... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 0:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

چین: گروه های فلسطینی اعلامیه پکن را در مورد پایان دادن به تفرقه و تقویت وحدت ملی فلسطین امضا کردند

مائو : بر اساس این بیانیه، طرف‌ها معتقدند که مذاکرات پکن، روحیه مثبت و سازنده‌ای را به نمایش گذاشت و با تحقق وحدت ملی میان همه جناح‌ها در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، موافق هستند.

سیاست شرق _ به دعوت چین، نمایندگان ارشد ۱۴ جناح فلسطینی از ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه(۳۱ تیر تا ۲ مرداد) در پکن، مذاکرات آشتی برگزار کردند.

به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه این کشور، روز سه شنبه در مراسم اختتامیه مذاکرات آشتی جناح های فلسطینی در پکن شرکت کرد و شاهد امضای بیانیه پکن در مورد پایان دادن به تفرقه و تقویت فلسطینیان جهت وحدت ملی توسط ۱۴ جناح فلسطینی بود.

لحظه تاریخی در آرمان آزادی فلسطین

وانگ در سخنان خود خاطرنشان کرد که از زمان ورود به دوره جدید، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پیشنهادهایی را برای رسیدگی به مسئله فلسطین ارائه کرده است و به خرد و راه حل چینی برای رسیدگی به این مسئله کمک کرده است. اکنون، ۱۴ جناح فلسطینی در پکن گرد هم می آیند و منافع بیشتر ملت خود را در نظر دارند.

وانگ گفت: «این یک لحظه تاریخی مهم در آرمان آزادی فلسطین است. چین از تلاش‌های آشتی همه جناح‌ها قدردانی می‌کند و موفقیت گفتگوی پکن و امضای بیانیه پکن را به آنها تبریک می‌گوید».

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری روزانه گفت: این بیانیه از تلاش صادقانه چین برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها، پایان دادن به تفرقه و ایجاد یک موضع واحد در میان جناح‌های فلسطینی قدردانی می‌کند. این اعلامیه بر لزوم برگزاری یک کنفرانس بین المللی تحت نظارت سازمان ملل با اختیار کامل و مشارکت گسترده از منطقه و فراتر از آن تاکید می کند.

مائو گفت: بر اساس این بیانیه، طرف‌ها معتقدند که مذاکرات پکن، روحیه مثبت و سازنده‌ای را به نمایش گذاشت و با تحقق وحدت ملی میان همه جناح‌ها در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، موافق هستند.

این بیانیه بر تعهد خود به ایجاد کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت المقدس، بر اساس قطعنامه های مربوطه سازمان ملل و تضمین یکپارچگی سرزمین فلسطین از جمله کرانه باختری، بیت المقدس و غزه تاکید می کند.

به گفته مائو، احزاب حاضرند در راستای اجماع جناح‌های فلسطینی و قانون اساسی موجود فلسطین، دولت موقت آشتی ملی، بازسازی غزه و آماده‌سازی و برگزاری انتخابات سراسری را در اسرع وقت مطابق با قوانین انتخابات مصوب تشکیل دهند.

طرفین بر لزوم برداشتن گام های عملی برای تشکیل شورای ملی جدید فلسطین در راستای قوانین انتخاباتی مصوب تاکید کردند. احزاب به اتفاق آرا موافقت کردند که چارچوب موقت رهبری واحد را فعال کنند که به صورت نهادی عمل می کند و تصمیم گیری سیاسی را به طور مشترک انجام می دهد.

مائو افزود، طرفین توافق کردند که یک مکانیسم جمعی برای اجرای کامل مفاد اعلامیه و ایجاد جدول زمانی برای فرآیند اجرا ایجاد کنند.

ساف تنها نماینده قانونی مردم فلسطین

وانگ گفت که نتیجه اصلی گفتگوی آشتی میان جناح های فلسطینی که در پکن برگزار شد این است که مشخص شود سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تنها نماینده قانونی همه مردم فلسطین است.

وانگ خاطرنشان کرد که مهمترین توافقی که در این گفتگو حاصل شد، دستیابی به آشتی بزرگ و وحدت میان ۱۴ جناح است و نتیجه اصلی این است که روشن شود که ساف تنها نماینده قانونی همه مردم فلسطین است.

وانگ گفت که مهمترین نکته توافق برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت با تمرکز بر حکومت پس از جنگ غزه است و قوی ترین درخواست برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی مطابق با قطعنامه های مربوطه سازمان ملل است.

وانگ افزود: «کلید فرآیند آشتی فلسطین، تقویت اعتماد، حفظ مسیر درست و پیشرفت تدریجی است».

آشتی امر داخلی جناح های فلسطینی است و بدون حمایت بین المللی امکان پذیر نیست.

وانگ گفت که در مسیر آشتی، چین جهت و مقصد مشترکی با کشورهای عربی و اسلامی دارد.

تانگ ژیچائو، محقق مؤسسه مطالعات غرب آسیا و آفریقا در آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت که چین همیشه تلاش کرده است تا صلح و ثبات را در روابط دوجانبه ارتقا دهد. سال گذشته، چین میانجی‌گری برای آشتی تاریخی بین عربستان سعودی و ایران شد. پس از آغاز آخرین درگیری اسرائیل و فلسطین در اکتبر گذشته، چین خواستار آتش‌بس، تسریع کمک‌های بشردوستانه و راه‌حلی پایدار و عادلانه برای مسئله فلسطین شده است.

تانگ افزود: «تلاش‌های ثبات‌بخش چین، نه تنها به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کرد، بلکه موجی از آشتی‌ها را میان کشورهای عربی و در منطقه گسترده‌تر تحریک کرد».

زو ویلی، کارشناس خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، گفت این اولین بار است که هر ۱۴ جناح فلسطینی در پکن گرد هم می‌آیند و برای آشتی گفتگو می‌کنند. امضای بیانیه پکن تجلی روشنی از اقدامات ملموس چین برای ترویج ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت است.

ابتکار سه مرحله ای برای حل مسئله فلسطین

وانگ گفت که درگیری در غزه همچنان ادامه دارد و تاثیر سرریز آن در حال گسترش است. برای کمک به خروج از درگیری و مخمصه فعلی، چین یک ابتکار سه مرحله ای را پیشنهاد می کند.

اولین گام، ترویج آتش بس جامع، پایدار و پایدار در نوار غزه در اسرع وقت و تضمین کمک های بشردوستانه و دسترسی به امداد است. جامعه بین المللی باید بیشتر در مورد موضوع آتش بس متحد شود.

گام دوم، حمایت از اصل «فلسطینی‌ها بر فلسطین حکومت می‌کنند» و همکاری برای ارتقای حکومت پس از جنگ در غزه است. غزه بخش جدایی ناپذیر و جدایی ناپذیر فلسطین است و شروع مجدد بازسازی پس از جنگ در اسرع وقت یک اولویت فوری است.

گام سوم تلاش جهت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و شروع اجرای راه حل دو دولتی است. حمایت از تشکیل یک کنفرانس بین المللی صلح گسترده تر، معتبرتر و موثرتر برای تعیین جدول زمانی و نقشه راه برای راه حل دو دولتی مهم است.

وانگ گفت آتش‌بس و نجات بشردوستانه اولویت‌های مهم هستند، «فلسطینی‌ها بر فلسطین حکومت می‌کنند» اصل اساسی بازسازی پس از جنگ در غزه است و راه‌حل دو دولتی راه‌حل اساسی برای آینده است. جامعه بین المللی باید از طرفین در برداشتن این سه گام به طور جدی حمایت کند.

محمود العلو رئیس هیئت فتح و موسی ابومرزوق رئیس هیئت حماس به نمایندگی از جناح های فلسطینی سخنانی را ایراد کردند. آنها خاطرنشان کردند که چین جایگاه مهمی در قلب مردم فلسطین دارد و از رئیس‌جمهور «شی» و حمایت بی‌تغییر، محکم و کمک‌های فداکارانه چین به فلسطین در یک دوره طولانی قدردانی کردند.

آنها از عملکرد چین به عنوان یک کشور مهم مسئول و حمایت از عدالت برای فلسطین در مجامع بین المللی بسیار تمجید کردند. آنها قدردانی عمیق خود را از حمایت قوی چین از گفتگو و آشتی بین فلسطینی ها ابراز کردند. آنها آمادگی خود را برای اجرای اجماع، تقویت وحدت میان جناح ها، پیشبرد روند آشتی و تلاش برای حل زودهنگام مسئله فلسطین اعلام کردند.

نمايندگان ديپلماتيك در چين و نمايندگی هایی از مصر، الجزاير، عربستان سعودي، قطر، اردن، سوريه، لبنان، روسيه و تركيه و همچنين نمايندگاني از ۱۴ جناح اصلي فلسطيني در مراسم اختتاميه حضور داشتند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »