... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - 9:00 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

با وجود هشدارهای روسیه؛ رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا آغاز شد

این اقدام نشان دهنده تلاش ارمنستان برای ایجاد روابط نزدیک تر با آمریکا و سایر کشورهای غربی, در میان تنش در روابط این کشور با روسیه است.

سیاست شرق _ با وجود هشدارهای روسیه، روز دوشنبه، ارمنستان و آمریکا رزمایش های مشترک نظامی خود را آغاز کردند.

به نقل از “آسوشیتدپرس”، این اقدام نشان دهنده تلاش ارمنستان برای ایجاد روابط نزدیک تر با آمریکا و سایر کشورهای غربی, در میان تنش در روابط این کشور با روسیه است.

به گفته سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان، رزمایش نظامی موسوم به « شریک عقاب» با هدف افزایش قابلیت همکاری نیروهای نظامی دو کشور در مأموریت‌های بین‌المللی حافظ صلح انجام می‌شود.

نیروهای شرکت کننده شامل نیروهای حافظ صلح ارمنی، سربازان ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا و گارد ملی کانزاس هستند. تعداد نیروهای شرکت کننده در این رزمایش هنوز مشخص نشده است.

به گفته مقامات, این رزمایش تا ۲۴ ماه جولای(۳ مرداد) ادامه خواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آخر هفته گفت: «فکر نمی‌کنم [این رزمایش] برای هیچ‌کس از جمله ارمنستان خوب باشد». هر جا که آمریکایی ها ظاهر شدند – می دانید، آنها صدها پایگاه در سراسر جهان دارند – به هیچ چیز خوبی منجر نشد.

دولت ارمنستان به این انتقادات پاسخی نداد. تنها یک قانونگذار طرفدار دولت، گاگیک ملکونیان، روز دوشنبه گفت که لاوروف “همیشه می خواهد کشور ما را نابود کند.” ملکونیان همچنین مدعی شد که روابط روسیه و ارمنستان بدتر شده است زیرا ایروان دیگر مایل نیست به مسکو اجازه دهد «برای ما تصمیم بگیرد».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز، پیش از این گفته بود که مانورهای نظامی مشترک ارمنستان و آمریکا به ثبات اوضاع در منطقه و تقویت اعتماد متقابل کمک نمی کند.

وزارت خارجه روسیه نیز، برگزاری رزمایش مشترک بین ارمنستان و آمریکا را عامل تضعیف همکاری‌های امنیتی بین مسکو و ایروان ارزیابی کرده بود.

«ماریا زاخاروا» در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: رزمایش مشترک آمریکا و ارمنستان که قرار است در تاریخ ۱۵ تا ۲۴ جولای(۲۵ تیر تا ۳ مرداد) برگزار شود همکاری امنیتی مسکو-ایروان را تضعیف می کند.

این دیپلمات روس گفت: برگزاری مانور مشترک، زمینه دخالت بیشتر کشورهای غربی در امور داخلی و سیاست خارجی ارمنستان را فراهم می کند.

ارمنستان که تا همین اواخر نزدیک‌ترین متحد روسیه در منطقه قفقاز جنوبی بشمار می‌رفت، در سال‌های اخیر به دلیل آنچه که ایروان آن را «شکست روسیه در دفاع از ارمنستان مقابل جمهوری آذربایجان» عنوان نموده، روابط خود را با مسکو کاهش و به تحکیم روابط خود با آمریکا و کشورهای غربی پرداخته است. هرچنداین کشور همچنان به عنوان یکی از متحدان روسیه بشمار می رود، اما بارها اعلام کرده که از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کند و با ارسال کمک به کی‌یف، خشم روسیه را برانگیخته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »