنظر کند.»

نتانیاهو برای دیدار با ترامپ به فلوریدا سفر خواهد کرد. این دیدار اولین دیدار آنها پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود که طی آن این دو روابط نزدیکی برقرار کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »